شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰

اعلام ویژه برنامه‌های نوروزی شبکه‌های خارجی تلویزیون

معاونت برون مرزی رسانه ملی

سینماپرس: همزمان با آغاز فصل بهار و ایام نوروزی ، شبکه های رادیویی و تلویزیونی معاونت برون مرزی رسانه ملی، پیام مهر و مودت و دل انگیزی و طراوت بهار و نوروز باستانی ایرانیان را در قالب برنامه های ویژه برای مخاطبان و همراهان همیشگی خود پخش خواهند کرد.

به گزارش سینماپرس، گروه فرهنگ و معارف این معاونت، برای ایام نوروز ، ویژه برنامه هایی را تدارک دیده و در اختیار شبکه های رادیویی این معاونت گذاشته است تا شنوندگان رادیوهای ۳۲ گانه این معاونت در فصل روبش سبزه و گل ، .فصل مهر و دوستی با برنامه های جذاب و شنیدنی مختص بهاری و نوروزی همراه شوند.

از آنجایی که نوروز امسال با ولادت حضرت علی (ع) آغاز می شود موضوع تغییر و تحول در کلام امیر(ع) از محورهایی است که گروه فرهنگ و معارف معاونت برون مرزی آن را در نظر گرفته و همزمان با آغاز سال نو و فصل تغییر و رویش،  برنامه هایی را با این موضوع تهیه کرده است. « بهار در کلام امیر (ع)» ، «تغییر و نوزایی طبیعت از نگاه امام علی(ع)» و «سیر تحول آدمی در نهج البلاغه» و ..  از  جمله این موضوعات است.

از سوی دیگر ایام پایانی سال ۹۷ و روزهای نخستین سال جدید با ایام اعتکاف مصادف شده است ( ۲۹ اسفند تا ۲ فروردین ) و از همین رو ویژه برنامه هایی با حال و هوای معنوی «ایام البیض» نیز تدارک دیده شده است.

همچنین روز احسان و نیکوکاری که نماد نوع دوستی، مهرورزی و یک حرکت ملی در میان ایرانیان است که  عاطفه ایرانی در جای جای ایران به منصه ظهور می رسد ، از جمله موضوعاتی است که گروه فرهنگ و معارف به آن پرداخته است.

با آغاز سال نو ، ویژه برنامه های نوروزی رادیوهای معاونت برون مرزی ، حال و هوای بهاری به خود می گیرند.

«ویژه دعای تحویل سال» عنوان نخستین ویژه برنامه نوروزی است که دعای سال نو ، ویژگی ها و کیفیت این دعای پرمعنا را بررسی می کند.

ویژه برنامه «آداب نوروز» درباره رسوم نوروز در ایران و قلمرو فرهنگی ایران صحبت می کند. در این برنامه درباره رسومی همچون خانه تکانی ، چیدن سفره هفت سین ، صله رحم و هدیه دادن و .. صحبت می شود.

ویژه برنامه ای دیگر برای نوروز تهیه شده است با عنوان «نوروز بزرگترین جشن ایرانیان» که به تاریخچه نوروز و جایگاه این آیین دیرینه در سرزمین ایران می پردازد.

روز دوم عید که مصادف با وفات حضرت زینب (س) است ویژه برنامه ای با رنگ و بوی معارفی پخش خواهد شد که به نوعی نوروز را به معاد وصل می کند.

روز سوم عید نوروز ویژه برنامه ای با عنوان «جهان بینی و پیام نوروز» پخش خواهد شد که به فلسفه نوروز و آداب و رسوم نوروز می پردازد. پیام های مربوط به سبک زندگی ، پیام هایی که نوروز و نو شدن در دل خود دارد ، ترویج صله رحم و پرداختن به فرهنگ تغییر و تحول و فرهنگ نوع دوستی در این برنامه مورد بررسی قرار می گیرد.

«نوروز و هنر ایران» ویژه برنامه ای است که به هنرهای منبعث از نوروز می پردازد . در واقع هنرهایی که مرتبط با نوروز است در این برنامه عنوان و معرفی می شود.

ویژه برنامه «نوروز در ادب فارسی» ، جایگاه نوروز در اشعار شعرای نامی ایران را مورد بررسی قرار می دهد.

همچنین نویسندگان فارسی زبان و شعرایی که در آثار خود به نوروز پرداخته اند در این برنامه معرفی می شوند و از شخصیت های مختلفی یاد می شود و اینکه اصولا نوروز چه جایگاهی در شعر شعرای بنامی همچون سعدی ، حافظ ، خیام و شعرای عصر معاصر همچون ملک الشعرای بهار ، پروین منصوری، سهراب سپهری و .. دارد .

برنامه «نوروز و فرهنگ ایرانی» به این می پردازد که نوروز چه دستاوردها و نشانه هایی در فرهنگ ایران داشته است:  نوع دوستی ، مهرورزی ، صله رحم و هر آنچه که در فرهنگ ایران از نوروز منبعث شده است .

برنامه «نوروز در سفرنامه ها» ؛ به دیده ها و مشاهدات سفرنامه نویسان چه اشخاص ایرانی و چه خارجی در دوران قدیم همچون قاجار و چه در عصر جدید ، اختصاص دارد. در واقع این برنامه به تجربیات و دیدگاه های سفرنویسانی که به ایران سفری داشته اند ، می پردازد.

«بازی های نوروزی» هم یکی از برنامه های جذاب و شنیدنی رادیوها خواهد بود که بازی های قدیمی و معروفی را که در نوروز در جای جای میهن اسلامی برگزار می شود ، معرفی می کند.

در روز سیزدهم فروردین هم متناسب با روز طبیعت ویژه برنامه ای مختص  پخش می شود و به فلسفه رسم این روز و بودن در دل طبعیت اختصاص دارد.

روز دوازدهم فروردین هم شهادت امام موسی کاظم(ع) است که گروه فرهنگ و معارف معاونت برون مرزی ویژه برنامه ای پخش خواهد کرد.

در روز چهاردهم فروردین به مناسبت عید بزرگ مبعث ویژه برنامه ای شاد و با حال و هوای مبعث حضرت رسول اکرم (ص) از شبکه های رادیویی معاونت برون مرزی پخش خواهد شد.

گروه فرهنگ و معارف همچنین ۱۴ آوا و نغمه نوروزی را در برنامه های خود در نظر گرفته است که آواهای نوروزی محلی ایران را معرفی می کند. در این برنامه ها قطعات موسیقیایی از نواحی مختلف کشورمان پخش می شود و درباره آن اطلاعاتی به مخاطبان ارائه می شود.

 متون تمامی برنامه های یاد شده در اختیار ۳۲ رادیوی معاونت برون مرزی قرار گرفته و در این رادیوها به زبان مخاطب و بر حسب نزدیکی به فرهنگ و تمدن ایرانی در تعداد، عناوین و قالب های گوناگون  بر اساس آنها اقدام به برنامه سازی خواهد شد تا شنوندگان این رادیوها پیام جهانی نوروز ایرانی را در ایام نو شدن و رستاخیز طبیعت به گوش جان بسپارند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.