جمعه ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳

کانون کارگردانان سینمای ایران از مسعود جعفری جوزانی تقدیر کرد

هشتمین شب کارگردانان سینمای ایران

سینماپرس: کانون کارگردانان سینمای ایران در هشتمین جشن خود؛ از «مسعود جعفری جوزانی» ،با اهدای تندیس این جشن و لوح، تقدیر کرد.

به گزارش سینماپرس؛ در مراسم هشتمین جشن کانون کارگردانان سینمای ایران که با دبیری «پوران درخشنده»، با اجرای «داریوش فرهنگ» و همچنین با حضور تعداد کثیری از شخصیت‌های برجسته سینمای ایران در ساعت ۲۱ چهارشنبه شب ۱۵ اسفند ماه جاری در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد؛ «محمد تهامی‌نژاد» پژوهشگر در تاریخ، منتقد، مترجم و مستندساز معاصر ایرانی در مورد «مسعود جعفری جوزانی» فیلمنامه‌نویس، کارگردان سینما و تلویزیون و همچنین چهره ماندگار سینمای ایران گفت: آقای جوزانی یک چهره ماندگار در تاریخ هنر ایران است. برای این جلسه، من متن مفصلی را نوشته بودم و فکر می‌کردم که فرصت برای صحبت کردن در مورد تک تک فیلم‌های آقای جوزانی فراهم است، ولی در این فرصت، آن چیزی که می‌توانم بگویم این است که ایشان از اواخر دهه ۴۰ کار نوشتن درباره تئاتر را شروع کردند و نمایشنامه‌های «ننه سیاه» و «قصه‌ها عصه شدن» و چند نمایشنامه دیگر را در سال‌های ۴۸ و ۵۰ نوشتند.

نگاه یک تاریخ‌نگار انتقادی که به تاریخ جوامع شهری و دیرین ایران می‌پردازد

وی همچنین گفت: تصورم این است با نگاهی که آقای جوزانی به جامعه‌شناسی شهری دارند در تمام طول زندگی هنری‌شان تبلور دارد. کارهای ایشان از «شیر سنگی» گرفته تا «در مسیر تندباد»؛ به عنوان یک تاریخ‌نگاری فیلمیک، قابل استناد است و آثار فیلمیکی هستند که برای نسل‌های آینده ایران، از نگاه یک تاریخ‌نگار انتقادی که به تاریخ جوامع شهری و دیرین ایران می‌پردازد؛ قابل استناد است.

بررسی آثار آقای جعفری جوزانی فرصتی برای شناخت تاریخ معاصر ایران است

این پژوهشگر تاریخ و مستندساز در ادامه افزود: آقای جوزانی در تک‌تک آثارشان پژوهش‌های مردم‌نگاران به‌ویژه در منطقه بختیاری انجام داده‌اند و تک‌تک شخصیت‌ها زمینه‌های پژوهشی هستند. حتی در «شیر سنگی» نوع کلمات و جملاتی که شخصیت‌ها به کار می‌برند روی آنها در منطقه، پژوهش‌های جدی صورت گرفته است، حتی تمام دیالوگ‌ها زمینه‌ها و بافت فرهنگی هستند. بررسی آثار آقای جعفری جوزانی فرصتی برای شناخت تاریخ معاصر ایران است.

در مراسم هشتمین جشن کانون کارگردانان سینمای ایران، تعداد کثیری از شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی و هنری ایران از جمله؛ پیروز حناچی شهردار تهران، محمد جواد حق‌شناس عضو شورای شهر تهران، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، بهمن فرمان‌آرا، فتح‌الله جعفری جوزانی، منوچهر شهسواری، مرضیه برومند، سیروس الوند، احترام برومند، همایون اسعدیان، محسن امیریوسفی، پوران درخشنده، رضا میرکریمی، غلامرضا موسوی، مهدی فخیم‌زاده، کتایون ریاحی، مسعود رایگان، سحر جعفری جوزانی، وحید جلیلوند، سروش صحت، کامران ملکی، مصطفی رزاق کریمی، نرگس آبیار، مرتضی رزاق کریمی، عبدالله باکیده، خسرو معصومی، ابراهیم مختاری، واروژ کریم مسیحی، بهروز افخمی، سیامک شایقی، حسین دلیر، سعید پورصمیمی، علیرضا داودنژاد، نادر مقدس، وحید موسائیان، سیروس حسن‌پور، محمدرضا عرب، مهرداد اسکویی، مصطفی کیایی و ... حضور داشتند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.