سه‌شنبه ۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۷

انتظارات سینماگران از مسئولان در سال جدید - بخش دوم

انتقاد به گسترش ابتذال در سینما/ چرا سینما تبدیل به یک بیزینس سطح پایین شده است؟

خسروی-پاک سیما-وحیدزاده-سیفی-بوبانی

سینماپرس: همزمان با آغاز سال ۹۸ تعدادی از اهالی سینمای کشور با انتقاد از وضعیت بحرانی سینما، خواستار توجه جدی مدیران سینمایی به اوضاع اسفبار کنونی شدند و تأکید کردند یکی از مشکلات مهم سینمای کشور گسترده تر شدن ابعاد ابتذال در سینما و بی توجهی شدید به سینمای اندیشمند و خردورز است.

به گزارش سینماپرس مشکلات سینمای کشور آنقدر زیاد است که مدت ها است صداهای مخالف از عملکردهای نادرست مدیران فعلی سازمان سینمایی از گوشه و کنار شنیده می شود؛ در آستانه سال نو از برخی از اهالی سینما از انتظارات شان سوأل کرده ایم و آن ها هم انتظارات خود را از مسئولان سینمای کشور بیان کرده اند؛ آقایان و خانم ها: سودابه خسروی، محمدتقی پاک سیما، ابراهیم وحیدزاده، حجت الله سیفی و مریم بوبانی جزو افرادی بودند که در بخش اول این گفتگو از انتظارات خود از مدیران سینمایی به سینماپرس گفتند؛ ماحصل گفتگوی ما با این سینماگران در ذیل نقل شده است.

*****************

سودابه خسروی چهره پرداز مطرح سینمای کشور با انتقاد شدید از ورود سرمایه گذاران و تهیه کنندگان بدون دغدغه فرهنگی به سینما در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: متأسفانه مدت ها است به دلیل کاهش حمایت های دولت از فیلم ها، سینما بیشتر به دست بخش خصوصی افتاده و بخش خصوصی هم اغلب مملو از افرادی شده که پول هایی را بدون داشتن هرگونه دغدغه فرهنگی وارد سینما می کنند و سینما را به سمتی سوق می دهند که خالی از هرگونه اندیشه و تفکری است.

وی ادامه داد: متأسفانه سینما این روزها در کشور ما بدل به یک بیزینس بسیار سطح پایین شده و رویکرد آن به عنوان یک رسانه فرهنگی و هنری به طور کلی از بین رفته است و روز به روز هم وضعیت بدتر از قبل می شود.

این سینماگر با تأکید بر اینکه این روزها شاهد حضور گنگ هایی در سینما هستیم که سینما را از رسالت اصلی خود منحرف کرده اند تصریح کرد: فیلم ها مرتباً ضعیف تر از گذشته می شوند و اغلب آثاری که به عنوان فیلم سینمایی شاهد هستیم تصاویری سرهم بندی شده، بی دغدغه و بی ارزش هستند که هیچ شباهتی به فیلم و سینما ندارند و معلوم نیست چرا متولیان فرهنگی و سینمایی اصولاً اجازه ساخت چنین آثاری را می دهند. بنده به عنوان یک عضو از سینمای کشور امیدوارم که در سال جدید این اتفاقات شوم و نامبارک به همت یکایک اهالی سینما و مدیران سینمایی از بین برود و شاهد کوتاه شدن دست باندهای مافیایی و عدم ورود پول های مشکوک به سینمای کشور باشیم.

محمد تقی پاک سیما فیلمبردار مطرح سینما نیز با بیان اینکه گویا وزارت ارشاد و سازمان سینمایی به طور کلی یادشان رفته که سینمایی در کشور وجود دارد اظهار داشت: این روزها عمده ترین مشکل اهالی سینمای کشور بیکاری است و کسانی که مثلاً مسئولیت سینما را بر عهده دارند گویا یادشان رفته که متولی سینما و سینماگران هستنند. سیستم سندیکایی سینما هم محکم نیست و هیچ گونه اتفاق مثبتی برای اهالی سینما رقم نمی زند. اهالی سینما نه می توانند به خانه سینما اتکا کنند نه هیچ شخص و مدیر و مسئولی! همه چیز در سینما به حال خود رها شده و من نمی دانم که در نهایت این ماجرا به کجا ختم می شود!؟؛ فقط امیدوارم در سال جدید ما برای مقدار کمی هم که شده شاهد رفع معضلات در سینمای کشور باشیم.

ابراهیم وحیدزاده کارگردان پیشکسوت سینما هم همزمان با سال جدید انتقادات جدی خود را بیان کرد و در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: متأسفانه مشکلات سینما ادامه دارد است. مسائلی مانند ممیزهای سلیقه ای باعث شده این شائبه در بین سینماگران به وجود بیاید که مدیران اصولاً برای کار فرهنگی ارزش و اعتباری قائل نیستند و بیشتر طرفدار کارهای سطحی هستند و به همین علت هم است که کارهای سطحی مدت ها است بیشتر مورد توجه شان قرار گرفته است.

وی ادامه داد: متأسفانه تعداد فیلم های نازل در سینما مرتباً افزایش پیدا می کند و این اتفاق در تضاد جدی با مبحث مهم فرهنگ سازی در سینما است؛ سوأل بنده از مدیران این است که آیا ما می خواهیم فرهنگ جامعه را ارتقا دهیم و تماشاگر را مجبور کنیم که با فرهنگ بالا به دیدن فیلم ها بنشیند یا اینکه قرار است پشت سر تماشاگر راه برویم و هر اثر مبتذلی را به بهانه اینکه مردم آن را می خواهند بسازیم؟

این سینماگر خاطرنشان کرد: متأسفانه امروزه برخی افراد به پول درآوردن در سینما بیشتر فکر می کنند تا فرهنگی و اندیشمند بودن آن!؛ متأسفانه مدت ها است در سینمای ما به آثار شریف بها داده نمی شود و کسانی که در رأس امور هستند نظارت و حمایت درستی بر روند آثار تولید شده ندارند و به اعتلای سلیقه تماشاگر نمی اندیشند و به همین علت هم مرتباً در حال درجا زدن یا عقبگرد هستیم و مسائل و مشکلات مان درست نمی شود.

حجت الله سیفی دیگر فیلمساز سینما نیز با انتقاد شدید از وضعیت اکران فیلم ها و باندبازی های گسترده در این حوزه اظهار داشت: مهمترین معضلی که ما این روزها با آن در حال دست و پنجه نرم کردن هستیم مسأله اکران فیلم ها است؛ یک  نوع نظام گنگستربازی و یک تنه جویی در پخش و اکران شکل گرفته که میدانی به فیلم های آزاد و مستقل نمی دهد و تنها کسانی در این گعده حضور دارند که جزو خودی های این گنگسترها محسوب می شوند.

وی افزود: این افراد سینما را قرق کرده اند و این اتفاق موجب می شود تا بسیاری از فیلم ها که اهالی شریف سینما برای آن ها زحمت بسیار کشیده اند اکران نشوند و یا در بدترین زمان و شرایط ممکن روی پرده بروند و در نتیجه سرمایه گذاران و تهیه کنندگان آن ها با ضرر و زیان هنگفت روبرو گردند. متأسفانه در مقابل این اتفاقات هم گویا هیچ تفکر، برنامه ریزی و قدرتی وجود ندارد و به همین دلیل هم روز به روز گنگ ها فربه تر می شوند.

این سینماگر با بیان اینکه مبارزه با گنگ ها در سینما دقیقاً مثل مبارزه با گران فروشی، اختلاس و آلودگی هوا شده و در واقع همه چیز شعاری است و کسی کاری نمی کند تصریح کرد: مسئولان حرف هایی در باب مبارزه با این اتفاقات می زنند اما هیچ کس قدرت اجرایی کردن حرف های شان را ندارد. در واقع ما فقط شاهد یک نوع نمایش از سیاست و قدرت و مدیریت در سینمای مان هستیم اما هیچ خروجی مثبتی از این نمایش عاید سینما و سینماگران نمی شود؛ بنده امیدوارم در سال جدید حداقل اتفاقی که در سینمای ما می افتد تبدیل کردن شعارهای زیبای مسئولان به عمل باشد!

مریم بوبانی بازیگر نامدار سینما و تلویزیون هم در این خصوص به سینماپرس گفت: متأسفانه سینمای ایران کلاً معضل شده است! ما با مجموعه ای از مشکلات در سینمای کشور روبرو هستیم و متأسفانه همه چیز در سینما آشفته و بی نظم و ترتیب است!

وی ادامه داد: از بیکاری های گسترده اهالی سینما گرفته تا بی پولی و خانه نشینی و عدم توجه به تأمین معیشت اهالی سینما و رفع مشکلات صنفی تا تولید فیلم های فاقد اندیشه و نازل و سخیف از جمله مسائل و مشکلات امروز سینمای کشور است و من امیدوارم مسئولان تدبیری جدی برای رفع این مشکلات و بحران ها داشته باشند.

ادامه دارد...

نظرات

  • ابوالفضل ۱۳۹۸/۰۱/۰۶ - ۲۱:۰۶
    0 0
    چراغی که به خانه رواست . به مسجد حرام. سوالی از ریاست.... .سازمان سینمایی دارم. آیا در برنامه چابکسازی وادغام که درنظر کاسه لیسانتان امری درست وسنجیده بعمل می آید .آیا یکی از شغلهایی که ریاست خانه سینما،یا مدیرعامل رسانه های تصویری.یا دیگر مدیرانی که طبق قانون عدم بکارگیری بازنشستگان ، باعنوانی دیگر بر مسند قدرت نشسته اند نیز تدابیری بعمل آورده اید؟ یا مرگ خوبه . ولی برا همسایه؟ خب گفتید ادغام ، ولی الان انحلال شده. توی این گرانی و رکود اقتصادی کشور خدا را خوش میاید که خانواده هایی چشم به الطاف شماداشتند.حال امیدشان نا امید شود؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.