چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱

بزرگان سینمای جهان از نظر سینماگران ایران؛

«مارتین اسکورسیزی»؛ گنگستر سینما/صباغ زاده: اسکورسیزی با تمام افتخاراتش درگیر ژست های عجیب نشد، کاش فیلمسازان ما از او یاد بگیرند!

مارتین اسکورسیزی-صباغ زاده

سینماپرس: علی ناصری/ مارتین اسکورسیزی اگر پرطرفدارترین فیلمساز زنده دنیا نباشد مطمئناً جزو ۱۰ فیلمساز پرطرفدار دنیاست و از طرفی م یتوان او را یکی از بزرگترین فیلمسازان تاریخ سینما دانست و نمی توان تأثیرات بزرگی که بر سینما گذاشته را منکر شد.

مارتین اسکورسیزی ۱۷ نوامبر سال ۱۹۴۲ در نیویورک به دنیا آمد؛ کمتر فیلمسازی را می توان در تاریخ سینما پیدا کرد که همانند اسکورسیزی تقریباً تمامی جوایز بزرگ و معتبر سینما را از آن خود کرده باشد. او به معنای واقعی کلمه نابغه ای در سینما است که همچنان با وجود اینکه در دهه هشتم زندگی اش است فیلم هایی می سازد که هر بار در سینما اتفاقی مهم و تازه با آنها رقم می خورد.

بسیاری از منتقدان بزرگ سینما اسکورسیزی را بزرگترین فیلمساز زنده دنیا می دانند و یکی از بزرگترین منتقدانی که همیشه به تحسین او پرداخت راجر ایبرت بود. اسکورسیزی نه تنها با فیلم های بزرگی که ساخت توانست به کارگردانی تأثیرگذار در جهان تبدیل شود بلکه با حمایت از فیلمسازان مستقل و مهجور اما با استعداد در همه جای دنیا باعث شد تا فیلم های مهمی در جهان ساخته شود و فیلمسازان بزرگی متولد شوند.

اسکورسیزی سینمای همه کشورها را دنبال کرده و درباره برخی از سینماگران ایرانی نیز نظراتی داده. او درباره بهرام بیضایی گفته است: بسیار مفتخرم که بنیاد سینمای جهان این فیلم خردمندانه و زیبا را ترمیم کرده که اولین فیلم بلند بهرام بیضایی است. حال و هوای فیلم من را یاد بهترین چیزهایی انداخت که در فیلم های نئورئالیستی ایتالیایی دوست دارم و داستان زیبایی یک قصهٔ باستانی را دارد ـ

می توانید پس زمینهٔ بیضایی را در ادبیات، تئاتر و شعر فارسی حس کنید. بیضایی هیچ گاه آنقدر که استحقاقش را داشت، مورد حمایت قرار نگرفت. او اکنون در کالیفرنیا زندگی می کند و فکر کردن دربارهٔ این موضوع که فیلمی چنین استثنایی که زمانی بسیار در ایران محبوب بود، در آستانهٔ نابودی همیشگی قرار داشت، دردناک است. نگاتیو اصلی فیلم ضبط یا نابود شد و تنها چیزی که در دسترس بود یک نسخهٔ ۳۵ میلیمتری با زیرنویس انگلیسی بود. اکنون تماشاگران در سراسر دنیا می توانند این فیلم چشمگیر را ببینند.

همچنین طبق گفته سیف الله صمدیان، مارتین اسکورسیزی پس از دیدن فیلمی از عباس کیارستمی به او گفته بود: من به تو که این گونه از سینما لذت میبری رشک میبرم.

از مهمترین آثاری که مارتین اسکورسیزی آنها را ساخته می توان به فیلم های سینمایی «راننده تاکسی»، «گاو خشمگین»، «سلطان کمدی»، «رفقای خوب»، «کازینو» و «دار و دسته نیویورکی» اشاره کرد.

به بهانه عید نوروز و آشنایی با نظرات سینماگران ایرانی در رابطه با بزرگان سینمای جهان با کاوه صباغ زاده فیلمساز جوان سینمای کشور به گفتگو نشستیم که در ادامه می توانید این گفتگو را مطالعه کنید.

*****************

کاوه صباغ زاده کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: هر بار که نام مارتین اسکورسیزی را می شنوم به یاد خشونتی از نوع او میفتم. خشونتی که در آثار اسکورسیزی وجود دارد مخصوص خود او است و او نه به شکلی که قصد آزار مخاطب را داشته باشد بلکه به شکلی هنرمندانه از نوع خود خشونت را نشان می دهد.

صباغ زاده خاطرنشان کرد: اسکورسیزی همیشه سراغ انسان هایی می رود که در راستای رسیدن به اهدافشان هر کار می کنند و از هیچ خشونتی دریغ نمی کنند. او حتی در ساخت فیلم های عاشقانه اش نیز چنین رویکردی دارد و فکر می کنم این مشخصه همه آثار اسکورسیزی باشد.

وی افزود: من اپیزودی از فیلم سینمایی «داستان های نیویورک» را که مارتین اسکورسیزی ساخته بسیار دوست داشتم و این اپیزود محبوب ترین فیلم اسکورسیزی برای من است. این اپیزود اولین فیلمی بود که از این فیلمساز دیدم و بوی رنگ را در آن حس کردم. حتی در این اپیزود بازی بازیگرانش را نیز دوست داشتم.

این کارگردان خاطرنشان کرد: با وجود اینکه اسکورسیزی یک ایتالیایی است که در آمریکا فیلم می سازد حال و هوای فیلم هایش تنها مختص آمریکا نمی شود، حتی شاید بیشتر فیلم هایش حال و هوای فیلم های ایتالیایی را داشته باشد و حتی فیلم آخرش که «سکوت» نام داشت بیش از هر چیز به نظر می رسید فیلمی ژاپنی باشد و اصلاً نمی توان او را فیلمسازی کاملاً هالیوودی دانست چرا که همین فیلم «سکوت» هیچ نشانی از سینمای هالیوود ندارد.

کارگردان فیلم سینمایی «ایتالیا ایتالیا» در ادامه اظهار داشت: خود شخصیت مارتین اسکورسیزی از هر چیز دیگر بیشتر بر سینما تأثیر گذاشته به این معنا که به نظر من اسکورسیزی از فیلم هایش بیشتر تأثیرگذار بوده و آن چیز که در او این قدرت تأثیرگذاری را به وجود آورده عشقش به سینما است.

صباغ زاده در ادامه این گفتگو گفت: اسکورسیزی به ما می آموزد که چگونه می شود عاشق سینما بود و فیلم ساخت. او نه تنها فیلمسازی عاشق است که فیلم می سازد بلکه با فعالیت های دیگرش عشقی که به سینما دارد را به اثبات می رساند. مثلاً می توان به تلاش هایش برای ترمیم آثار سینمایی و رنگی کردن برخی فیلم ها و فراهم کردن نسخه باکیفیت فیلم ها اشاره کرد که در انجام این کار در جهان بسیار تأثیر گذاشت و وجود او باعث شد تا بسیاری از فیلم ها دیده شده و از خطر نابودی نجات پیدا کنند.

وی افزود: در واقع اسکورسیزی در زنده ماندن تاریخ سینما تأثیر بسیاری گذاشت و او به معنای واقعی عاشق سینما است. مطمئناً اگر روزی جلوی فیلمسازی او را بگیرند او دیگر نمی تواند زندگی کند. او علاوه بر اینکه یکی از بزرگترین فیلمسازان دنیا است فکر می کنم یکی از بزرگترین تحلیل گران سینما باشد که شاید ۹۰ درصد آثار تاریخ سینما را دیده است.

این کارگردان در پایان اظهار داشت: در پایان می خواهم به یک نکته اشاره کنم و آن اینکه اسکورسیزی با وجود تمام افتخارات و تحسین هایی که شده هیچ گاه درگیر ژست های عجیب و غریب نشده، او را در ۹۰ درصد عکس هایش می توان خندان دید و کاش فیلمسازان ما نیز بیاموزند که همیشه به جای اخم های پر ژست کمی خندان باشند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.