چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۱

شهریار زرشناس در برنامه «رو در رو» مطرح کرد:

مدیران نئولیبرال سد اجرای گام دوم انقلاب/اقتصاد و فرهنگ در تسلط مدیران ضد انقلاب/جاذبه های انقلاب ایران حکومت بشار اسد را حفظ کرد

شهریار زرشناس - برنامه رو در رو

سینماپرس: شهریار زرشناس پژوهشگر و استاد دانشگاه مبانی نظری بیانیه گام دوم انقلاب که توسط رهبری صادر شده را تشریح و عنوان کرد: تفکر نولیبرال مدیران سد راه گام دوم انقلاب است چرا که اساساً اعتقادی به استقلال ندارند و آن را وهن دوران پس از جنگ سرد می دانند.

به گزارش سینماپرس؛ شهریار زرشناس پژوهشگر و استاد دانشگاه در برنامه سه شنبه شب «رو در رو» از شبکه چهار سیما در خصوص گام دوم انقلاب رهبر انقلاب، گفت: این بیانیه یک بیانیه تئوریک است که چند فصل و بخش دارد، علی‌رغم عمق تئوری که خود علی‌رغم عمق تاریخی و تئوریک یک بیان ساده و همه فهم، شیوا دارد و یک انسجام ساختاری دارد و ظاهر روایی و همه فهم دارد و یک سیر تاریخی ساده دارد و به مسئله چرایی انقلاب پرداخته است و فلسفه وجوب انقلاب، سیری که انقلاب طی کرده است در این بیانیه مطرح شده است.

وی خاطر نشان کرد: اینکه ماموریت های انقلاب چه بوده است مورد توجه رهبر در این بیانیه بوده و این بیانیه کاملاً تئوریک دارد و خاص است و چشم انداز و ظرفیتهای موجود  بیان شده  و اینکه باید در ادامه چه مسیری طی شود  مطرح شده است و یک بیانیه جامع است و یک هنر است که بتوان ظاهر شیوا و روان آن را با محتوای تئوریک ارائه کرد.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه ادامه داد: انقلاب ما توانسته است حالت جنبشی خود را حفظ کند اگر بخواهید مقایسه کنید که ۴۰سالگی انقلاب ما با دیگر انقلاب ها چه تفاوت هایی دارد باید گفت که به عنوان مثال انقلاب فرانسه انقلاب در ۱۴ژوئیه ۱۷۸۹رخ داد و باید ببینیم که چهل سال بعد این انقلاب کجاست چهل سال بعد از انقلاب فرانسه در سال ۱۸۲۹میلادی خاندان بوربون ها که علیه آنها انقلاب رخ داده به قدرت برگشتند در واقع ارتجاع با محوریت مترونیک و الکساندر اول برگشته است و هیچ چیزی از شعار و شعور انقلاب باقی نمانده است.

وی ادامه داد: پس از ۴۰سال از گذشت انقلاب فرانسه هیچ اثری از آن در کادر رهبری فرانسه وجود ندارد همچنین در بدنه اجتماعی ردی از انقلاب فرانسه که می توانست حامی انقلاب باشد دیده نمی شود.

زرشناس با مقایسه انقلاب اسلامی ایران و انقلاب روسیه تصریح کرد: در اکتبر ۱۹۱۷انقلاب روسیه رخ داد و چهل سال بعد  یعنی در ۱۹۵۷خروش او در قدرت است و او خودش  مدعی در تئوری دولت خلق را جایگزین دولت طبقاتی پورتوریا کرد و ک همزیستی مسالمت آمیز است چهل سال بعد  انقلاب روسیه کاملا استحاله شد چرا که دیگر بدنه اجتماعی فعال انقلابی در روسیه وجود ندارد در کادر رهبری و ساختار قدرت هم چنین چیزی دیده نمی شود.

وی با اشاره به  انقلاب چین  و چهل سال پس از آن افزود: انقلاب چین به رهبری مائو رخ داده است در ۱۹۸۹و چهل سال بعد از آن در کادر رهبری چین تحول ایدئولوژیک رخ داده است و استحاله ایدئولوژیک در بدنه اجتماعی انقلاب روسیه رخ داد و انقلاب روسیه از بین رفت.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه می‌توان انقلاب الجزایر و دیگر انقلاب ها را نیز  با انقلاب اسلامی ایران و ۴۰سالگی این انقلاب ها مقایسه کرد تاکید کرد: بعد از انقلاب شاهد این هستیم که هسته رهبری انقلاب و کادر رهبری انقلاب  کاملا آرمانها  پایبند است و مقام ولایت فقیه تجسم آرمان گرای انقلابی است و بدنه اجتماعی فعالی  به صورت انقلابی و کاملاً متعهد همچنان  به آرمان گرای انقلاب پایبند است.

وی ادامه داد: جاذبه های ایدئولوژیک انقلاب همچنان برقرار است و همچنان که در کیلومتر آن طرف‌تر بشار اسد را سر قدرت نگه می دارد همچنان که جاذبه های ایدئولوژیک انقلاب ما ۴۰سال بعد معادلات سیاسی امریکا و نظام جهانی را در عراق برهم میزند.

زرشناس گفت: جاذبه های ایدئولوژیک انقلاب ایران ۴۰سال بعد در یمن معادلات طراحی شده ای را که امارات، عربستان، اسرائیل و آمریکا در مقابل آن اتاق جنگ تشکیل داده‌اند را بر هم می ریزد و این در شرایطی است که عده و عده نظامی و اقتصادی دو طرف کاملا نا برابر است و این نشان می دهد جاذبه ایدئولوژیک انقلاب می‌تواند این معادلات را برهم بزند در واقع انقلاب ایران نشان می دهد که اسیر بروکراسی نفس گیر نشده است البته گروه‌هایی هستند که می خواهند انقلاب را استفاده کنند و هنوز نتوانستند در حالی که انقلاب حالت جنبشی و نهضتی خود را حفظ کرده است نهاد سازی کرده است و این یک معجزه است.

وی یادآور شد: با آنگاه به انقلاب فرانسه و جنبش دوم باید توجه داشت که از نظر ماهیت ادامه همان سیزده حرکت ارتجاعی و ضد انقلابی است که و ادامه مسیر سرمایه داری است و این بحث را نمی‌توان به ماهیت انقلاب اسلامی و دوم خرداد نسبت داد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: از سال ۱۳۶۸کنترل اقتصاد ایران توسط مدل نئو لیبرالیشکل گرفت از ۱۳۷۶نقطه عطف این جناح شکل گرفت اما ماهیت انقلاب تغییر نکرد و انقلاب خصوص آرمانی و مردمی خود را حفظ کرده قبول برای خود فضاسازی کرد نظام رسانه‌ای قدرتمند دارد.

زرشناس با اشاره به اینکه عده‌ای در داخل می خواهند هویت عدالت خواهی و آرمان‌گرایی انقلاب را بگیرند گفت آنها می‌خواهند جمهوری اسلامی را به یک حکومت متصلب و دموکراتیک تبدیل کنند هنوز می گویند که جمهوری اسلامی عادی نشده و پروژه آنها ادامه دارد و آنها می‌خواهند که ما غلام حلقه به گوش استکبار جهانی باشیم.

وی تصریح کرد:انقلاب ما حفظ شده توانستیم جلوی قدرتها در منطقه ایستادگی کنیم این نشان می‌دهد که انقلاب ما پابرجا هستند.

این استاد دانشگاه وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی رستاخیزی علیه استکبار بود، افزود: انقلاب اسلامی در یک گذار تاریخ قرار دارد در موقعیتی مدرن است و آنهایی که می خواهند ما را با خط کش نئولیبرالیسم و مدرن محصول کنند می‌خواهند شعارهای عدالت خواهانه را از ما بگیرند و استقلال ما را سلب کنند.

زرشناس گفت: متاسفانه مدیریت فرهنگی توسط تکنوکرات ها انجام می شود و بر این موضوعات مسلط شدند و در ادامه حرکت از اینکه بخواهیم آرمان گرایی عدالت خواهانه را محقق کنیم باز می مانیم.

وی نسبت به ظهور نولیبرالیسم در ایران بیان کرد: اینکه انقلاب اسلامی اسیر نئولیبرالیسم نشده است ساخت اصلی مدیریت قوه مجریه را برعهده نئولیبرال ها قرار داشته و یک حلقه روشنفکری در درون ساخت نظام سیاسی جمهوری اسلامی شکل گرفت و محور تئوریک و ایدئولوژیک آن از دهه شصت به نحوی بود که بدون تابلو بودند بسیاری از شخصیت‌های چهره سیاسی دست پرورده های این حلقه هستند.

این استاد دانشگاه گفت: در دهه شصت یک نئو لیبرالیسم ایرانی طراحی شد و روشنفکری دینی یک موضوعی کلان تر از آن است و صورت ایدئولوژیک روشنفکری دینی با جریان نئولیبرالیسم متفاوت است.

زرشناس تصریح کرد: روشنفکری دینی صورت های مختلفی دارد و یک صورت آن نولیبرالیسم است که جریان تامین اجتماعی با مدیریت استعمار از نولیبرالیسم بیرون آمد.

وی افزود: لیبرالیسم رقص های مختلفی دارد از دوران قاجار تاکنون و شاخه های مذهبی و غیرمذهبی دارند و عموماً تو مدرنیسم هستند و صورت ایدئولوژیک نولیبرال پر و بال می گیرد می‌گیرد از آنجایی که انقلاب های مردمی دارد اسیر ساختارها نشده است نو لیبرال ها نتوانستند پیروز شوند.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: آرمان گرایی انقلابی علت مشکلات امروز جامعه ما نیست بلکه مدیران رانت خوار و متکبر و نور چشمی و نولیبرال علت مشکلات امروز جامعه هستند.

زرشناس تاکید کرد مدیران نولیبرال می‌گویند که باید تسلیم شویم و گردن می‌تواند ادامه داد و نسخه غلط آنها علت مشکلات اقتصادی امروز است.

وی ادامه داد: تیمی که مدیریت دهه ۶۰را برعهده داشت به لحاظ هویتی در تبارشناسی می‌توان متوجه علاقه‌مندی‌های آنها می شوید به آن ها در اقتصاد سیاست و فرهنگ گرایش های خود را غالب می کنند.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: ساخت اقتصادی و فرهنگی را نمی‌توان مانند ساخت سیاسی با آمدن در خیابان ها در هم شکست تلخی به تئوری پردازی و نهادسازی نیاز است و این ها را نمی توان با آمدن به خیابان ها شکست.

زرشناس تصریح کرد: تصور کنید که در مسائل فرهنگی درونتان نفوذ می‌کنند و انواع فریب ها را پیش می‌کشند و جنگ را هم به وجود می‌آورند با وجود آنکه ساخت سیاسی در هم شکسته است اما ساخت فرهنگی به سختی از هم می‌شکند و فرایندی بسیار کشید و زمان‌بر است.

وی ادامه داد: برای آنکه بتوان افراد را جایگزین نولیبرال های فرهنگی کرد باید پاکسازی کرد و افرادی را تربیت کرد.

این استاد دانشگاه اشاره به اینکه عبدالکریم سروش نماینده خط نفوذ نولیبرال ها در جمهوری اسلامی است خاطرنشان کرد: دیگران آمدند و خط نفوذ را دامن زدند و شورای عالی انقلاب فرهنگی یک شورای خواب آلود و ناکارآمد شده است.

زرشناس وی با اشاره به اینکه این نفوذ نو لیبرال ها یکی از خطاهای انقلاب اسلامی ادامه داد: جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی زنده است در حالی که تمام فرآیندهای خاورمیانه و غرب آسیا توسط امپریالیسم رقم زده می شد باید توجه کرد که کارآمدی بزرگترین ارتش دنیا توسط انقلاب اسلامی گرفته شد و نفس این ارتش توسط ایران گرفته شد و این نشان کارآمدی انقلاب است.

وی افزود: جوان های ایران با یک فرمانده و روحیه انقلابی به توانی رسیدند که در سوریه هم مقابل استکبار ایستاده‌اند و البته با این وجود باید گفت که مدیریت نولیبرال ها بر امور فرهنگی ایران خطای جمهوری اسلامی است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: باید تفکیک صورت بگیرد که مشکلات اقتصادی امروز و معیشت مردم به دلیل مدیریت اشتباه نولیبرال است و باید این تفکیک با انقلاب اسلامی صورت بگیرد.

زرشناس گفت: رهبر انقلاب فرمودند که انقلاب خطاهای خود را جبران میکند و باید نسخه انقلابی توسط اندیشکده ها و پژوهشکده ها تبیین شود لازم است نویسنده ها بر روی این مهم کار کنند و روشنگری صورت گیرد تا در فرایند سیاسی با متن مردم سالاری رخ دهد.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی قلب مشکلات نولیبرال را در اقتصاد کشور هدف قرار داده است و مسئله بازطراحی عدالت محور اقتصاد را در گام اول مطرح می‌کند و باید ساختار بیمار اقتصاد اصلاح شود.

این استاد دانشگاه همچنین بیان کرد: گام دوم اقتصاد مقاومتی این است که وقتی محصول خود را تولید می‌کند به امپریالیسم جهانی نفرستد و در داخل کشور مورد بهره‌برداری قرار دهد البته جامعه باید متوجه شد هایی که در راه تحقق اقتصاد مقاومتی قرار دارد باشد.

زرشناس خاطر نشان کرد: مردم باید متوجه باشند تا زمانی که فریب رسانه‌های مدیران نولیبرال را میخورند وضعیت بهبود نمی یابد و جامعه باید متوجه باشد که دنبال آدرس غلط نرود و تقابل دو جریان و جناح در پیش است که یکی دنبال استقلال است و یکی نمی خواهد این استقلال وجود داشته باشد.

وی گفت: من وقت به انقلابی و نولیبرال ای را مطرح می‌کنند و نه بحث اصلاح‌طلب و اصولگرا چرا که ممکن است مصادیق نولیبرال و انقلابی در هر کدام از این دو جناح وجود داشته باشد در حالی که موضوع من این است که برخی اساساً باور ندارند که می‌توان به استقلال رسید.

این استاد دانشگاه افزود: برخی از این افراد که تفکر خود را از نولیبرالیسم می‌گیرند می‌گویند عدالت یک وهم است و استقلال دوران گذشته است و برای دوران جنگ سرد بود.

زرشناس افزود: نتیجه تفکر نولیبرال در اقتصاد این است که وقتی هواپیما سقوط می‌کند عذرخواهی نمی کنند و وقتی که حقوق های ۶۰میلیونی می‌گیرند می‌گویند سهم ما از سفره انقلاب است و یا ما ژن خوب هستیم.

وی تاکید کرد: به همین دلیل است که کارگر حقوق یک میلیونی هم نمی‌تواند بگیرد و فقر در جامعه بیداد می‌کند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: بیانیه گام دوم انقلاب ما نیتس به خوبی است و فلسفه اینکه چرا انقلاب رخ داد و در جایگاهی که امروز هستیم چه توانایی هایی به ظرفیت‌های داریم و یا چه درس هایی داریم را کاملاً ترسیم کرده همچنین چشم انداز پیش رو تصویر شده است.

زرشناس ادامه داد: گام دوم انقلاب بیانیه است که باید به یک نسخه تبدیل شود و با تفکر نو لیبرالی محال است که بتوان بیانیه گام دوم انقلاب را محقق کرد و این تفکر نولیبرال سد اجرای بیانیه گام دوم است.

وی اظهار کرد: مولفه های انقلاب اسلامی که همچنان پر جاذبه است بعد از ۴۰سال می تواند صد نولیبرال را بشکند و این مهم با آمدن به کف خیابان‌ها نمی شکند و باید بر اساس روشنگری گسترده جامعه مدیران انقلاب را انتخاب کند.

این استاد دانشگاه همچنین گفت: بیانی را از رئیس‌جمهور نقل می کند که گفت ۷۰درصد مشکلات جامعه ما سوءمدیریت است در حالی که ما اگر مدیران انقلابی داشته باشیم می‌توانیم از این پیچ تاریخی بگذریم همچنان که در دوران جنگ از مخاطرات جنگ تحمیلی گذشتیم.

زرشناس افزود: انقلاب ما قوی تر از مدیران تکنوکرات است.

«رو در رو» محصول گروه سیاسی شبکه چهار سیما است که سه شنبه ها ساعت 19 پخش می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.