سه‌شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۳

مشاور وزیر ارشاد در آیین اختتامیۀ جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی:

کتاب مهم‌ترین اثر فرهنگی و رسانۀ بشری است

اختتامیۀ جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی

سینماپرس: آیین اختتامیۀ سومین جام باشــگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان با حضور تعداد کثیری از اهالی قلم، نویسندگان حوزه کودک و نوجوان، تسهیلگران و اعضای باشگاه‌های کتاب‌خوانی و کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به این موضوع، صبح امروز ۱۴ اسفندماه در پردیس سینمایی باغ کتاب برگزار شد.

به گزارش سینماپرس؛ در این مراسم ابراهیم حیدری دبیر اجرایی سومین دورۀ جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کمک به افزایش سرانه مطالعه میان کودکان و نوجوانان؛ تقویت فرهنگ گفت‌وگو و استدلال و مهارت در بحث؛ قدرت تحلیل و تفکر انتقادی در کودکان و نوجوانان؛ آشنایی بچه‌ها با محیط‌های مرتبط با کتاب مانند کتاب‌فروشی و کتابخانه و تبدیل فضاهای عمومی موجود به فضاهایی مناسب برای مطالعه فردی و گروهی را از اهداف برگزاری این برنامه فرهنگ بر شمرد و گفت: گسترش فرهنگ همکاری و مشارکت در انجام یک کار گروهی؛ پیشرفت تحصیلی از راه برنامه‌ای سرگرم‌کننده میان کودکان و نوجوانان؛ کمک به تأسیس و تقویت کتابخانه‌های کوچک کلاسی، مهدکودکی، کانونی، آپارتمانی، محله‌ای و مسجدی؛ ارتباط بین اهل قلم و کودکان و نوجوانان و نیز کمک به گسترش تبلیغ و معرفی کتاب از دیگر اهداف این جشنواره است.

وی با ارائۀ آماری در خصوص شرکت‌کنندگان در این طرح تصریح کرد: در دورۀ اول برگزاری این طرح در سال ۱۳۹۵ حدود دوهزار باشگاه از سراسر کشور در این برنامه شرکت کردند که این تعداد در دوره دوم به پنج هزار باشگاه رسید. امسال ۱۵ هزار و ۱۰۷ باشگاه از ۴۴۲ شهر و ۱۳۰۴ روستا در این برنامه فرهنگی مشارکت داشتند که این روند منجر به حضور ۲۲۱ هزار و ۳۲۰ نفر شرکت‌کننده در سومین دوره جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان شده است. در سومین دوره جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی  یک هزار و هفتصد و چهل و شش شهر و روستا مشارکت داشتند و پانزه هزار باشگاه کتاب‌خوانی کودک و نوجوان با دویست هزار عضو در سراسر کشور تشکیل شده است.

در بخش دیگری از این مراسم علی‌اصغر سیدآبادی نویسنده، پژوهشگر و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزاری این رویداد فرهنگی را الگویی ارزشمند برای کار جمعی برشمرد و افزود: جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی به دلیل مشارکت داوطلبانۀ ۱۵ هزار نفر برای ترویج مباحث مرتبط با کتاب علاوه بر ارزش‌های فرهنگی دارای ارزش‌های اجتماعی نیز هست و به طور خودجوش توسط علاقه‌مندان اجرا می‌شود تا خودِ کودکان با کمک تسهیلگران به تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی و مشارکت در این رقابت فرهنگی بپردازند و دولت صرفاً پشتیبان بسترسازی برای پیشرفت این جریان است.

وی با تأکید بر ضرورت پیش‌بینی آسیب‌های احتمالی اینگونه طرح‌ها، پرهیز از تقلیل طرح به کارهای نمایشی، توجه به عدم دولتی و اداری‌شدن روند کار و افزایش مشارکت بچه‌ها به جای بزرگترها را از جمله راهکارهای پیشگیری از آسیب‌های مورد اشاره دانست و اضافه کرد: «دوشنبه‌های کتاب‌خوانی» نیز برنامه‌ای است که مقرر است بر اساس آن مهدهای کودک و مراکز پیش‌دبستانی یک روز از فعالیت خود را به آشنایی بیشتر کودکان با این موضوع بپردازند و در روزگاری که کتاب مهم‌ترین رسانه فرهنگی بشری محسوب می‌شود، این فعالیت‌ها قابل تقدیر و نیازمند پشتیبانی همگانی است.

در پایان این مراسم، جوایز چهار بخشِ «باشگاه برگزیده»، «بهترین فیلم موبایلی»، «بهترین نامه به نویسنده» و «بهترین کتاب به انتخاب کودکان و نوجوان‌ها» توسط انجمن نویسندگان کودک و نوجوان؛ شورای کتاب کودک؛ انجمن تصویرگران کتاب کودک و انجمن موسیقی کودکان به برگزیدگان سومین دورۀ این رقابت فرهنگی اهدا شد.

لازم به ذکر است باشگاه‌های کتاب‌خوانی هسته‌های کوچکی برای تهیه و مطالعه گروهی کتاب‌اند که با حضور حدود ۱۲ کودک و نوجوان برای مطالعه و مبادله کتاب تحت نظارت یک مربی بزرگ‌سال تشکیل شده و پس از ثبت در دبیرخانه مرکزی جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان شروع به فعالیت می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.