دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴

در «نمودار» عنوان شد:

هیچ انتقال آبی به ضرر مردم انجام نمی‌شود

برنامه نمودار

سینماپرس: مهندس حاج رسولی ها مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با حضور در «نمودار» شبکه چهار سیما، به مقایسه توان سد سازی جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب و قبل از انقلاب پرداخته و به ضرورت و اهمیت بسیار بالای سد سازی برای مهار آب های جاری و رساندن آن ها به مصارف مهم و حیاتی بشر اشاره کردند.

به گزارش سینماپرس، رسولی ها در ابتدای برنامه گفت: سد سازی با تمام معایب و اشکالاتی که ممکن است داشته باشد از جمله تغییرات اکوسیستمی که ممکن است از سد سازی حاصل شود، یکی از ضروریات جوامع بشری است چرا که رشد جمعیت بشر و ساکنین این کره خاکی و یک جا نشینی و ساخت شهر های بزرگ بدون وجود آب کافی برای مصارف متعدد امکان پذیر نیست.

مهندس حاج رسولی ها در ادامه همین بحث به علل خشکی آب دریاچه ارومیه و دیگر دریاچه ها و تالاب های کشور پرداخته و سد سازی را یکی از کمترین علت های این پدیده معرفی کردند. ایشان با پرداختن به خشکسالی های اخیر در کشور و کاهش شدید میانگین بارش های سالانه علت اصلی خشکی ها را این مسئله بیان کردند.

در ادامه ایشان در پاسخ به سوال مصطفی امامی مجری برنامه« نمودار» مبنی بر تاثیر مدیریت غلط منابع آبی کشور بر این پدیده نیز گفتند: این مسئله یکی از علت های خشکی دریاچه ها میتواند باشد، مجوز های بیجا برای حفر چاه و ... از سایر علل خشکی دریاچه ها و تالاب ها در نقاط مختلف کشور هستند.

مسئله دیگری که در این برنامه مطرح شد، ندادن حق آب ایران از رود هیرمند توسط کشور افغانستان است که منجر به خشکی دریاچه های استان سیستان و بلوچستان و ایجاد مشکلات بسیاری برای مردم منطقه شده است که مهندس حاج رسولی ها باز هم به خشکسالی های سال های اخیر به علت کم شدن بارش ها اشاره کردند و علت اصلی را باز هم بر گردن بارش های کم سال های اخیر انداختند.

کلید واژه مباحث مختلف در این برنامه خشکسالی های ناشی از کم شدن بارش های سالانه بود که در جواب به سوالات مختلف مجری برنامه به عنوان علت اصلی مطرح می شد و در بخشی از برنامه نیز مهندس حاج رسولی ها به ارائه آماری دقیق و مدون از این مسئله برای چند استان کشور پرداختند.

در انتهای برنامه اشاره ای به انتقال آب مناطق مختلف کشور به استان های مجاور شد که در ماه های اخیر در رسانه ها بازتاب های مختلفی همراه داشته است و مهندس حاج رسولی ها در جواب این مسئله به عدم آگاهی و اطلاع رسانی های صحیح توسط مسئولین کشوری و مدیران مناطق مختلف به مردم اشاره کردند و علت نارضایتی ها را عمدتا ناشی از عدم آگاهی مردم دانستند. مسئله ای که منجر به ایجاد هشتگ هایی با عنوان نه به انتقال آب در شبکه های اجتماعی شده بود و برخی از انیفلوئنسر ها نیز در ماه های اخیر به این کمپین ها پیوسته و حمایت خود را از این کمپین ها اعلام کرده بودند که مهندس حاج رسولی ها آگاهی نداشتن مردم را منشاء اصلی این جنجال ها دانستند و اشاره کردند که هیچ انتقال آبی که منجر به ضرر به مردم منطقه اصلی شود کلید نخواهد خورد.

برنامه نمودار کاری از گروه اجتماعی شبکه چهار سیما است که شنبه، یکشبنه و دوشنبه هر هفته ساعت ۱۹ روی آنتن سیما می رود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.