یکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۴

چهره‌های مردمی را تلویزیون چگونه انتخاب می‌کند؟

تلویزیون

تسنیم: فارغ از توجه به سلبریتی‌ها، تلویزیون به دنبال پررنگ‌کردن چهره‌های اجتماعی، به ۱۱ چهره برتر مردمی رسیده و نهایتا یک چهره در ویژه‌برنامه نوروزی شبکه یک سیما معرفی خواهد شد.

 برنامه «فرمول یک» برای عید امسال دست به یک سنت‌شکنی زده و مدتی است با راه‌اندازی یک نظرسنجی و سپس انتخاب ۱۱ چهره برتر مردمی بنا دارد به جای دعوت از سلبریتی‌ها میزبان چهره‌های اجتماعی کمتر مطرح شده باشد که کارهای مهمی کرده‌اند. با دو تن از داوران پروژه انتخاب این چهره ها گفتگو کرده‌ایم تا آن‌ها از نوع نگاه و انتخاب این چهره‌ها بیشتر توضیح بدهند.

محمد درویش کارشناس شناخته‌شده محیط‌زیست داور انتخاب چهره مردمی سال ۹۷ درباره این روند انتخاب گفت: می خواهیم درباره مهمترین ویژگی که می‌تواند برای انتخاب چهره موثر و محبوب و مردمی انتخاب شود گفتگو کنیم. به نظر من، مهمترین ویژگی که یک ایرانی می‌تواند آن را در حد یک چهره مردمی سال مطرح کند این است که نیازی نداشته باشد که چهره معروفی باشد؛ چهره‌های مردمی افرادی هستند که اعتماد ایجاد می‌کنند، آدم‌هایی هستند که بدنه اجتماعی ایجاد می‌کنند و می‌تواند در ارتقاء کیفی زندگی هم‌نوعان خود موثر باشند.

وی افزود: در بین ۴۰ فرد مطرح شده، من تلاش کرده‌ام افرادی را انتخاب کنم که علاوه بر اینکه کوشیده‌اند حال مردم خود را بی‌منت بهتر کنند به ارتقاء کیفیت محیط زیستشان هم کمک کرده‌اند، برای همین هم فکر می‌کنم افرادی مثل سروش صلواتیان که در یکی از محروم‌ترین مناطق جنوب کشور که یکی از کانون‌های فرسایش بادی است و بزرگترین میزان مهاجرت و متروکه شدن روستاها در آن اتفاق می‌کند و تلاش می‌کند وضعیت مردم را در آن بهتر کند، واجد چهره مردمی شدن است، یا خانم نرگس کلباسی که بی‌منت در غرب کشور فعالیت می‌کند و امید بزرگی را در دل مردم ایجاد کرده، شاخص مهمی از چهره مردمی را برخوردار است.

وی در پایان گفت: به همین ترتیب صفورا غله زاری کسی که تلاش می‌کند که هم به معضل جدی زباله در شمال کشور پایان دهد و هم اینکه به مردم نشان بدهد پایان دادن به بحران زباله می‌تواند ایجاد پول بکند، یک چهره شاخص است. مقداد باقرزاده، اسماعیل آذری‌نژاد روحانی عزیزی که در روستاهای محروم کهکیلویه بویر احمد تلاش می‌کند که میزان خودکشی زنان را کاهش دهد و به کودکان و نوجوانان با قصه‌گویی و نشان دادن جلوه‌های جذاب زندگی راه و رسم زیستن در زاگرس را یاد بدهد شخصیت قابل احترامی است. سعید پرویزی، سجادپوراحسان، ضرغام خوبانی، زیبا عزیزی و نورالدین توسلی هم دیگر انتخاب های من هستند.

آرش خوشخو منتقد سینما دیگر داور برنامه «فرمول یک» است، او نیز با اشاره به ۱۰ چهره برتر خود تاکید کرد: تقریباً سه هفته پیش بود که لیست ۴۰ نفره چهره برتر مردمی را برنامه فرمول یک در اختیار من گذاشتند. خوشبختانه این لیست افرادی بودند که همه مردم عادی بودند و افرادی که ما در طول سال ۹۷ مدیون آن ها بودیم. من هم در این میان چهره برتر خود را انتخاب کردم.

وی تاکید کرد: چهره برتر سال گذشته از نظر من خانم نرگس کلباسی هستند. از ابتدای کلید زدن پروژه کمک به زلزله‌زدگان تا پایان سال پای کار ایستاد و این کار را تا آخر انجام داد. برای فرد دوم انتخاب من مجتبی محمدی است؛ این سرباز با کار رشادت‌آمیزی که در حادثه تروریستی حمله اهواز انجام داد به ما یادآوری کرد که هنوز شجاعت وجود دارد و شاید بزرگترین صفتی است که می‌شود برای بشر امروز پیدا کرد. برای گزینه سوم من کارمندان شرکت برق فریدونشهر را انتخاب می‌کنم. کارمندانی در یک شهر مرکزی ایران تا کمر در برف فرو رفتند و کار روزانه و وظیف پرسنلی‌شان را در نهایت فداکاری انجام می‌دهند و هیچ وقت هم حس طلبکار بودن و زیاده‌خواه بودن به ما منتقل نمی‌کنند.

وی در پایان گفت: من با تصاویری که از این کارمندان دیدم و با شنیدن مصاحبه‌های آن‌ها به نظرم آمد آن‌ها نماینده دیگر کارمندان گمنام و وظیفه‌شناسی هستند که شایسته‌اند در این لیست قرار بگیرند. بیش از ۳۰ نفر از چهره‌های شناخته شده حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، هنری، سیاسی، علمی و دانشگاهی اعضای هیات انتخاب چهره‌های برگزیده بودند که با آرای خود گزینه‌های پیشنهادی شان به عنوان ۱۱ چهره برگزیده را مشخص کردند.

به گفته علی ضیا مجری و تهیه کننده «فرمول یک»، ایده و استراتژی اصلی پیگیری و ساخت برنامه‌ای با هدف انتخاب چهره برگزیده سال با رویکرد اجتماعی، تلاش برای دیدن افرادی در بطن جامعه است که با وجود کارهای بزرگ و مهم‌شان تاکنون به هر دلیلی آن‌طور که باید یا دیده نشده‌اند و یا کمتر دیده شده‌اند.

با اعلام ۱۱ گزینه نهایی منتخب، تا روز ۲۵ اسفندماه رأی‌گیری از طریق پیامک رایگان، اپلیکیشن و همچنین حضوری با مراجعه به فرهنگسراهایی چون رسانه، اشراق،‌ ارسباران و.. ممکن خواهد بود و چهره های برگزیده مهمان برنامه تحویل سال شبکه یک خواهند شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.