جمعه ۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱

اهمیت پاسداشت آیین های ایرانی-اسلامی از نظر سینماگران -بخش دوم

تقویت فرهنگ در هر جامعه ای حتی از ابزارهای نظامی مهمتر است/ فرهنگ به دست کاسبکاران افتاده است

هدایت-صالح علاء-کریمی-سام

سینماپرس: همزمان با نوروز ۱۳۹۸ تعدادی از هنرمندان سینما، تلویزیون و تئاتر کشور با انتقاد از مسئولان فرهنگی بیان کردند: تقویت فرهنگ و سنت در هر جامعه ای حتی از ابزارهای نظامی هم مهمتر است چرا که اگر مردم هر کشوری با فرهنگ کهن شان عجین باشند هیچ نیروی خارجی نمی تواند در آن ها نفوذ کند و آن ها را در هم بشکند؛ امروزه مسأله اصلی سینما گیشه و پول زایی شده و فرهنگ کشور به دست کاسبکاران افتاده است.

به گزارش سینماپرس پاسداشت آیین های کهن و ارزشمند ایرانی- اسلامی از دیرباز در کشورمان به عنوان یک سنت پسندیده قابل احترام مردم بوده است. از گرامی داشت یاد ائمه معصومین (ع) و عزاداری برای آن ها تا آیین های مذهبی و ملی دیگری همچون اعیاد اسلامی، نوروز، شب یلدا و... همگی نشان از پویایی فرهنگ ناب ایرانی دارد که با فرهنگ اسلامی درآمیخته شده و در هر برهه ای از زمان تلألو خاصی یافته است.

اینک همزمان با نوروز ۱۳۹۸ و آغاز فصل بهار از برخی هنرمندان سرشناس سینما، تلویزیون و تئاتر کشور در خصوص اهمیت پرداختن به موضوعات آیینی و سنتی در سینما، تلویزیون و عرصه هنرهای نمایشی سوأل کرده ایم که قطعاً خواندن نطرات آن ها برای شما مخاطبان گرامی خالی از لطف نخواهد بود.

در بخش دوم این مجموعه گفتگوها که  در ۳ بخش مجزا منتشر می شود با ۴ هنرمند کشور آقایان: حسن هدایت، محمد صالح علاء و عباس کریمی و خانم: فلورا سام به گفتگو نشستیم که ماحصل نظرات آن ها در ذیل درج شده است.

*****************

حسن هدایت کارگردان مطرح سینما و تلویزیون با تأکید بر اینکه یکی از ابزارهای مهم هر کشور برای مقابله با دشمنان و بیگانگان پاسداشت و ترویج آیین های ملی است اظهار داشت: بنده تأکید دارم که تقویت فرهنگ و سنت در هر جامعه ای حتی از ابزارهای نظامی هم مهمتر است چرا که اگر مردم هر کشوری با فرهنگ کهن شان عجین باشند هیچ نیروی خارجی نمی تواند در آن ها نفوذ کند و آن ها را در هم بشکند.

وی در گفتگو با سینماپرس تأکید کرد: ما نباید اجازه دهیم که فرهنگ بیگانه بر کشور و مردم ما مسلط شود؛ این مایه سرافکندگی و شرمساری ما است که امروزه بخشی از جوانان این مرز و بوم قسمتی از هویت ملی و تاریخی خود را نمی شناسند، با آیین ها و فرهنگ خودشان بیگانه اند اما در عوض فرهنگ غربی در زندگی آن ها رواج دارد. این برای ما مایه تأسف است که جوانان ایرانی مثلاً سنت شب یلدا را پاس نمی دارند اما «ولنتاین» برایشان با اهمیت شده است؛ این اتفاق یک تحقیر بزرگ برای مردم کشور ما و در عوض یک دستاورد برای کشورهایی است که فرهنگ خود را به مردم ما غالب کرده اند!

این سینماگر سپس با بیان اینکه دولتمردان و مسئولان بی مسئولیت، بی دغدغه و بی هدف باید تدبیری در این راستا اتخاذ کنند تصریح کرد: ما فرهنگی کهن و تاریخی داریم؛ بخشی از آیین های ما نشأت گرفته از هویت ملی مان است و بخش دیگر آن نشأت گرفته از مذهب و دین که هر دوی آن ها عزیزند و باید گرامی داشته شوند اما برخی از مسئولان با بی تفاوتی مطلق خود تیشه برداشته و ریشه به فرهنگ و آیین ها می زنند و این در حالی است که در همه کشورهای جهان آیین های شان پاس داشته می شود.

محمد صالح علاء نویسنده، بازیگر سینما و مجری و برنامه ساز تلویزیون نیز در این خصوص گفت: برای بنده همیشه جای سوأل بوده و هست که چرا آیین ها و فرهنگ کهن و ملی مان را تنها گذاشته ایم و به آن ها توجه نمی کنیم؟

وی در گفتگو با سینماپرس ادامه داد: آیین و سنن در واقع هویت و ارزش های تاریخی هر جامعه هستند و باید با دقت حفظ و حراست شوند در غیر این صورت جامعه با بحران بی هویتی مواجه خواهد شد و ما نباید اجازه دهیم که به این بی هویتی برسیم.

این هنرمند برجسته در خاتمه اظهاراتش افزود: این مدیران فرهنگی هستند که باید با حمایت از هنرمندان موجبات ترویج و گسترش آیین و فرهنگ را در جامعه پدید آورند؛ خوشبختانه ما در کشوری زندگی می کنیم که هنرمندانی دارای دانش و مردمانی فهیم و خردمند دارد و از این رو اگر حمایت مسئولان و مدیران فرهنگی باشد ما می توانیم قدم ها بسیار محکم و خوبی در راستای ترویج آیین های کهن در حوزه تولیدات نمایشی و تصویری برداریم.

فلورا سام بازیگر، فیلمنامه نویس و کارگردان سینما و تلویزیون با بیان اینکه هر کشوری فرهنگی دارد و طبیعتاً آثاری که در حوزه فرهنگی و هنری کشورها تولید می شوند باید مطابق با فرهنگ و هویت شان باشند اظهار داشت: متأسفانه چندی است که در آثار سینمایی و تلویزیونی مان شاهد این اتفاق نیستیم؛ شاید برخی افراد فکر می کنند اگر وارد این مقوله شوند دیگر مخاطبان از فیلم شان استقبال نمی کنند و آن ها با ضرر و زیان مالی مواجه می شوند.

وی تصریح کرد: امروزه مسأله اصلی سینما گیشه و پول زایی شده! فرهنگ و هنر در سینما از بین رفته و متأسفانه اغلب نویسنده ها به دلیل استقبال تهیه کنندگان و سرمایه گذاران سراغ سوژه های به اصطلاح بفروش می روند و برایشان سطح کیفی فیلمنامه ها خالی از هرگونه اهمیتی شده است! فرهنگ کشور به دست کسانی افتاده که تنها در پی منافع مادی هستند و اصلاً تنزل فرهنگ برایشان اهمیتی ندارد.

کارگردان فیلم سینمایی «قرارمون پارک شهر» در پاسخ به این سوأل که به نظر شما چرا ما دیگر سال ها است با پدیده ای مشابه زنده یاد علی حاتمی در سینما روبرو نیستیم که هم زبان هنر و سینما را بداند و هم به تاریخ و فرهنگ کشورش وفادار باشد گفت: زنده یاد حاتمی فردی بسیار خاص بودند و ما قطعاً مشابه ایشان را نمی توانیم داشته باشیم؛ البته نباید این نکته را فراموش کنیم که در زمان حیات زنده یاد حاتمی مسئولان وقت سینما از آثار فرهنگی ایشان حمایت می کردند اما امروزه هیچ حمایتی از آثار فرهنگی نمی شود! ما نباید فراموش کنیم که اگر مسئولان از تولید آثار فرهنگی حمایت کنند بسیاری از هنرمندان متعهد و دغدغه مند این نوع آثار را تولید خواهند کرد.

این سینماگر در پایان این گفتگو افزود: آرزوی همه ما تولید آثار فرهنگی و باکیفیت در سینمای کشور است؛ در حال حاضر که مرتباً سطح آثار دچار تنزل است و باعث می شود تا سطح سلیقه مخاطبان هم به شدت افت پیدا کند. ما حتی شاهد این اتفاق هستیم که بسیاری از کارگردانان ما که پیش از این آثار درخشانی تولید می کردند امروزه آثاری نازل تولید می کنند و کاسبکار شده اند!

عباس کریمی منتقد سینما و کارشناس فرهنگی نیز در این باره اظهار داشت: ما از فرهنگ و فطرت و اصالت مان دور شده ایم! نه تنها در سینما و تلویزیون و عرصه هنرهای نمایشی که در سایر زمینه ها و حوزه ها!؛ متأسفانه بخش عمده ای از این اتفاقات به دلیل اهمال کاری مدیران فرهنگی است چرا که اگر آن ها اهمال نمی کردند و فرهنگ و آیین ایرانی-اسلامی به خصوص جشن های شاد را زنده نگاه می داشتند امروزه جوانان ما جذب فرهنگ و جشن ها و مراسم های غربی که هیچ سنخیت و قرابتی با ایرانیت و اسلام ندارد نمی شدند.

وی تأکید کرد: متأسفانه بخش عمده ای از هنرمندان و سینماگران ما هم از فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی دور شده اند و در سینما دنبال منافع اقتصادی شان هستند و به همین دلیل هم ما شاهد این هستیم که با پرداختن به برخی مسائل جنسی و ممنوعه فرهنگ را زیرپا می گذارند، سطح سلیقه مخاطب را تنزل می دهند تا فیلمشان فروش میلیاردی کند.

کریمی خاطرنشان کرد: این وظیفه مدیران فرهنگی و سینمایی کشور است تا تدبیر داشته باشند و به جای حمایت از این گونه محصولات سخیف و بی هویت از تولید آثار فرهنگی حمایت کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.