دوشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۲

در مراسم رونمایی «سینمانامه» مطرح شد:

شمقدری از رهنمودهای مهم رهبری به مدیران سینمایی گفت/ از جریان شناسی تا کالبد شکافی سینما برای ثبت در تاریخ

مراسم رونمایی از کتاب «سینما نامه»

سینماپرس: مراسم رونمایی از کتاب «سینمانامه» نوشته جواد شمقدری رئیس اسبق سازمان سینمایی با حضور هنرمندان و اهالی رسانه در خانه کتاب برگزار شد.

به گزارش سینماپرس در این مراسم که عصر امروز ششم اسفندماه برگزار شد مسئولان و هنرمندانی همچون: محسن مومنی شریف، هوشنگ توکلی، محسن علی اکبری، مسعود اطیابی، جمال شورجه، مهدی فیوضی، جهانگیر الماسی، انسیه شاه حسینی، سیدسعید سیدزاده، اکبر حر، سیداحمد میرعلایی، حسین طلابیگی، شاهد سلطانی آزاد، عباس پویا، علیرضا اسحاقی، حسن علیمردانی، جمشید خندان و... حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم روح الله شمقدری ضمن عرض تبریک میلاد حضرت زهرا (س) اظهار داشت: انتشارات جامعه اسلامی هنرمندان از سال ۹۶ ذیل جامعه اسلامی هنرمندان فعالیت خود را آغاز کرد و بعد از رونمایی ۳ کتاب «منشور سینما»، «درآمدی بر سینمای استراتژیک» و «۲۴ ساعت مهندسی فرهنگی»، امروز چهارمین کتاب انتشارات را رونمایی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: ما دوست داشتیم کتاب «نفوذ فرهنگی» را هم امروز رونمایی کنیم که ۵ ماه است در انتظار مجوز از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی متذکر شد: ما مایل بودیم به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی این کتاب را رونمایی کنیم که به دلیل عدم تعیین تکلیف مجوز آن این اتفاق رخ نداد.

سپس جمال شورجه پشت تریبون رفت و ضمن تبریک پیروزی چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی و میلاد حضرت زهرا (س) اظهار داشت: از آنجایی که بنده در جریان مدیریت ۴ ساله جناب آقای شمقدری بودم می دانم چه فرازهایی در این کتاب است. این ۴ سال حضور آقای شمقدری در سازمان سینمایی یکی از مهمترین دوران ها در سازمان سینمایی است.

وی افزود: در آن دوران وضعیتی بود که همه اتفاقات را به زمین آقای شمقدری می انداختند. یکی از فصول مربوط به این کتاب مربوط به خانه سینما است.

شورجه با بیان اینکه این کتاب روزنوشت نیست و به صورت تحلیلی است خاطرنشان کرد: «سینمانامه» وقایع ۴ ساله ایشان را روایت می کند. خانه سینمای آن دوران علیه دولت اپوزوسیون تشکیل داده بودند و این در حالی بود که بیشترین ملاقات ها را رئیس جمهور در آن زمان با سینماگران داشتند. در آن دوران دسترسی به مقامات کشور سهل الوصول بود. فارغ از موضع گیری های اخیر آقای احمدی نژاد که عجیب و غریب است اما در گذشته همه به راحتی به ایشان دسترسی داشتند و نهایتاً یک هفته ای به همه وقت ملاقات داده می شد.

وی افزود: آقای شمقدری با همیاری آقای رئیس جمهور در زمان مدیریت خودشان شورای عالی سینما را تشکیل دادند که دوستان فعلی نیامده آن را قلع و قمع کردند. حرکت های مفیدی در دوران مدیریت آقای شمقدری برای سینمای کشور رخ داد و من امیدوارم همه بتوانند از این کتاب استفاده کنند، این کتاب کاربردی است و در هر دوره ای می توان از آن استفاده کرد.

به گزارش سینماپرس سپس هوشنگ توکلی بازیگر پیشکسوت سینمای کشور اظهار داشت: بنده و آقای شمقدری ۴۰ سال در کنار یکدیگر بودیم؛ سینمای ایران در دوران خود بخش های موفق و ناموفق دارد. وجه تمایز انسان و غیر انسان در تفکر کردن است و متفکران قدیم و جدید هم این نکته را تأیید می کنند. ما نسبت به حوادث زندگی مان فکر می کنیم و گاهی اوقات هم این افکار جمع می شود و به قضاوت می رسیم. داستان انسان از اینجا شروع می شود که وقتی به قضاوت می رسد چه تصمیمی می گیرد؛ متفکرین قدیم چون دین نقش اصلی را بازی می کرده وارد حوزه دین می شوند و داستان متافیزیک و دوگانه نگاه کردن به جهان و زندگی زمینی و آسمانی همگی در دوران قرن ۱۶ به دلیل حضور متفکرین جدید تأثیراتی دارد و انسان وارد بحران جدیدی می شود.

وی ادامه داد: موضوع قضاوت در موضع وجدان تعریف می شود. انسان اگر تصمیمی می گیرد به دلیل تفکر بعد قضاوت و در نهایت وجدانش است. وجدان آسوده به انسان این امکان را می دهد که هر کاری که دلش می خواهد انجام دهد. بیشتر جنایاتی که در دنیا اتفاق افتاده هم به دلیل همین وجدان های آسوده است. بخشی از انسان هم وجدان شان بی خیال نیست. یکی از این افراد آقای شمقدری است. در دوران ۴ ساله مدیریت آقای شمقدری که در تاریخ انقلاب اسلامی ثبت خواهد شد حوادث بسیار زیادی روی داد اما ایشان دست تنها بود. کسانی که وجدان آسوده داشتند حمایت می شدند تا تلاش های ایشان را نبینند و تخریب کنند. در حاکمیت جمهوری اسلامی هم وجدان آرام و ناآرام وجود دارد. وجدان دغدغه مندی مثل مقام معظم رهبری داشتیم و وجدان های آرامی هم داریم که به بلایی که سر مردم می آید فکر نمی کنند. هنرمندان و نویسندگان هم وجدان دغدغه مند دارند.

وی تأکید کرد: این کتاب حاوی مسائل و دغدغه هایی است که یک وجدان دغدغه مند به نام آقای جواد شمقدری داشته و حاصل آن هم این اتفاق شده است.

جواد شمقدری در انتهای این مراسم پشت تریبون رفت و ضمن تبریک روز زن اظهار داشت: ما ۴۰ سال در این عرصه حضور داشتیم و در دهه ۶۰ بحث می کردیم که قالب و محتوا در سینما چگونه است. تردید داشتیم آیا سینما و ارزش های انسانی با هم ارتباطی دارند؟ خیلی ها قائل بودند که سینما مسیر متفاوتی با ارزش های انسانی است.

وی ادامه داد: بیش از ۲ هزار فیلم سینمایی بعد از انقلاب ساخته شده که همه قالب ها را هم تجربه کردیم. ما سینما را برای خود کردیم. با همه مشکلاتی که می توانیم برای سینما تعریف کنیم باید بگوییم که می تواند سینما هم در مسیر کمال قرار بگیرد و هم بالعکس عمل کند.

شمقدری خاطرنشان کرد: وقتی دوره ما تمام شد خیلی ها گفتند خاطرات خود را بنویس اما من مایل نبودم در آن زمان این کار را بکنم. وقتی فضا آرام تر شد من سعی کردم در فضایی آرام مباحث را تنظیم کنم و فکر می کنم خوب است هر مدیری تلاش های خود را در قالب کتاب تعریف کند، به خصوص وقتی مانند دوره مدیریت بنده بسیاری از اتفاقات تحریف و تخریب می شود.

وی ادامه داد: کتاب ۲ فصل دارد. فصل اول دارای دو بخش است که در بخش اول رویکردها و سیاست ها مطرح شده است و بخش دوم مبانی اندیشه ای و تفکری منبعث از انقلاب اسلامی است. در این بخش بحثی را دارم و هرم جادویی را طراحی کردم که بتوانیم به قدرتی برسیم که همانند سینمای هالیوود در دنیا اثرگذار باشیم. در فصل دوم برخی ناگفته ها همانند ماجرای خانه سینما را مطرح کردم که اسناد و مدارک آن نزد بنده محفوظ است. من احساس کردم باید عقبه سینمای ایران را ببینیم. استاد کلهر و هوشنگ توکلی با بنده همفکری کردند و حاصل این گفتگوها تحت عنوان جریان شناسی سینمای ایران و کالبد شکافی سینمای ایران در کتاب آمده است، هم در مقطع قبل از انقلاب و هم در مقطع اول انقلاب که جریان هایی حاکم شدند. ما رویکرد تحلیلی داریم که چه عقبه و تفکری داشتند. ذیل ۲ فصل کتاب پاورقی هایی داریم که این پاورقی ها برخی از اتفاقات مهم سینما را رصد کرده است. بخشی از مخاطبان این کتاب سینماگران و بخش دیگر مدیران سینمایی هستند. همچنین این کتاب برای محققان و پژوهشگران هم قابل تأمل خواهد بود. فضای رسانه ای هم می تواند اطلاعات خوبی دریافت کند چون طی ۵ سال اخیر اطلاعات درستی داده نمی شود. ما در آن دوران مطالب را صریح و شفاف در اختیار رسانه ها قرار می دادیم. حجم کتاب اجازه نمی داد که به برخی از موضوعات پرداخت شود و همین حالا هم کتاب حدود ۵۰۰ صفحه شده است.

شمقدری افزود: سند سینما که حاصل جلسات زیادی در زیرمجموعه های شورای عالی انقلاب فرهنگی بود یکی از ضمیمه های خوبی است که در این کتاب آمده است. عجیب این است که این سند باید در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شود در دبیرخانه مانده است.

وی ادامه داد: در دوره ما اساسنامه جدیدی برای خانه سینما نوشته شد و من تلاش کردم بر اساس این اساسنامه جلو برویم اما وقتی دیدند این اتفاق در آستانه محقق شدن است سنگ اندازی کردند و حواشی ایجاد کردند و این اساسنامه موجود است که در ضمیمه کتاب آوردم. این اساسنامه مترقی امروز هم می تواند در دستور کار خانه سینما قرار بگیرد. در آن دوران قرار بود خانه سینما ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جایگاه خوبی پیدا کند اما امروز ضمن مخالفت اهالی سینما زیرمجموعه وزارت کار رفته است که قطعا دستاورد خوبی برای آن نخواهد داشت.

وی در بخش پایانی اظهاراتش گفت: ما جلسه ای با مقام معظم رهبری داشتیم و حضرت آقا بیش از یک ساعت صحبت کردند و فرمایشات کلیدی به ما گفتند. تمام این صحبت ها محرمانه تلقی شد و گفتند بازتاب ندهید. متن صحبت ها ۶ ماه بعد به ما رسید. من در مسیر اجرایی شدن این صحبت ها کار کردم. یک تیترهایی از آن مباحث را من در این کتاب آوردم چرا که ۲-۳ تا از این تیترها را مقام معظم رهبری در دیدارشان با هیأت دولت یازدهم اشاره کردند. یکی از آن ها این بود که گفتند دشمن برای سینما برنامه ریزی دارد. نکته مهم دیگر این بود که گفتند در برنامه های‌تان هیچ ظرفیتی برای کسانی که گفتمان انقلاب اسلامی را قبول ندارند به وجود نیاید. همچنین اشاره کردند نقد درون گفتمانی باید شروع شود. یک نکته بسیار مهم گفتند که سینماگران مومن و انقلابی مبادا بیکار بمانند که بنده در دوران خودم تا توانستم به این مسأله توجه کردم. متأسفانه در بسیاری دوره ها سینماگران مومن و انقلابی بیکار ماندند. همچنین بحث هایی راجع به دفاع مقدس داشتند و گفتند نباید این سینما محدود به موضوعات آب و خاک شود و حوزه دفاع مقدس حوزه ای بسیار قوی است که جنبه های معنوی زیادی داشت و باید در فیلم ها دیده شود.

سپس در پایان مراسم با حضور هنرمندان حاضر در مراسم از کتاب «سینمانامه» رونمایی شد.

لازم به ذکر است مخاطبان می توانند با مراجعه به سامانه nashronline.com کتاب «سینما نامه» را که توسط انتشارات جامعه اسلامی هنرمندان منتشر شده، تهیه نمایند. 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.