دوشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۱

سینماگران و ثبت صنوف در وزارت کار/۱

علامی: وزارت کار برای ما یک «آقابالاسر» شده و هیچ کاری برایمان انجام نمی دهد/ انجام بسیاری کارها در مغایرت آشکار با اساسنامه خانه سینماست

ناهید علامی

سینماپرس: ناهید علامی نایب رئیس انجمن چهره پردازان سینمای ایران در پی اجبار هیأت مدیره خانه سینما برای ثبت صنوف سینمایی در وزارت کار که با مخالفت بخش عمده ای از اهالی سینما روبرو شده گفت: خانه سینما امروزه برای یکایک کسانی که دغدغه انجام فعالیت های صنفی دارند سرشار از رنج و عذاب شده و متأسفانه بسیاری از دست اندرکاران خانه سینما کارهای شان مغایرت جدی با اساسنامه این نهاد دارد و قطعاً داستان هایی در پشت پرده وجود دارد که ما از آن ها بی خبریم!

این چهره پرداز در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: قضیه این روزهای خانه سینما و اتفاقاتی که در این نهاد می افتد برای بنده بسیار عجیب و غریب است!؛ ما از ۳ آبان ماه سال گذشته درگیر یک سری اتفاقات در صنف خودمان هستیم که هنوز تکلیف بسیاری مسائل در این باره روشن نشده است.

وی ادامه داد: ما شاهد تخلفات حقوقی گسترده در صنف انجمن چهره پردازان بوده ایم. سال گذشته بنده ریاست این انجمن را بر عهده داشتم و قرار شد ما یک هیأت موسس را برای ثبت صنف مان در وزارت کار معرفی کنیم و با رایزنی هایی که انجام دادیم تصمیم گرفتیم تا از افراد حاضر در شورای مرکزی انجمن و بازرسان دعوت کنیم که به عنوان عضو هیأت موسس برای ثبت انجمن در وزارت کار حضور داشته باشند اما در نهایت بهت، حیرت و ناباوری بنده به عنوان رئیس انجمن متوجه شدم که اسمم از هیأت موسس حذف شده است.

علامی خاطرنشان کرد: از آن زمان تاکنون بنده به شکل های مختلف با نامه نگاری های متعدد و قرارهای حضوری پیگیر این اتفاق بوده ام اما هیچ کس جوابگوی بنده نیست! جالب آنجا است که برخی افراد دسیسه هایی علیه بنده کرده اند و به دیگران گفته اند که علامی می خواسته صنف منحل شود! در صورتی که همه این حرف ها کذب است.

این سینماگر با بیان اینکه برای ثبت صنوف در وزارت کار از بی اطلاعی اعضا سوء استفاده های فراوان می شود اظهار داشت: با زبان چرب و نرم و لفاظی های عجیب به کسانی که مخالف ثبت صنوف در وزارت کار هستند می گویند که شما با این کار هویت پیدا می کنید! بنده در پاسخ به این سوأل گفتم یعنی ما این همه سال کار کردیم و هویت نداشتیم؟ برای بنده جای سوأل وجود داشته و دارد که دلیل این حرف ها چیست؟ من هنوز متوجه نشدم که مسئولان خانه سینما چرا اصرار دارند صنوف زیر لوای وزارت کار ثبت شوند؟ این شماره ثبت صنوف در وزارت کار به چه دردی می خورد و چه حسنی برای صنوف دارد؟

چهره پرداز فیلم سینمایی «پسر مریم» تأکید کرد: صنف ما از دهم تیرماه به مدت ۲ سال در وزارت کار ثبت شده اما از آن زمان تاکنون هیچ اتفاق مثبتی برای صنف رخ نداده است و تازه مشکلی هم به مشکلات ما اضافه شده به نحوی که هر کاری می خواهیم انجام دهیم باید ببنییم وزارت کار اجازه انجام آن کار صنفی را به ما می دهد یا نه؟ در واقع وزارت کار برای ما یک «آقابالاسر» شده و هیچ کاری برایمان انجام نمی دهد!

علامی تصریح کرد: نکته قابل تأمل آنجا است که اکثریت افرادی که در صنف ما برای پیوستن به وزارت کار رأی موافق دادند از عاقبت این کار بی اطلاع بودند؛ اکثریت اعضا گیج بودند و نمی دانستند چه اتفاقی دارد رخ می دهد؛ برخی افراد هم علیه بنده جو بدی درست کرده بودند و می گفتند که علامی نمی خواهد صنف ثبت قانونی شود و هویت پیدا کند!

وی با طرح این پرسش که هنوز برای من دلیل اصرار برخی افراد برای ثبت قانونی صنوف در وزارت کار روشن نیست و نمی دانم چرا از کسانی که تخلف های بزرگ حقوقی می کنند حمایت می شود اظهار داشت: در اساسنامه خانه سینما آمده که هیچ کس حتی مدیرعامل خانه سینما نمی تواند بر تصمیمات صنوف ورود کند اما الآن همه در تصمیمات داخلی صنوف دخالت می کنند.

این چهره پرداز ادامه داد: خانه سینما مکانی عذاب آور برای ما شده، بسیاری از کارهایی که در خانه سینما صورت می گیرد با اساسنامه این نهاد در تضاد جدی است اما افسوس که حرف ما را گوش نمی دهند و با لفاظی و بازی با کلمات جوری وانمود می کنند که گویا ما در اشتباه هستیم! نکته مهم آنجا است که برخی از بزرگان سینما هم وارد این بازی ها شده اند! قطعاً داستان هایی در پشت پرده است که ما از آن بی خبریم!

علامی افزود: چندی قبل یکی از دوستان بنده گفت باید در خانه سینما را گل بگیرند چرا که این نهاد دیگر هیچ هویت و تعریف مشخصی ندارد و در آن هیچ کار صنفی نمی شود اما من گفتم در خانه سینما را باید با بتون ببندند که دیگر هیچ وقت باز نشود!

وی در پایان این گفتگو تصریح کرد: امروزه اسم خانه سینما یک شو است. بسیاری افراد که جزو اعضای خانه سینما نیستند و از بیرون این نهاد را می بینند فکر می کنند بده بستان فرهنگی و فعالیت های صنفی در آنجا وجود دارد در صورتی که نیست! خانه سینما برای من یک واژه رنج آور و دردآور شده است و امیدوارم که به زودی تکلیف همه تخلفات و اتفاقاتی که حال سینماگران را بد کرده روشن شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.