شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۲

در برنامه «شب تئاتر» مطرح شد:

هنوز در بحث نظارت بر تئاتر دچار مناقشه‌ایم/ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیاز به بازنگری دارد

برنامه «شب تئاتر»

سینماپرس: «شب تئاتر» در هفتمین ویژه برنامه خود به مناسبت سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر، شامگاه جمعه ۳ اسفند، با موضوع «شورای ارزشیابی و نظارت» و اجرای دکتر رحمت امینی روی آنتن شبکه ۴ سیما رفت.

به گزارش سینماپرس، «شب تئاتر» در هفتمین ویژه برنامه خود به مناسبت سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر، شامگاه جمعه با موضوع «شورای ارزشیابی و نظارت» و اجرای رحمت امینی روی آنتن شبکه  چهارم سیما رفت. 

مهرداد رایانی مخصوص، نویسنده و استاد دانشگاه و وحید فخر موسوی، بازیگر و رئیس شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی و سعید زندی،کارگردان و عضو انجمن هنرهای نمایشی کرمانشاه مهمانان برنامه بودند.

شورای ارزشیابی و نظارت، موجب خودسانسوری هنرمندان

رایانی در مورد ایراداتی که شورای ارزشیابی از آثار می‌گیرد گفت: متأسفانه این ایرادات باعث شده من دچار خودسانسوری شوم و ذهن خود را گونه‌ای تربیت کنم که تا می‌توانم طوری رفتار کنم که کمتر تذکر بگیرم. البته نظر من این است که شرایط ما طوری نیست که گروه‌ها هر کاری می‌خواهند انجام دهند، ما جاهایی نیاز به مراقبت‌هایی داریم.

فخرموسوی، که حدود یک ماه است این رئیس شورای ارزشیابی و نظارت شده است، در مورد این شورا گفت: این شورا مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و دو دهه هست که ما با وجود بازنگری‌ها، هنوز با همان قوانین اولیه کار می کنیم. از نظر بنده ارزشیابی مقدم بر نظارت است. اخیراً مصوبه ای را در شورای مرکزی گذرانده‌اند که این است که کسانی که می خواهند اثری بسازند باید حداقل تحصیلات دانشگاهی داشته باشند و یا توسط سه استاد دانشگاه معرفی شوند و یا فارغ‌التحصیل آموزشگاه های رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد باشند.

وی در مورد جشنواره فجر سی و هفتم گفت: امسال برای اولین سال ما بازبینی قبل از اجرا نداشتیم تا استرس هنرمندان کم شود.

قوانین آیین‌نامه، بسیط و قابل تفسیر

در ادامه ، رایانی مخصوص مشکلاتی که هنرمندان با شورای ارزشیابی و نظارت دارند را بیان کرد: اولین مسئله این است که متاسفانه آن آیین نامه‌ای که شورای عالی انقلاب فرهنگی تنظیم کرده و به دست اداره کل برای اجرا داده، اصلا قابلیت اجرایی ندارد. قوانین آیین نامه آنقدر بسیط و قابل تفسیر است که هر کسی یک جور اجرایش می کند و این محل مناقشه هنرمندان و شورای ارزشیابی می‌شود.

فخر موسوی در مورد نظارت‌ها توضیح داد: ما اصولاً با دوستان حرفه‌ای و پیشکسوت مشکلی نداریم. بیشتر مشکلات ما با جوانان است. من هم معتقدم که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیاز به بازنگری دارد.

زندی ضمن تایید صحبت های  رایانی گفت: هر گروهی که به عنوان شورای ارزشیابی هستند، تحلیل و تفسیر خودشان را دارند و از منظر خودشان این آیین نامه را اجرا می کنند.

چگونه نقد کنیم که نگویند ضد جمهوری اسلامی است؟

دکتر رایانی ادامه داد: من اگر بخواهم شرایط موجود جامعه را در اثرم نقد کنم می گویند این کار ضد جمهوری اسلامی است. پس من چگونه نقد کنم؟ 

زندی در مورد اعضای شورای نظارت و ارزشیابی گفت: من با نیروهای تازه نفس موافق هستم. اگر کسی به مدت طولانی در مسندی باشد، منِ هنرمند مجبور می شوم خودم را با نگاه او تطبیق دهم و ببندم. بماند که آن آدم چقدر می تواند سنگ اندازی کند و یا محافظه کار باشد.

فخر موسوی در مورد فاصله زمانی بین متن و بازبینی در کارها گفت: قانون این است که ۴۵ روز حداقل برای یک متن نمایشی و ۲۰ روز برای بازبینی وقت هست. اما کاری که ۴ روزه درخواست بازبینی و بازخوانی و اجرا بعد از  ۳ روز می‌دهد، معضلی است که خود دوستان در آن دخیل هستند. 

رایانی در مورد بحث ارزشیابی خطاب به شورای نظارت و ارزشیابی گفت: اصلا نباید به این بحث ورود کرد چون ما هنوز در بحث نظارت دچار مناقشه‌ایم و دیگر اینکه اکثر آدم‌هایی که در حال کار کردن هستند، پاسخگوی عملکرد خود هستند و بهترین کسی که می تواند به هنرمندان پاسخ دهد، مردم و مطبوعات و منتقدان هستند. 

زندی در صحبت پایانی به فخر موسوی پیشنهاد داد تا جلسات هم‌اندیشی‌ای برای نزدیک‌شدن نظرات شوراهای ارزشیابی و نظارت استان‌ها بگذارد.

فخر موسوی در پایان قول داد که از نظرات دوستان استفاده کند و اعلام کرد: برنامه های شورا بعد از جشنواره اعلام خواهد شد.

«شب تئاتر» از مجموعه شب‌های هنر به مناسبت سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر، به تهیه‌کنندگی امیر قمیشی و سردبیری امین اشرفی و با اجرای رحمت امینی تا شنبه (۴ اسفند) هر شب ساعت ۲۳ روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.