شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴

با رونمایی از سه اثر

یادمان نودمین سال تولد حسن کسائی برگزار شد

آیین یادمان نودمین سالگرد تولد استاد حسن کسائی

سینماپرس: یادمان نودمین سالگرد تولد استاد حسن کسائی با رونمایی از سه اثر موسیقی عصر روز گذشته با حضور هنرمندان برجسته موسیقی کشورمان در مرکز موسیقی پارس برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، در این مراسم که با همت موسسه نغمه گشایش به مدیریت محمد جواد کسائی، مرکز موسیقی پارس و موسسه نوخسروانی باربد و با حضور هنرمندانی چون اسماعیل تهرانی، وارطان ساهاکیان، مهدی آذرسینا، صدیق تعریف، پری ملکی، فخری ملک پور، پشنگ کامکار، سودابه سالم، اردشیر کامکار، مسعود حبیبی، محمدعلی کیانی نژاد، رضا شفیعیان، محمد سلمانی، کریم قربانی، بیژن بیژنی، رضا خرم و ... برگزار شد ابتدا نماهنگی از زندگی استاد کسائی با عنوان «حسن کسائی در گذر زمان» پخش و سپس اسماعیل تهرانی نوازنده و آهنگساز، محمدعلی کیانی نژاد نوازنده نی، مهدی آذرسینا نوازنده کمانچه و زید الله طلوعی نوازنده تار به درباره سخنانی را در وصف استاد کسائی مطرح کردند و در ادامه نماهنگ «حسن کسائی از نگاه دیگران» پخش شد.

در ادامه به دعوت عباس سجادی که اجرای برنامه را برعهده داشت محمد جواد کسائی فرزند استاد کسائی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: امروز به بهانه تولد نود سالگی پدر گرد هم آمدیم که از علاوه بر زنده نگاه داشتن یاد و خاطر ایشان از سه اثر موسیقی همچون آلبوم های «وقتی نیسیتم» و«گذرگاه نسیم» و کتاب «قصه شمع»  رونمایی کنیم.

وی ادامه داد: حدود چهار سال پیش تصمیم گرفتم که کاری بر پایه تکنوازی و دونوازی با ساز تنبک  به یاد پدر با عنوان «وقتی نیستیم »تهیه و ضبط کنیم بر این اساس از هنرمندان شاخص سرزمین مان دعوت به همکاری کردیم و در قالب سه سی دی که ۲۳قطعه را در خود جای می داد آثار تکنوازی استادان همراه با تنبک را ضبط کردیم به طوری که در سی دی اول این مجموعه آثاری از استادان شامل فخری ملک پور، همایون خرم، فضل الله توکل، رحمت الله بدیعی، رضا شفیعیان، حسن ناهید، اسماعیل تهرانی با تنبک محمود رفیعیان، در سی دی دوم تکنوازی استادان ملیحه سعیدی، محمدعلی کیانی نژاد، هادی منتظری، شهرام ناظری، منوچهر غیوری، کیوان ساکت، سعید ثابت،  با همراهی تنبک محمود رفیعیان و در سی دی سوم تکنوازی محمد خلیل کسائی، پشنگ کامکار، شهرام میرجلالی، اردشیر کامکار، اردوان کامکار علی کریم زاده، محمدرضا مرتضوی و بنده با تنبک محمود رفیعیان جای گرفته است.

این نوازنده  سه تار و تحلیل گر موسیقی ادامه داد: من معتقدم این مجموعه به لحاظ  حضور هنرمندان چند نسل موسیقی ایران کنار هم بی نظیر است چرا که در روزگاری که هنر اصیل به حاشیه رانده شده حضور وگردآوری هنرمندان متعدد از نسل های  مختلف کنار هم بسیار ارزشمند است. درست است که در روزگار ما هنر تکنوازی خواهان و مخاطبینی ندارد اما سعی بر این بوده که در پس نام بزرگ پدر بتوانیم این مجموعه را فراهم و به جامعه موسیقی و دوستداران موسیقی اصیل ایرانی تقدیم کنیم.

محمدجواد کسائی درباره آلبوم «گذرگاه نسیم » نیز گفت: این آلبوم شامل دو اثر در دستگاه شور و ابوعطاست که هیچ گاه منتشر نشده بودند. بخش اول شور که شامل سه نوازی تار و نی و تنبک است که همگان با آن آشنایی دارند و در سال ۱۳۵۶ در مزار حافظ توسط پدر و استاد جلیل شهناز در همراهی جهانگیر بهشتی نوازنده تنبک اجرا شده و  بخش دوم آن دو نوازی نی و تنبک در دستگاه ابوعطاست که سال ۱۳۵۸ کاملا به صورت بداهه توسط پدر و و محمدعلی کیانی نژاد به عنوان نوازنده تنبک اجرا شده که ما در قالب یک آلبوم این دو اثر را منتشر کردیم.

وی در خاتمه افزود: کتاب «قصه شمع» نیز شامل شانزده قطعه از آثار پدر است که توسط مهدی قره خانی و محسن بیگلری نت نویسی شده و استاد حسن ناهید بازنگری و مقدمه را برعهده داشتند.

بعد از صحبتهای فرزند استاد کسائی، به دعوت عباس سجادی هنرمندان حاضر در برنامه روی سن حضور یافتند و از این سه اثر به صورت رسمی رونمایی کردند.

یاد بود نودمین سالگرد تولد استاد حسن کسائی با اجرای دونوازی کمانچه و تنبک هادی منتظری و محمود رفیعیان پایان یافت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.