سه‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۶

جزئیات بخش جشنواره بین‌المللی رادیو و اجلاس جهانی صدا

چهاردهمین جشنواره بین المللی رادیو

سینماپرس: کمیته داوران چهاردهمین جشنواره بین‌المللی رادیو و ششمین اجلاس جهانی صدا جزئیات این دوره از جشنواره را اعلام کردند.

به گزارش سینماپرس، نشست مطبوعاتی کمیته داوران چهاردهمین جشنواره بین‌المللی رادیو و ششمین اجلاس جهانی صدا با محوریت بخش مردمی و بین المللی امروز -۳۰بهمن ماه- در ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.

 در این مراسم شهرام ملازاده (رئیس کمیته داوری)، حامد فاتحی (رئیس کمیته اطلاع رسانی رسانه‌ها و تبلیغات)، غلامرضا باعزت (دبیر اجرایی ششمین اجلاس جهانی صدا)، حمیدرضا نجفی (مسوولان پژوهش ششمین اجلاس جهانی صدا)، مهدی شاملو (رئیس کمیته فضای مجازی)، بهروز رضوی‌نژاد (دبیر بخش مردمی بین المللی کمیته داوری)، حمیدرضا افتخاری (دبیر بخش مردمی کمیته داوری)، محمد بغدادی (دبیر بخش داخلی کمیته داوری) حضور داشتند.

در ابتدای مراسم فاتحی در سخنانی به ویژگی‌های این دوره از جشنواره اشاره کرد و گفت: امسال تولیدات بخش مردمی می‌تواند از طریق موبایل ارسال شود و شاهد حضور منتخبان در بخش مردمی نیز خواهیم بود. سه بخش در فضای مجازی هم تدارک دیده شده و بخش رادیو نما هم پیش بینی شده که چون تصویر دارد، برایمان حائز اهمیت است.  حضور داوران خارجی هم از دیگر  ویژگی‌های این دوره است.

در ادامه ملازاده نیز در سخنانی اظهارداشت: بخش مستمر داخلی برنامه‌های فعلی کنداکتور را مورد ارزیابی قرار می‌دهد که حدود ۸۰۸ ساعت و حدود ۳۳ روز برنامه با حضور ۴۰ داور برجسته رسانه ارزیابی شده است. ما سعی کردیم داوران فقط از کارشناسان رادیو نباشند. ما از برگزاری این جشنواره چند هدف داشتیم و سعی کردیم فرصت رقابت در فضای عادلانه فراهم شود و تعامل بین نسلی ایجاد کنیم یعنی سعی کردیم تجربه برنامه‌سازان قدیمی به جوانان انتقال یابد.

وی با بیان اینکه در بخش مستمر، برنامه‌سازان از  ۱۳ شبکه رادیویی ۱۰ تا ۱۲ اثر ارسال کردند. ما از هر شبکه و به صورت رندوم داوری کردیم، گفت: در بخش مردمی تا کنون اثر زیادی رسیده اما تا ۱۶اسفند فرصت هست در این بخش شرکت کنند. در بخش بین الملل هم قرار بود به جز شبکه رادیویی، همکاران ما در هر استان سه سهمیه داشتند. همچنین در معاونت برون مرزی هم هر شبکه رادیویی دو سهمیه و کشور خارجی هم دو سهمیه در نظر گرفته شده است. این دوره بخش مستمر را اضافه کردیم و در بخش آزاد این جشنواره هر کسی در رادیو می‌تواند هر برنامه‌ای را بسازد. بیشترین جایزه برای بخش مستمر است چون هدف ارتقای کیفی است.

  افتخاری نیز در این مراسم با طرح پیشینه بخش مردمی در جشنواره‌های رادیویی تصریح کرد: این بخش آماتوری است و مردم اگر علاقه دارند در رادیو اثری تولید کنند و به ما بفرستند. ما جذب این آثار مردمی را از هفته دوم بهمن شروع کردیم و با اینکه دیر بود اما مردم می‌توانند گزارش، موسیقی، پادکست، آثار خلاقانه و ... را ارسال کنند.خوشبختانه ما روش راستی آزمایی داریم و  آثار حرفه‌ای‌ها کنار گذاشته شده و می‌شود. ما تا ۱۶ اسفند اثر مردمی می‌گیریم و در داوری فشردگی داریم. ۱۵ اثر به بخش نهایی می‌رسند که در مجموع به ۶۰ اثر می رسد.

در بخش دیگر نشست نیز رضوی‌نژاد گفت: در بخش بین الملل ما هدف کیفی داشتیم. وضعیت امروز رادیو فرق دارد چون ارتباط خود را با مجامع بین‌المللی حفظ کردیم و بخشی که اضافه کردیم تولید بر اساس محتوای کاربران است؛ یعنی می‌تواند اثری تولید شود بدون اینکه به بیرون مراجعه کنند. ما مستند نمایشی را اضافه کردیم البته این قسمت در رادیو، جوان است اما برنامه‌سازان به تدریج آشنا می‌شوند.

وی با بیان اینکه ما برای بخش مستند نمایشی شبکه‌های خودمان یک سهمیه داریم؛ بنابراین داوری بین خودشان باید شکل بگیرد تا بهترین اثر را ارسال کنند، عنوان داشت: ما آثار ارسالی از کشورهای آسیایی، اروپایی، آفریقای جنوبی داشتیم و فراخوان ما توسط اتحادیه ای بی یو فرستاده شده  و تا ۱۶اسفند فرصت دارند.

باعزت نیز عنوان داشت: در دنیای پررقابت رسانه، رادیو اهمیت داشته است و در همین راستا معاون صدا پنج دوره اجلاس را برگزار کرده و امسال ششمین اجلاس را پیش‌رو داریم تا با کمک شما در انعکاس خبری موثر باشیم. محور رادیو در این اجلاس، رادیو و فرهنگ، جامعه، اقتصاد، نوآوری و ... است. همچنین چکیده مقالاتی هم در این راستا تا ۱۵ بهمن ارسال شده و تا ۱۰ اسفند هم می‌گیریم. ۱۹ و ۲۰ فروردین ۹۸ هم نتایج اعلام می‌شود. کمیته بین‌المللی اجلاس صدا رایزنی خوبی با کشور آسیایی​ و اروپایی انجام دادند. ضمن اینکه در کنار برگزاری اجلاس، شش پنل توسط مهمان خارجی و شش ‌کارگاه آموزشی توسط اساتید برجسته رسانه و دانشگاه برگزار خواهد شد.

نجفی نیز با عنوان اینکه سایت اجلاس قسمتی برای مشارکت کنندگان خارجی در نظر گرفته تا دیدگاه و چکیده مقالات قرار داده شود تاکید کرد که ما شاهد تکثر موضوعات بودیم و ۱۰۰عنوان چکیده مقاله به دست ما رسیده است.

شاملو نیز در پایان این نشست گفت: در عرصه رسانه‌های جدید یک گفتمان این بود که رسانه سنتی رادیو از دور رقابت خارج شود اما امروز نشان می‌دهد که حوزه صدا اثربخشی خود را دارد و به شکل مختلف حضور و ظهور پیدا می‌کند. در این جشنواره  ۶۰۰ برنامه شبکه‌های رادیویی در فضای مجازی حضور دارند. ما سعی کردیم رقابتی ایجاد کنیم ابتدا نوع حضور و موفقیت را سنجیدیم و بعد در مرحله رصد قرار خواهیم داد. حضور موفق را با تعداد برنامه، کیفیت، امتداد برنامه، موفقیت در میزان انتشار، محتوای جذاب و به دست آوردن شنونده و میزان تعامل مخاطب در نظر می‌گیریم.

*فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.