جمعه ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۸

در اختتامیه «هنرمقاومت» طرح شد:

شاخصه موج سوم «هنر انقلاب» شهدا هستند

اکران آثار «هنر مقاومت» در ایستگاه‌های مترو تهران

سینماپرس: حسن عباسی در آیین اختتامیه پنجمین جشنواره «هنر مقاومت» از تولد موج سوم «هنر انقلاب» خبر داد.

به گزارش سینماپرس، مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره هنر مقاومت امشب چهارشنبه ۲۴ بهمن ماه در سالن شهید بهنام کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سردار محمدرضا نقدی معاون فرهنگی سپاه پشت تریبون قرار گرفت و گفت: همه ما مدیون شهدایی هستیم که برای اهتزاز پرچم ایران تلاش کردند از سوی دیگر ما مدیون جانبازانی هستیم که جان خود را در این راه گذاشتند امروز روز فرخنده ای بود چراکه پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران را خطاب به جوانان منتشر شد البته من به جوان‌ها حسودیم شد البته ما با جوان‌ها تا ایستگاه قدس هستیم.

وی افزود: این جشنواره حرکت مناسبی است و می‌دانم که به بلوغ خوبی رسیده و چه از لحاظ مضمون و چه شکل مبتکرانه و خلاقانه بوده و این از دستاوردهای انقلاب است که توانسته چنین جوان‌هایی را به میدان آورد تا در جهان بدرخشند. امروز چشم دنیا به دست ماست و همه از تحول خوب ما در حیرت هستند. چهل ایستادگی نشان داد که مردم مستحق آینده‌های درخشانی هستند. در هر عرصه که نظر بیندازید می‌بینید که جهش‌های خیره کننده ای داشته ایم این جهش اتفاقا در زمینه‌هایی که انتقاد زیاد است، بیشتر است.

نقدی با تبریک چهل سالگی انقلاب اظهار کرد: به نظرم باید پیام امروز رهبر انقلاب را ۱۵ بار بخوانم تا بیشتر درک کنم چراکه هر عبارت رهبر انقلاب معادل یک کتاب است.

جشنواره‌ای با سکان‌داری جوانان

سپس مسعود نجابتی دبیر این رویداد هنری روی صحنه آمد و عنوان کرد: سعی کردیم در روایت فتح آنچه را که به ما ماموریت داده‌اند انجام دهیم و جوان‌گرایی کنیم از همین رو در همه کارهای جشنواره از جوان‌ها استفاده کردیم و به شکر خدا همه چیز رضایت بخش بوده است. جا دارد از خیلی‌ها تشکر کنم اما به عنوان دبیر از خودم واجب می‌دانم از دبیران، شورای سیاستگذاری، احسان محمدحسنی، سردار غیب پرور و... تشکر کنم. نواقص را بر ما ببخشید. پایان جشنواره، پایان ماموریت من در روایت فتح هم هست و از شما می‌خواهم غفلت‌ها را بر من ببخشید.

وی افزود: امروز به بنده گفته شد که مقام معظم رهبری به این جشنواره و نمایشگاه خداقوت گفته و فرموده‌اند به عهد خود وفا کرده‌اید. دوست داشتم بسیاری از پیشکسوتان هنر انقلاب که بر گردن ما حق دارند در اینجا حضور پیدا می‌کردند و نتایج کار خود را می‌دیدند.

نجابتی اظهار کرد: همانطور که رزمندگان ما با خلوص به جبهه رفتند هنرمندان ما هم با همین نیت به این عرصه آمدند و سعی آنها بر اعتلای هنر انقلاب است. از حسین سخا، محمد توکلی، محمد ساجدی یاد می‌کنم که از میان ما رفتند اما به ما بسیار کمک کردند.

تجلیل از ۶ پیشکسوت و برگزیدگان

در بخش دیگر از این مراسم نوبت به تجلیل از ۶ هنرمند پیشکسوت تجسمی رسید؛ حبیب‌الله صادقی، مصطفی گودرزی دیباج، سیدعباس میرهاشمی، کاظم چلیپا، غلامعلی طاهری و طاهر شیخ الحکمایی هنرمندانی بودند که ما این بخش از آن‌ها تجلیل شد.

سپس نوبت به اعلام برگزیدگان رسید.

در بخش نقاشی امیرمهدی گل محمدی، حسن جعفری نیا، علیرضا ذاکری و حسین صافی برگزیده شدند.

در بخش کارتون محمد افلاک، محمود نظری، مهدی عزیزی و مهناز یزدانی جزو برگزیدگان بودند.

در بخش مونشن گرافی نفر اول افروز قلی‌زاده، نفر دوم ایوب حسین سنگی، نفر سوم احمد تاجی و نفر چهارم سجاد بنکدار اعلام شدند.

در بخش طراحی صنعتی نفر اول جهانگیر حسین پور، نفر دوم رضا آقایی، نفر سوم فرهنگ ماهرانی و نفر چهارم مصطفی معمی وند بودند.

در بخش تصویرسازی نفر اول سعیده نصرتی فرد، نفر دوم مجید صابری نژاد، نفر سوم مرضیه صادقی و نفر چهارم منصوره محمدی اعلام شد.

در بخش دیگر از این مراسم از خانواده محمدهادی ذوالفقاری شهید مدافع حرم تجلیل شد.

تولد موج سوم هنر انقلاب

سپس حسن عباسی کارشناس مسایل استراتژیک عنوان کرد: موج اول هنر انقلاب یک موج چپ، توده‌ای، مارکسیستی و ... بود و اگر برخی از آثار اون دوران را ببینید متوجه رگه‌های مارکسیستی آن می‌شوید.

وی افزود: آثار گرافیکی و تجسمی ما همان علامت‌های توده ای را داشتند. هنر چپ هنر توده‌ای هستند و موسیقی‌ها نیز نشانه‌های آن را داشتند. در دهه اول جریانی از هنرمندان انقلاب در نقاشی، موسیقی و... آرام آرام از این زاویه عبور کردند اما موج دوم راست لیبرالیستی بود و این روح در آثار جشنواره فیلم فجر قابل مشاهده بود برای مثال کلوزآپ‌ها و پرتره‌های بزرگ هنرمندان نشان از همین امر داشت.

عباسی ادامه داد: تقریبا دو دهه هنر جمهوری اسلامی چرخشی به سمت هنر راست داشت امروز هم ابتذال را در سینما می‌بینید که یک سال هنرمندان زن و مرد صبر می‌کنند تا جشنواره را با جشنواره مد خلط کنند تا خود را با اداهای عجیب و غریب نشان دهند به طوری که این مسایل در اسکار و... هم مشاهده نمی‌شود. موج سوم در جشنواره «عمار»، «مقاومت» و جشنواره‌هایی از این دست دیده می‌شود چراکه شاخصه آن شهدا بودند.

وی افزود: کسی که دوست دارد لایک زیادی در اینستاگرام داشته باشد در واقع می‌خواهد خودش را به دیگران بفروشد در مقابل برخی خودشان را به خدا می‌فروشند که نمونه آن را می‌شود در آثار نمایشگاه این جشنواره دید. در پایان چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران را تبریک می‌گویم.

سپس در بخش دیگر از این مراسم از چند خبرگزاری و رسانه به پاس همراهی ۹ ماهه با این رویداد تجلیل شد.

تجلیل از سری دوم برگزیدگان

در ادامه در بخش پوستر نفر اول صادق صانعی، نفر دوم محبوبه جوادی پور، نفر سوم محمدرضا صارمی و نفر چهارم محمود بازدار از برگزیدگان این بخش اعلام شدند.

در بخش تبلیغات شهری نفر اول خدیجه احمدی، نفر دوم سمیه صاحبی، نفر سوم علیرضا میرزایی و نفر چهارم محمد شکیبا برگزیده شدند.

برگزیدگان بخش تایپوگرافی نیز نفر اول اسماعیل خدابنده، نفر دوم حسین ونکی، نفر سوم حمید قربان پور و نفر چهارم زینب ربانی خواه بودند.

در بخش عکس نفر اول احمد تاجی، نفر دوم جاوید نیک‌پور، نفر سوم حامد ملک‌پور و نفر چهارم نسرین عباسی معرفی شدند.

در بخش پرچم و کتیبه نفر اول امین احمدی، نفر دوم کار گروهی آزاده قربانی، سمیه صاحبی و ریحانه سجادی، نفر سوم حسین شیرازی و نفر چهارم مهدی دقیقی جزو برگزیدگان بودند.

در پایان از مسعود نجابتی و مسعود شجاعی طباطبایی هم تجلیل شد.

*مهر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.