چهارشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۲

جواد شمقدری:

«خط تماس» بر اساس مستندات تاریخی ساخته شد

جواد شمقدری

خبرگزاری فارس: کارگردان سریال «خط تماس» گفت: تمام اتفاق‌هایی که در قصه سریال «خط تماس» رخ می‌دهد کاملا مستند و واقعی است و اسناد آن نیز موجود است.

«جواد شمقدری» نویسنده و کارگردان سریال «خط تماس» درباره این سریال گفت: از ابتدا قرار بر این بود تا کل سریال پخش شود، اما صداوسیما برای دهه فجر امسال سریالی برای پخش نداشت و از ما خواهش کردند اگر امکان دارد ده قسمت ابتدایی سریال را برای این ایام برای پخش آماده کنیم و از آنجایی که هنوز تصویربرداری‌مان کامل نشده بود، از ۱۵ قسمت اول سریال بخش‌هایی را تدوین کردیم و با داستانی متفاوت در ۱۰ قسمت تحویل پخش دادیم.

وی درباره اینکه آیا این ده قسمت خلاصه شده همان ۴۰ قسمت اصلی سریال است، نیز بیان داشت: از سریال اصلی حدود ۱۵ قسمت اول را با داستانی متفاوت با عنوان خط تماس در نظر گرفتیم که از شبکه یک سیما پخش شد. 

این کارگردان درباره بازخوردهایی که از سمت مردم و در واکنش به این سریال انقلابی دیده شده نیز گفت: در این مدت به دلیل اینکه مشغول تدوین بودم برخورد آنچنانی با مردم نداشتم، اما تعدادی از قصه‌ای که روایت می‌شود بسیار راضی بودند.

شمقدری درباره اینکه برای به تصویر کشیدن واقعیت در این سریال تلاش‌های بسیاری داشتیم، افزود: فرصت نشد تا منابع این کار را در تیتراژ بیاوریم. تمام اتفاق‌هایی که در قصه رخ می‌داد کاملا مستند و واقعی است و اسناد آن نیز موجود است. این سریال بر اساس داستانی طراحی شده که تمامی قصه‌هایش در آن مقطع تاریخ رخ داده است، اما برخی از نسبت کاراکترها بر اساس داستان‌پردازی شکل گرفته است.

وی با اشاره به منابعی که در این سریال به عنوان مرجع مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است،‌نیز گفت: حدود ۷۰ جلد کتاب را برای این سریال مطالعه کردیم که در خصوص انقلاب ایران در آن مقطع است. تعدادی از این کتاب‌ها اتفاق‌ها را تحلیل کرده و برخی نیز خاطراتی را نقل می‌کند. مهم‌ترین کتابی که از آن استفاده کردیم ۱۱ جلد کتاب اسناد لانه جاسوسی است که درباره فعالیت‌های آمریکا قبل و بعد انقلاب در ایران است. کتاب خاطرات هم درباره افرادی است که در انقلاب حضور داشتند حال چه افرادی که تا الان پای دیدگاه‌های انقلابی‌شان ایستاده‌اند، چه افرادی که امروزه به جریان اپوزوسیوم و ضد انقلاب پیوستند و بخشی هم درباره افرادی است که در رژیم طاغوتی شاه بودند از جمله پرویز ثابتی و ...

این نویسنده درباره نگارش این سریال نیز بیان داشت: معمولا سوژه‌های انقلابی دغدغه شخصی است و کمتر پیش می‌آید که به شما سفارش دهند. من نیز بعد از ساخت «طوفان شن» احساس کردم داستان «انقلاب دوم» یا همان «نقوذ» که به احتمال فراوان بزودی نام آن به «خط تماس» تغییر می‌یابد و لانه جاسوسی بسیار مهم است، اما آن زمان نه امکانش بود و نه منابع مورد نظر آن در اختیارم قرار داشت و نه فرصت مناسبی پیش آمد، اما خوشبختانه امسال این فرصت فراهم شد تا «نفوذ» را بسازیم. نزدیک به سه سال و نیم پروسه تحقیق و نگارش این سریال به طول انجامید و کار را به تلویزیون پیشنهاد دادم و آنها هم با اکراه قبول کردند.

وی ادامه داد: ما از ابتدا بحث دهه فجر را در این سریال نداشتیم و برایمان «انقلاب دوم» مهم بود که نام اولیه همین سریال بود. اما در مقطعی که درباره برجام مذاکره می‌کنند برخی از مدیران فکر می‌کنند سیاست‌های جمهوری اسلامی در حال تغییر است و به همین خاطر نگرانند. در این میان نظر برخی مدیران متفاوت بود و خوشبختانه نظرشان به نظر سایرین غلبه کرد و گذاشتند کار مورد حمایت قرار بگیرد. چراکه اگر از ما حمایت نمی‌کردند  من هم نمی‌توانستم ادامه دهم و سریال را به سرانجام برسانم. 

شمقدری با اشاره به اینکه در همین ۱۰ قسمت مخاطب شاهد ماجرای نفوذ آمریکا در ایران نیز بوده است، بیان داشت: همین داستان گنبد که ما به آن پرداختیم و خلق ترکمان و حوادث گنبد در سال ۵۸ از جمه همین‌ها است. از قبل صحنه‌ای داریم مربوط به اینکه یکی از افراد CIA در ایران مامور است و با یکی از نفوذی‌ها و وابسته به چریک‌های فدایی در حال تبادل نظر هستند که چه کاری می‌شود انجام داد و در نهایت توافقی می‌شود مبنی بر اینکه روی گنبد کار کنند. از طرفی ماجرای الیزابت آن سوئیست که یکی از دو زن گروگان آمریکایی بود و بعدا معلوم شد جاسوس ‌CIA هست، را همگی به تصویر کشیدیم. 

وی با اشاره به اینکه تصویربرداری سریال بزودی به پایان می‌رسد نیز گفت: نزدیک به ۷۵ درصد از کار تصویربرداری شده و مابقی به حمایت سازمان صداوسیما بستگی دارد. هر چند ما حین تولید با تمامی مشکلاتی که داشتیم نگذاشتیم پروژه متوقف شود.

کارگردان سریال «خط تماس» درباره زمان پخش کامل این سریال نیز گفت: نسخه اصلی و کامل سریال در چهلمین سالگرد انقلاب دوم و مهر و آبان ۹۸ پخش می‌شود و  قصه آن با آنچه الان مشاهده می‌کنید متفاوت خواهد بود. کما اینکه معتقدم شیرینی خود را دارد و به تسخیر لانه جاسوسی منتهی می‌شود. معتقدم ۹ ماه که از بهمن ۵۷ تا ۱۳ آبان ۵۸ بوده و در آن دولت موقت روی کار است، یکی از پرتلاطم‌ترین زمان برای تاریخ معاصر ایران است و ریشه بسیاری از اتفاق‌های بعدی در همان زمان شکل گرفت.

وی در پایان نیز عنوان داشت: اگر ما نقطه قوت، امیدواری، ضعف و ماندگاری داریم به آن دوره برمی‌گردد و سعی کردیم اتفاق‌های مهم را در این سریال بگنجانیم و در خط تماس یک ماه از این زمان ۹ ماهه را دیدیم. اما در خط سیر داستان اصلی این فرایند تا ۱۳ آبان ۵۸ ادامه پیدا کرد.  

 سریال «خط تماس» به نویسندگی و کارگردانی جواد شمقدری و تهیه کنندگی محسن علی اکبری از شبکه اول سیما پخش شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.