دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۳

در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی؛

رونمایی از مستند زندگی «عزت»

آیین رونمایی از مستند «عزت»

سینماپرس: مراسم رونمایی از مستند «عزت» پیرامون زندگی عزت الله مطهری از مبارزان دوران ستم شاهی با حضور معاون سیمای صداوسیما برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، مستند عزت مطهری در آستانه چهل سالگی انقلاب و با حضور مرتضی میرباقری معاون سیمای رسانه ملی امروز دوشنبه ۱۵ بهمن در سازمان صداوسیما رونمایی شد.

در مراسم رونمایی از مستند «عزت» با محوریت خاطرات عزت‌الله مطهری (عزت شاهی) که کاری از گروه اجتماعی شبکه یک سیماست، مجید زین‌العابدین مدیر شبکه یک، سلیم غفوری مدیر شبکه مستند و عزت الله مطهری نیز حضور داشتند.

زین‌العابدین در ابتدای جلسه درباره عزت‌الله مطهری (شاهی) بیان کرد: او مبارز بود و در برابر رژیم سفاک پهلوی مقاومت کرد، اکنون هم پیام انقلاب را به نسل چهارم انقلاب منتقل می‌کند و این جلسه به نوعی تجلیل از یکی از نمادهای مقاومت در نهضت امام خمینی(ره) است.

وی ادامه داد: امیدوارم این مستند امتداد کارهایی باشد که تاکنون انجام شده است و همچنین آغازی بر تولید کارهای فاخر باشد چراکه هرچقدر آثار فاخر ساخته شود باز هم کم است. باید به افرادی که جهاد و مقاومت کردند بپردازیم.

مدیر شبکه یک در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: بنای آن داریم در شبکه یک مسیر مستندسازی را احیا کنیم. شبکه یک سال‌ها مأمن مستندسازان بوده است. البته در این سال‌ها دوستان در شبکه مستند تولیدات فاخری داشتند اما در شبکه یک مستندهای فاخری درباره ایران تصویب شده است و امیدواریم در سال ۹۸ بتوانیم این مستندها را گسترش دهیم.

وی در پایان سخنانش درباره مستند «عزت» گفت: این مستند در یک قسمت بلند ۶۰ دقیقه‌ای تنظیم شده و به‌صورت بازسازی تولید شده است. بخش های بازسازی شده در قالب نویی ارایه شده و مستند در همین ایام فجر به زودی روی آنتن خواهد رفت.

درخواست معاون سیما از عزت شاهی

مرتضی میرباقری معاون سیمای رسانه ملی هم در سخنانی درباره عزت شاهی بیان کرد: اسم آقای عزت شاهی از سال ۵۶ بر سر زبان‌ها بود و برای همه مهم بود که کسانیکه از زندان بیرون می‌آمدند چه خبرهایی از داخل می‌آورند.

وی ادامه داد: آنگونه که اقای عزت‌شاهی روشنگری کرد هویت منافقین آشکار شد و اگر او نبود ایدئولوژی این منافقین به این زودی ها آشکار نمیشدند.

معاون سیما با درخواست از عزت‌شاهی بیان کرد: من می‌خواهم ایشان اجازه دهد در کنار مستند کارهای نمایشی هم براساس زندگی او صورت گرفته و ساخته شود. «مختار» هم اینگونه بود و براساس یک واقعیت ساخته شد.

میرباقری تأکید کرد: باید اجازه داد نویسنده تخیل خود را فعال کرده و کارگردانی آن را به عرصه تولید برساند.

وی خطاب به عزت مطهری گفت: هیچ کس انتظار ندارد اگر سریالی درباره شما ساخته می‌شود نعل به نعل منطبق با زندگی شما باشد. اگر بخواهید پروژه تاثیر بیشتری داشته باشد باید از سخن و مستند به سمت آثار نمایشی برود.

میرباقری با اشاره ساخت مستندها و آثار نمایشی عنوان کرد: هیچ‌جای دنیا نیست که این همه شبکه ماهواره‌ای علیه یک کشور حرف بزنند؛ امروزه ۲۸۰ شبکه ماهواره‌ای علیه ما حرف می‌زند و قطعا چیزی وجود دارد و عزت و جایگاه ما باعث این اتفاق شده است. بنابراین ما در این مسیر نیاز به اسوه‌سازی و قهرمان‌سازی داریم.

وی در پایان بار دیگر برای ساخت اثر نمایشی درباره عزت مطهری بیان کرد: عزت شاهی این مسیر را افتخارآمیز را طی کرده است و ما این آمادگی را داریم علاوه‌بر کارهای مستند آثار نمایشی هم دراین زمینه تولید کنیم.

محمدرضا مقدم از همرزمان عزت‌الله مطهری هم در این مراسم بیان گرد: ما باید حتما بیش از اینها وقت بگذاریم و برای افرادی مثل عزت شاهی کار کنیم تا انقلاب همچنان پایدار بماند.

وی با اشاره با شکنجه‌های سختی که شاهی تحمل کرده‌است بیان کرد: دعای آقای شاهی این بود که یک وقت کسی را لو ندهد، چون در آن شرایط طاقت فرسا همین مساله را از زندانیان می‌خواستند. عده‌ای زیر این فشارها تغییر عقیده می‌دادند و این فشارها هرکسی را می‌توانست از پا دربیاورد. مثلا وحید افراخته در سازمان منافقین به عنوان سمبل مبارزه یاد میشد اما به راحتی تغییر کرد.

مقدم با اشاره به لزوم تولید چنین مستندهایی درباره مبارزان انقلاب اظهار کرد: فکر می کنم صداوسیما وظیفه زیادی دارد که با استفاده از این ستاره ها و سمبل های ارزشی کشورمان آثار تاریخی بسازد.

در ادامه مراسم عزت‌الله مطهری نیز در سخنانی با تشکر از تولید مستند بیان کرد:تشکر می کنم که بعد از سال‌ها چنین برنامه‌ای ساخته شده است.

وی اضافه کرد: من کاره‌ای نیستم و هر اتفاقی رخ داده است توسط خداوند و معصومین(ع) شکل گرفته است. می‌توانم اقرار کنم در زمان بازجویی بارها کمک خداوند و معصومین شامل حالم شده است. من در چهارراه سیروس دستگیر شدم و چند شب قبل درست همان را خواب دیده بودم.

مطهری با شوخی ضمن اشاره به خاطراتی از دروغ‌هایی که به ساواک گفته است، عنوان کرد: من آن زمان دستگاه دروغ‌پردازی خوبی داشتم و یادم می‌ماند که چطور همه جزییات یادم می‌ماند.

*مهر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.