دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۳

برنامه کامل جشنواره تئاتر فجر برای بخش چهل سالگی انقلاب

«نمایشگاه اسناد» و «تاریخ تئاتر شفاهی» برگزار می شود

رضا صمدپور

سینماپرس: مدیر بخش چهل سالگی انقلاب از جزئیات برنامه کامل این بخش در سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر گفت.

به گزارش سینماپرس، رضا صمدپور مدیر بخش چهل سالگی انقلاب جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر جزئیات سه زیرمجموعه این بخش با عناوین «نمایشگاه اسناد»، «تاریخ تئاتر شفاهی» و «نمایش‌های رادیویی» را تشریح کرد.

صمدپور درباره «نمایشگاه اسناد» توضیح داد: این نمایشگاه از ۲۵ بهمن در فرهنگستان هنر و موزه فلسطین افتتاح می‌شود و روز سوم اسفند به پایان می‌رسد و شامل اسنادی چون پوستر، عکس، دست‌نوشته‌، نسخ دست‌نویس و دیگر اقلام اسناد تئاتر انقلاب اسلامی از هنرمندان و وقایع پس از انقلاب است که در مرحله تدوین و آماده‌سازی به سر می‌برد و ان‌شاءالله در دل سی و هفتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر به نمایش درخواهد آمد.

مدیر بخش چهل سالگی انقلاب جشنواره با اشاره به این که «نمایشگاه اسناد» تنها دست‌چینی از وقایع رخ داده در حوزه‌ تئاتر پس از انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: با توجه به حجم گسترده‌ وقایع پس از انقلاب اسلامی در زمینه تئاتر، این نمایشگاه تنها گزیده‌ای از آثار است. در حالی که اگر بخواهیم تمام این وقایع را به تصویر بکشیم نیازمند موزه‌ای بسیار بزرگ هستیم. در نتیجه این نمایشگاه امسال با توجه به نگاه نادر برهانی‌مرند، دبیر جشنواره سی و هفتم افتتاح می‌شود. ما ادعایی در مورد جامع بودن آن نداریم و تنها سعی کردیم گزینش‌ها و نسخه‌های خوبی را از چهار دهه‌ پس از انقلاب و هر رویداد نمایشی رخ داده در دل آن، پیدا کنیم و به نمایش درآوریم.

وی افزود: مدیریت این نمایشگاه بر عهده ابراهیم حسینی است که در حال حاضر مشغول رایزنی با گروهی خبره و توانا است تا اسناد مورد نظر در زمان مقرر جمع‌آوری و برای نمایش آماده شود.

صمدپور با اشاره به جلساتی که تحت عنوان «تاریخ تئاتر شفاهی» در زیر مجموعه چهل سالگی انقلابِ جشنواره‌ سی و هفتم برگزار خواهد شد، ادامه داد: پیوست نهایی این بخش، جلسات تاریخ تئاتر شفاهی خواهد بود که توسط امین عظیمی و در قالب میزگرد و گفتگو در مورد دستاوردهای تئاتر در بعد از انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: بخش «تاریخ تئاتر شفاهی» به مدت چهار روز از ۲۸ بهمن تا اول اسفند در فرهنگستان هنر برگزار خواهد شد و در این سلسله نشست اصحاب هنر به گفتگویی شفاهی در مورد دستاوردهای تئاتر پس از انقلاب اسلامی می‌پردازند.

صمدپور از بخش «نمایش‌های رادیویی» به عنوان تجلی‌گاه دیگری از ویژه برنامه‌های چهل سالگی انقلاب نام برد و گفت: اجرای نمایش‌های رادیویی در سی و هفتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر از ۲۸ بهمن کلید خواهد خورد و  طی آن ۱۰ نمایش برگزیده از سراسر کشور که اسامی‌شان پیش‌تر اعلام شده است هر روز در تماشاخانه‌ سرو به شکل زنده ۲ اجرا خواهند داشت که این اجراها از آنتن رادیو نمایش پخش می‌شود.

صمدپور در پایان افزود: این بخش رقابتی با همکاری و مشارکت مدیریت کل هنرهای نمایشی رادیو انجام می‌شود و دبیر آن امین رهبر است. برگزیدگان این بخش نیز در روز اختتامیه سی و هفتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر، چهارم اسفند اعلام و جوایزی دریافت خواهند کرد. 

بخش چهل‌ سالگی انقلاب سی و هفتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر به مناسبت سالگرد چهل ‌سالگی انقلاب اسلامی در ایران طراحی شده و شامل شش بخش است؛ اجرای نمایش‌های صحنه‌ای، نمایش‌های خیابانی، سمینار علمی تخصصی «بررسی تئاتر پس از انقلاب اسلامی» و نمایشگاه «اسناد انقلاب»، نشست‌های تخصصی «تاریخ تئاتر شفاهی» و «نمایش‌های رادیویی».

سی و هفتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر از ۲۲ بهمن تا چهارم اسفند به دبیری نادر برهانی‌مرند برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.