شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۲

آغاز به کار نمایشگاه عکس روزهای انقلاب

افتتاح نمایشگاه عکس روزهای انقلاب

سینماپرس: نمایشگاه عکس روزهای انقلاب به عنوانی یکی از برنامه های جشنواره هنرهای تجسمی فجر به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران با حضور سیدعباس صالحی در خانه هنرمندان ایران آغاز به کار کرد.

به گزارش سینماپرس، نمایشگاه «عکس روزهای انقلاب» به عنوان یکی از بخش های یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، با حضور عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی، ابراهیم حقیقی دبیر یازدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان، سید امیر سقراطی دبیر هنری این رویداد، محسن سلیمانی دبیر اجرایی جشنواره و جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

در آغاز این مراسم هادی مظفری با اشاره به نمایش عکسهایی از بهمن جلالی، محمود کلاری، جمشید ابراهیم زاده، قربان خلیل زاده، علی غفاری، حسین پرتوی، عباس ملکی و... همچنین بخشی از آرشیو روزنامه‌های کیهان و اطلاعات که با کیوریتوری سیف الله صمدیان تدارک دیده شده، درباره این بخش گفت: این عکسها آثاری است که از اولین روزهای آغازین انقلاب تا ٢٢ بهمن ٥٧ توسط عکاسان ثبت شده است. در آن دوران شمار زیادی از عکاسان ایرانی در میان مردم حضور داشتند و به ثبت عکس هایی از پیروز انقلاب اسلامی پرداختند که برخی از آنها جوایز معتبر بین المللی را نیز کسب کرد.

در ادامه این مراسم سیدعباس صالحی در سخنانی در جمع خبرنگاران گفت: در سالگرد پیروزی  انقلاب اسلامی هستیم و یکی از چیزهایی که میتواند آن دوران را زنده تر کند، دیدن همین عکس هایی است که شاید کمتر دیده باشیم. در دوره انقلاب به طور طبیعی تصویرهایی ارزشمند ثبت شده اند و عکسها تصاویر بدون تفسیر هستند. آنچه من در این نمایشگاه دیدم بدون شک کمک می کند تا روزهای انقلاب را نسل جوان بدون واسطه ببینند و درک کنند.

وی افزود: در این بخش از جشنواره تجسمی فجر، بیش از ٩۰ عکس به نمایش در آمده است که بسیاری از این عکس ها برای اولین بار است که به نمایش در می آید؛ از این رو بسیار فرصت مغتنمی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: هنرهای تجسمی در شاخه های مختلف، بخشی از هویت ماست و هنری است که در آن سابقه طولانی داریم. بخش مهمی از هنر کلاسیک و مدرن ما در حوزه هنرهای تجسمی دارد همزمان با جریانات روز جامعه حرکت می کند و انقلاب اسلامی در این ٤۰ سال نیز با این هنر پیوند خورده است. به طور طبیعی هنرمندان ما در بخش های مختلف سهمی در روایت انقلاب اسلامی داشته اند و عکس نیز یکی از این شاخه هاست. امسال در جشنواره هنرهای تجسمی ما شاهد هستیم که چگونه هنرهای تجسمی در این سال ها انقلاب اسلامی را روایت کردند.

وی گفت: بخش مهمی از رویش های این ٤۰ سال در حوزه هنر و از جمله در هنرهای تجسمی متبلور شده است . از همین رو برای بیان پویشهای انقلاب اسلامی در چهل سالگی آن تنها نباید حوزه‌های فناوری و تکنولوژی را بنگریم بلکه بسیاری از این پویشها در حوزه هنر بوده است و باید به آن توجه کنیم.

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در این دوره از جشنواره فضای ارتباطی هنرمندان تجسمی با جشنواره نزدیک تر شده است. فراخوانی که داده شد بسیار مورد استقبال قرار گرفت. طبیعتا هنوز جای کار بیشتری هست اما اتفاق بزرگی برای هنرمندان حوزه تجسمی رخ داده است.  

وی در ادامه افزود: یکی از حوزه های دیگری که باید به آن نزدیک تر شویم، بخش اقتصاد هنرهای تجسمی است. هنوز اقتصاد هنرهای تجسمی به عنوان یک بخش سرمایه گذاری و ارزش افزوده اقتصادی در جامعه جای خود را باز نکرده است. ما کمی در این حوزه کار را جلو برده ایم. به طور مثال حمایت از مشاغل فرهنگ و هنر را داشتیم و سهم قابل توجهی از این بخش هم به هنرهای تجسمی اختصاص دارد. قدم اول هم در تفاهم نامه مشاغل فرهنگی و هنری قابل رصد است. از همین رو در جشنواره امسال هم حضور گالری دارها را به عنوان بخش پویای اقتصاد هنر شاهد هستیم.

در ادامه مراسم سید محمد مجتبی حسینی نیز با اشاره به افتتاح بخش عکس روزهای انقلاب در جمع خبرنگاران گفت: ما میتوانیم اعداد و نشانه‌ها از جمله ٤۰ سالگی انقلاب اسلامی را بهانه کنیم برای مرور داشته هایمان و خاطراتمان را نیز مرور کنیم. این آثار صادقانه ترین تفسیر از روزهای انقلاب را دارند و آثاری هستند که چون از دل برآمده اند، راویان صادقی هستند. دوستان در جشنواره هنرهای تجسمی امسال تلاش کردند در مجموعه های مختلف هنری با کیفیتی ممتاز، آثار دوره انقلاب را به نمایش بگذارند. بخشی از آن در رشته های مجسمه، نقاشی و پوستر در فرهنگسرای نیاوران به نمایش در آمده است و بخش عکس نیز در خانه هنرمندان. این فرصت مغتنمی است که هنرمندان جوان که چنین روزهایی را تجربه نکردند، آن را از دید هنرمندانه درک کنند.

نمایشگاه عکس «روزهای انقلاب» مجموعه ای از تصاویری است که گوشه هایی از انقلاب تصویری نسل طلایی عکاسان ایران در زمان وقوع انقلاب سال ٥٧ را پیش روی ما قرار می دهد.

عکس های این مجموعه محدوده زمانی روزهای آغازین انقلاب تا شامگاه ٢٢ بهمن ١٣٥٧ روز پیروزی انقلاب را در بر میگیرد. بدین ترتیب،  تلاش شده است در انتخاب آثار به ویژگی‌های عکاسان و سندیت تاریخی آثار، خلاقیت و میزان شجاعت و چگونگی حضور عکاس در صحنه برای رسیدن به تصویری مناسب از اتفاق و موضوع توجه ویژه ای داشته باشد.

نمایشگاه «عکس روزهای انقلاب» یکی از برنامه های یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر است که به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران تدارک دیده شده است و تا ٢٩ بهمن در خانه هنرمندان ایران برپاست.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.