پنجشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸

نگاهی به فیلم «بیست و سه نفر»

روایتی خطی ولی جذاب از یک داستان واقعی/ ۲۳نفر نمونه ای از داستان های مغفول مانده در سینمای دفاع مقدس

پوستر فیلم سینمایی 23 نفر

سینماپرس: بیست و سه نفر نمونه ای از استعداد فراوان، داستان های متعدد و جذاب دفاع مقدس است که همگی می توانند به تولیداتی ارزشمند در سینمای ایران بدل گردند ولی با بی توجهی مدیران فرهنگی و سینمایی، مغفول مانده اند و جای خود را به تولیدات سیاه اجتماعی این روزها داده اند!

محمدرضا شاه حسینی/ مهدی جعفری مدیر فیلمبرداری با سابقه سینمای ایران که فیلمبردار آثار مهمی چون به وقت شام بوده است امسال با دومین فیلم سینمایی خود بیست و سه نفر که بر اساس کتاب خاطرات بیست و سه نفر ساخته شده است در جشنواره حضور دارد. فیلمی که سرمایه گزار آن سازمان اوج است و تهیه کننده آن را مجتبی فرآورده برعهده دارد.

این فیلم که از معدود آثار اقتباسی سینمای ایران است که کاملا به اقتباس خود از کتاب وفادار بوده است و چیزی به داستان بیست و سه نفر اسیر نوجوان سال های دفاع مقدس اضافه نکرده است و تنها بخش هایی از کتاب خاطرات صالح مترجم اسیری که رابط بین عراقی ها و بیست و سه نفر بوده را آن هم به صورت جزئی استفاده کرده است. البته این موضوع را نمی توان نقطه قوت اثر در نظر گرفت چه بسا فیلم می توانست با اضافه شدن پرداخت داستانی و پی رنگ هایی خلاقانه به موفقیت بیشتری نایل گردد.

نباید فراموش کرد اساسا سخت است از داستانی که اکثر مردم درباره ی آن شنیده اند فیلم ساخته شود و معمولا این جور داستان ها با کسالت مخاطب همراه می شود اما مهدی جعفری با بهره گیری از روایت شیرین و کمدی می تواند مخاطب را همراه قصه خود کند و البته در این راه بازی های خوب این بیست و سه نفر نوجوان هم تاثیرگزار بوده است. نکته قابل تامل دیگر محتوای زیرپوستی اثر است به گونه ای که. آرمان های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از کنش مندی شخصیت های نوجوان و کارهایی که به شوخی و جدی انجام می دهند تصویر می شود و نه با دیالوگ ها و شعارهای گل درشت که هر مخاطبی را پس می زند. جعفری در این فیلم سعی نکرده تصویری کاملا سیاه از بعثی ها یا حتی صدام ارائه دهد و جبهه گیری خاصی را برای خود رقم زند بلکه با مغشوش نکردن روایت سعی می کند مخاطب را با جبهه مخالف قهرمان های داستان آشنا کند.

قطع و به یقین بیست و سه نفر نمونه ای از استعداد فراوان داستان های متعدد و جذاب دفاع مقدس است که همگی می توانند به تولیداتی ارزشمند در سینمای ایران بدل گردند ولی با بی توجهی مدیران فرهنگی و سینمایی، مغفول مانده اند و جای خود را به تولیدات سیاه اجتماعی این روزها داده اند!



فیلم بیست و سه نفر داستان اسارت بیست و سه نفر از نوجوانان ایرانی از خطه کرمان که در سال ۶۱ عملیات بیت المقدس اسیر نیروهای عراقی می شوند. سن پائین آنها بهانه خوبی برای سوءاستفاده در جهت عملیات روانی رژیم صدام در پی شکست عراق در خرمشهر می باشد، بنابراین با دستور شخص صدام از سایر اسرا منفک می شوند. بعثی ها با توسل به شیوه های مختلف سعی در تهیه گزارش و فیلم برای نشان دادن اعزام اجباری یا اغوا و فریب تعدادی بچه توسط جمهوری اسلامی، در راستای روحیه دادن به مردم عراق و همچنین بازتاب بین المللی آن هستند. بعثی ها پس از ناامیدی از اخذ اعتراف، اقدام به برگزاری نشست رسانه ای و برنامه تفریحی برای آنها نموده و مصادره به مطلوب می کنند. صدام و دختر کوچکش طبق برنامه ای از پیش تعیین شده با بچه ها و ملا صالح اسیر عرب زبان ایرانی که با وساطتت یک ژنرال عراقی نقش مترجم را داشته، دیدار می کند و اخبار دیدار صمیمی وی با اسرا در صدر اخبار قرار می گیرد، بدنبال آن با ورود صلیب سرخ، بعثی ها با خبر دروغ خودداری ایران از تحویل آنها، در پی اعزام به پاریس و تحویل به منافقین هستند که با روشنگری ملاصالح و مخالفت بچه ها ماجرا ملغی می شود، حال آنها با تصمیم اعتصاب غذا و هدایت ملاصالح در تلاش برای رفتن به اردوگاه اسرا هستند که در پی مقاومت بچه ها، بعثی ها مجبور به‌ پذیرش خواسته آنها می شوند و سرانجام در سال ۶۹ در پی تعویض اسرای دو کشور آزاد می شوند، ملاصالح نیز که پس از آزادی به جرم خیانت دستگیر شده بود با وساطتت آقای ابوترابی و شهادت بچه ها آزاد می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.