جمعه ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۸

نگاهی به فیلم «تیغ و ترمه»

شکستی دیگر برای آقای کارگردان؛ وقتی بلد نیسیتم خودمان را بازنشسته کنیم!

تیغ و ترمه

سینماپرس: «تیغ و ترمه» فیلمی که اساسا شاید نتوان عنوان یک اثر سینمایی بر روی آن گذاشت و هم در کارگردانی و هم در تدوین و فیلمنامه دچار اشکالات جدی بود و اساسا نتوانسته تا ملزومات یک فیلم سینمایی را رعایت نماید.

زینب غفاری/ فیلم سینمایی تیغ و ترمه آخرین ساخته کیومرث پور احمد است؛ کارگردانی که به واسطه سریال تلویزیونی قصه های مجید اسم او به نوعی حس نوستالژیک را به مخاطبان سینمای ایران منتقل می کند و این در حالی است که او با چند اثر اخیر خود و بالاخص تیغ و ترمه عموم مخاطبان را نا امید کرده و حتی بعضا به این ذهنیت می رساند که کیفیت مناسب کارگردانی آثار سال های دور این کارگردان نیز ناشی از یک اتفاق! بوده و نه بلدیت او در فهم سینما و ...؛ کارگردانی که در فیلم سینمایی تیغ و ترمه همچنان در دکوپاژ و میزانسن مشکل دارد و به وضوح نشان می دهد حتی قواعد مرسوم و بدیهی یک فیلم سینمایی را نمی داند و ... این بار سعی داشته تا با دست گذاشتن بر روی خطوط ممیزی سینمای ایران بتواند خود را در مرکز توجه قرار دهد و ضعف های فروان کارگردانی و فیلم نامه اثر خود را بپوشاند و ...، اما حتی طرح مضامینی چون خیانت زن شوهر دار یا ترسیم اغراق گونه از مادر بی تفاوت نسبت به فرزند هم نتوانست داستان نیم بندی او را سر و شکل دهد و این گونه است که فیلم سینمایی تیغ و ترمه به شکستی دیگر در کارنامه کاری این کارگردان مبدل گردید.



فیلم سینمایی تیغ و ترمه روایت داستان زندگی دختری به نام ترمه است؛ دختری نقاش که در کودکی پدر خود را بر اثر خودکشی از دست می دهد و مادر وی نیز به کانادا مهاجرت می کند و مجبور می شود تا با دوست پدرش که او را عمو خطاب می‌کند و دائم الخمر است زندگی نموده و گاهی نیز با امیر دوست پسرش که زمانی استادش بوده به زیر یک سقف برود و در صورت عدم حضور این دو است که به سراغ گلاره منشی عمو میرود و با او هم خانه شده و در پی کشف ماجرای مرگ پدر بر می آید و در طی روایت داستانی نیم بندی با کمک گلاره و با مراجعه به پزشک قانونی متوجه خودکشی پدر شده و به سراغ فردی به نام جهان می رود و در این میان با صحنه اعتراف جهان به رابطه با مادر در ازای دادن خانه به وی و همچنین خیانتی که حاصل رابطه بی قیدوبند آنها در سابق و خودکشی پدر می شود و ... که البته نویسنده در اوج انتقام ترمه تنها به شکستن شیشه های الکل جهان اکتفا می نماید و ...


باید توجه داشت که حواشی قبل ساخت فیلم سینمایی تیغ و ترمه به مراتب بیشتر از ماهیت اثر در موعد بعد ساخت آن و به طور کلی بیشتر از حواشی مجموعه آثار این فیلمساز می باشد؛ حواشی بسیاری که در ابتدا موضوع گرفتن پروانه ساخت این فیلم و بعد هم موضوع کنار گذاشتن نویسندگان جوان فیلم از تیتراژ آن به نوعی مورد توجه قرار گرفت و این در حالی است که بنابر ادعاهای صورت گرفته، فیلمنامه اثر چند بار در شورای پروانه ساخت رد شد تا نهایت این فیلمی پروانه گرفت که در موعد روز پنج شنبه در فضای اقامت گاه اهالی رسانه در جشنواره سی و هفتم به نمایش درآمد! فیلمی که اساسا شاید نتوان عنوان یک اثر سینمایی بر روی آن گذاشت و هم در کارگردانی و هم در تدوین و فیلمنامه دچار اشکالات جدی بود و اساسا نتوانسته تا ملزومات یک فیلم سینمایی را رعایت نماید و تا به آن حد فاجعه است که حتی نمی توان از آن به عنوان یک تله فیلم قابل قبول نام برد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.