چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۷

با توجه به امضای یادداشت تفاهم همکاری سینمایی بین ایران و سوریه

آماده‌باش به سینماگران برای ایفای نقش در سینمای سوریه

فیلم سینمایی بازمانده

جوان آنلاین: فرصت به دست آمده در سایه امضای یادداشت تفاهم همکاری سینمایی بین ایران و سوریه در سفر معاون اول رئیس‌جمهور به این کشور، می‌تواند دریچه تازه‌ای برای ایفای نقش بدیع و بنیادین سینماگران ما در این منطقه و همچنین به دست گرفتن فضای سینمایی سوریه پیش از پاگرفتن دیگر رقبای فرصت‌طلب باشد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری به منظور دیدار و رایزنی با مقامات بلندپایه سوری و همچنین امضای موافقتنامه‌های همکاری دوجانبه از جمله امضای یادداشت تفاهم همکاری سینمایی به این کشور سفر کرد. هر چند تفاهمنامه‌ها از منظر حقوقی الزام‌آور نیستند، اما از آنجایی که مسئولان سوریه به صورت متواتر از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران در دوران ظهور داعش به صورت و یژه تشکر و قدردانی کرده‌اند، نفس وجود چنین عقبه‌های ذهنی و رفتاری در میان مسئولان ارشد دولت سوریه، درصد اجرایی شدن این یادداشت تفاهم بسیار بالا خواهد بود.

سینما و سینماگران کشورمان باید از این فرصت خوب جهت تبیین هر چه بیشتر ارزش‌های مشترک دو کشور و به دست گرفتن فضای اکران سینماهای سوریه به واسطه تولید و پخش آثار ارزشمند و قابل دفاع نهایت استفاده را کنند. سینمای ما در نمونه‌های مشابه دیگری از جمله ورود به حوزه سینمایی کشورهای عراق و افغانستان که به غیر از اشتراکات دینی و عقیدتی دارای ریشه مشترک فرهنگی و تمدنی بسیار قدرتمند و بنیادینی هستیم، کوتاهی‌های غیرقابل توجیه و تدلیلی داشته‌ایم. متأسفانه در موقعیت‌های مشابه قبلی یا به دلیل تنبلی و کاهلی اهالی سینما یا عدم انجام تحرکات لازم و ضروری برای ایجاد فضای همکاری‌های سینمایی از سوی رایزنی فرهنگی سفارت‌های کشورمان، در روزگار نبردهای سخت و نظامی مستقیم و غیرمستقیم نیابتی، اعلام بدون پرده‌پوشی و ظاهرسازی وجود جنگ نرم و شبیخون فرهنگی از سوی دشمنان نظام و اسلام مظلوم و عزیز، میدان و عرصه‌های اثرگذار و استراتژیک فرهنگی- هنری را به دشمنان فرامنطقه‌ای و برخی دنباله‌روهای منطقه‌ای واگذار کردیم.

تذکار نسبت به چنین موقعیت‌های از دست رفته‌ای به این علت است که فرصت ایجاد شده امضای یادداشت تفاهم همکاری‌های سینمایی بین جمهوری اسلامی ایران و کشور سوریه را باید با رفع اقدامات تزاحم‌آفرین و قرطاس‌بازی‌های اداری، ریل‌گذاری مدبرانه‌ای برای هم‌افزایی و معاضدت‌های راهگشا با نقش‌آفرینی دولت و رایزنی فرهنگی سفارت کشورمان در سوریه و همراهی و همپایی مسئولان و دست‌اندرکاران سینمایی ایجاد گردد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.