شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷

هیأت داوران جشنواره فجر از منظر سینماگران/۶

لشگری قوچانی: بی عدالتی و ناداوری در جشنواره فجر وجود دارد/ نباید به کسانی که می خواهند چراغ این جشنواره را خاموش کنند کمک کنیم!

منصور لشگری قوچانی

سینماپرس: منصور لشگری قوچانی تهیه کننده سینما همزمان با فعالیت هیأت داوران سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: بی عدالتی و ناداوری در جشنواره فجر وجود دارد و بسیاری از اهالی سینما و صاحبان آثار هم به این مسأله اذعان دارند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «خط ویژه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده معتقدم جشنواره فیلم فجر امروزه در جایگاه واقعی خود قرار ندارد؛ این جشنواره زمانی قرار بود آینه تمام نمای یک سال سینمای ایران باشد اما متأسفانه چند سالی است به دلیل اعمال برخی سیاست ها این جشنواره سرد شده و دیگر اثرگذاری قبلی خود را ندارد.

وی ادامه داد: اگر ما فقط بخواهیم به بحث ناداوری ها در جشنواره بسنده کنیم کار اشتباهی است چرا که ناداوری ها تنها می تواند برای برخی فیلم ها باشد، این ناداوری ها اثری بر اکران ندارد، اثری بر سرنوشت سینمای کشور ندارد، اثری بر مشکلات سینما ندارد. بنده معتقدم ما امروزه باید به فکر بی عدالتی های بزرگتر در کلیت سینما و به خصوص مسأله اکران فیلم ها باشیم.

لشگری قوچانی تأکید کرد: جشنواره فیلم فجر باید اثرگذاری جدی بر جریان تولید و اکران سینما داشته باشد؛ ما نباید خودمان را محدود به موضوع داوری ها که مسأله ای کوچک در مقابل مشکلات بزرگ و عدیده سینمای کشور است کنیم چرا که عده ای می خواهند سر ما را به این مسائل گرم کنند و سینما و جشنواره را از بین ببرند؛ ما نباید به کسانی که می خواهند چراغ این جشنواره را خاموش کنند کمک کنیم!

تهیه کننده فیلم سینمایی «کوچه بی نام» خاطرنشان کرد: آنچه امروز ما به آن احتیاج داریم این است که جشنواره فیلم فجر بتواند مانند دهه های گذشته اثرگذاری جدی در سینمای کشور داشته باشد، قوت داشته باشد. بنده معتقدم اگر به جشنواره فیلم فجر به عنوان بزرگترین اتفاق فرهنگی کشور نگاه شود نخبگان جامعه هم به آن بها می دهند و جلوی بی عدالتی را می گیرند.

این سینماگر متذکر شد: اما هرچه اثرگذاری جشنواره کم باشد همگان به آن بی توجه می شوند. بعد از یک دو هفته همه فراموش می کنند که چه بی عدالتی در داوری ها بوده است چرا که کارکرد اصلی جشنواره فجر از بین رفته است و دیگر اثرگذار نیست.

وی در پایان این گفتگو افزود: نخبگان فرهنگی باید در جشنواره حضور داشته باشند. ما باید حواس مان به جشنواره فجر انقلاب باشد. فرهنگ باید برای جامعه تصمیم بگیرد نه اینکه سرمایه برای فرهنگ تصمیم بگیرد؛ این اتفاق یک همت جمعی را از سوی سینماگران و اهالی رسانه طلب می کند و امیدوارم که ما به این نقطه مطلوب برسیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.