دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۸

«سایه‌های پنهان» روی آنتن شبکه یک

مستند «سایه های پنهان»

سینماپرس: مستند «سایه‌های پنهان» با موضوع حضور مستشاران آمریکایی در ایران در سال۱۳۲۰ در چهار قسمت روی آنتن شبکه یک می رود.

به گزارش سینماپرس، این مستند با حضور در شهرها و مکان های ثبت شده، رد پای تاریخ را دنبال می کند و در این راه از روایت شخصیت های عصر پهلوی دوم مثل خاطرات ارتشبد حسین فردوست و دست اندر کاران نظام سابق، همین طور روایت نیروهای چپ در شناسایی خط وابستگی به آمریکا و بسط و گسترش این خط در قبل از انقلاب استفاده شده است.

«سایه های پنهان» بر سابقه فرهنگ مستشاری در ایران، تبعید رضا شاه، اشغال آبادان و انتقال گسترده سلاح های سنگین و هواپیماهای آمریکایی به آبادان و ارسال آنها به روسیه، کنفرانس تهران و پایان جنگ دوم جهانی، بازدید روزولت از نظامیان مستقر در تهران و سفر شاه به آمریکا در زمان ترومن مرور کوتاهی دارد و موج اول خرید های نظامی از آمریکا ، گسترش و بسط سیستم مستشاری در عرصه های کشاورزی، اصلاحات ارضی، انجمن های ایالتی و ولایتی، برنامه و بودجه و برنامه گسترده تسلیحاتی شاه ، ملی شدن صنعت نفت و پیامد های رویکرد های آمریکایی مصدق و ورود جدی آمریکا در صنعت نفت ایران در قالب کنسرسیوم، کاپیتالاسیون و آغاز نهضت ضدآمریکایی آیت الله خمینی ، شوک نفتی ۱۹۷۳ موج دوم خرید های تسلیحات پیشرفته تر آمریکایی توسط شاه و وابستگی بیشتر به توان مستشاری آمریکا تا انقلاب اسلامی و خروج مستشاران آمریکایی از ایران را مورد بررسی قرار خواهد داد.

عوامل تولید این مستند عبارتند از: نگارش مصطفی نیکزاد، مشاور نظامی امیر غلامحسین دربندی، تصویر محمد رضا محمدی نجات، سید اکبر رضوی، اکبر گزاری، تدوین محمد حسین صفری.

مستند «سایه های پنهان» به تهیه کنندگی و کارگردانی محمدرضا محمدی نجات از روز گذشته پخش خود را آغاز کرده و تا روز چهارشنبه ادامه خواهد داشت؛ این مستند حوالی ساعت ۱۶:۳۰ از شبکه یک سیما پخش می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.