دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۸

نشست مطبوعاتی جشنواره فیلم فجر برگزار شد/ فرافکنی دبیر جشنواره در پاسخ به برخی سوألات اهالی رسانه

نشست مطبوعاتی جشنواره فجر

سینماپرس: نشست خبری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر صبح امروز در پردیس سینمایی ملت با حضور اهالی رسانه و مسئولان جشنواره برگزار شد.

به گزارش سینماپرس نجفی مدیر روابط عمومی این رویداد در ابتدای نشست از همراه اول به عنوان اسپانسر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر نام برد و اعلام کرد در ابتدای جلسه پوستر حامی مالی جشنواره رونمایی می‌شود.

شاهین آرپناهی مدیرکل ارتباطات همراه اول و ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره پوستر حامی مالی را رونمایی کردند. او در اظهاراتی کوتاه گفت: فرارسیدن ایام پیروزی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب را تبریک می‌گویم و خوشحالم که در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در خدمت شما هستیم. بنای همراه اول حمایت از آثار فاخر هنری و فرهنگی است. خیلی خوشحالم که امروز در کنار این جشنواره هستم که در چهلمین سالگرد پیروزی حتما جشنواره خاصی خواهد بود. از دوستانمان در سازمان سینمایی و وزارت ارشاد تشکر می کنم. این اولین ورود همراه اول به حوزه های فرهنگ و هنر نبوده و آخرین نخواهد بود. بنای ما این است که به این مقوله بیشتر بپردازیم.

در ادامه ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره گفت: در ایامی که گذشت اطلاعات کامل جشنواره از طریق سایت جشنواره به دوستان اطلاع رسانی شد. برای اولین بار سه فیلم سینمایی انیمیشن حضور دارند. سیمرغ فیلم مستند و همینطور سیمرغ بهترین فیلم کوتاه به جشنواره بازگشته است.

او گفت: برای سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردم که سال‌های گذشته به صورت دستی انجام می‌شد، امسال برای دومین بار با کمک و مساعدت همراه اول سعی کردیم روش ساده‌تری را برای رای دادن به بهترین فیلم داشته باشیم. هم تعداد و هم دقت آرا بیشتر خواهد بود.  

دبیر جشنواره گفت: ما در چهلمین سال انقلاب اکران مردمی هم در تهران و هم در تمام مراکز استان خواهیم داشت و امسال برای اولین بار حقوق پخش اکران مردمی در تهران را در اختیار صاحبان آثار قرار خواهیم داد. افتتاحیه فردا شب و اختتامیه طبق روال هر سال ۲۲ بهمن. تمام سینماگرانی که در ۳۷ دوره گذشته سیمرغ گرفتند، ۱۳ بهمن در ضیافت مهمانی جشنواره شرکت خواهند کرد.

 علی پاکزاد از اعتماد آنلاین درباره حضور نداشتن آشغال های دوست داشتنی در جشنواره سئوال پرسید که ابراهیم داروغه زاده چنین جواب داد: درباره آشغال های دوست داشتنی چند بار صحبت شده است. این فیلم پروانه نمایش دارد ولی طبق قواعد جشنواره امکان حضورش در جشنواره نبوده. امیدواریم به زودی این فیلم بتواند به طور طبیعی اکران شود.

 علی نعیمی از سینماسینما درباره فیلم اولی ها و همچنین نمایش فیلم ها در بخش خارج از مسابقه سئوال پرسید که دبیر جشنواره چنین جواب داد: در آیین نامه و فرم فراخوان ما هیچ تعدادی در مورد فیلم های اولی که به جشنواره راه می یابند هیچ وقت مشخص نکردیم. این تعداد بستگی تام به نظر هیات انتخاب دارد که آنها تشخیص می‌دهند و امسال دو فیلم حائز شرایط بودند که در بخش مسابقه باشند.  

درباره بخش خارج از مسابقه، ما تعداد فیلم های رزرو را اعلام کردیم آنها باید درخواست بدهند که نمایش داده شوند.  

سیدرضا منتظری از سینماپرس با اشاره به تولید فیلم ها از سوی سازمان اوج و حوزه هنری و درباره نقش سازمان سینمایی در مورد تولیدات سینمای ایران سئوال پرسید که داروغه زاده چنین جواب داد:  سینمای ایران یکی از مهمترین دستاوردهای نظام اسلامی در ۴۰ سال پس از انقلاب است. شما چه حوزه ای را سراغ دارید که اینقدر بتواند همدلی ایجاد کند و در دنیا افتخارآفرین باشد.

فرهادی از ایسنا درباره رئیس هیات داوران سئوال پرسید و اینکه دلیل زودتر شروع شدن داوری ها چیست و دبیر پاسخ داد: رییس هیئت داوران در این دوره نداریم. حرف آخر را هم کسی نمی زند و رای آن ها به صورت اجماعی است. اگر اجماع صورت نگیرد براساس اکثریت نظرات جایزه داده می شود. برنامه اکران برای داوران یکی دو روز زودتر آغاز شده چون ما در این میان هم تعطیلی داریم هم یکی دو مسابقه فوتبال. این رویه هرسال وجود دارد تا داوران بتوانند با طیب خاطر نظر بدهند.

امیرحسین اشرفی هم پرسید: برخی از صاحبان فیلم ها می گویند هنوز فیلم ما آماده نیست. این برخلاف صحبتی است که جشنواره گفته فیلم ها کامل به دست ما رسیده. با توجه به این اتفاق هیات داوران چگونه می خواهند برای این فیلم های ناقص داوری کنند، و دبیر جشنواره در پاسخ به این سئوال گفت: 
هیچ فیلمی که آماده نشده باشد داوری نمی شود. نسخه قابل بازبینی به داوران می رسد، فیلم های کامل توسط هیات انتخاب بازبینی می شوند و اگر انتخاب شدند می روند برای انجام مراحل لابراتوار. فیلمی که سر موقع برسد مورد داوری قرار خواهد گرفت.

دبیر جشنواره در پاسخ به سئوال جوادی فر گفت: خوب است که خود شما رسانه ها این فرهنگ را گسترش بدهید که هر جشنواره ای که برگزار می شود مهمترین رکنش هیات های داوری هستند. وظیفه ما و رسانه ها و اهالی رسانه ها این است که به این رکن مهم احترام بگذاریم. اگر هر کسی بخواهد با نظر خودش هیات های داوری و انتخاب را زیر سوال برود. خود این هیات ها از کسانی که فیلم ندارند انتخاب می شوند. خود این شرایط سختی است. من به شما قول می دهم که با دقت کامل این انتخاب ها انجام شده و سعی شده بهترین ها انتخاب شوند. اینکه شما بگویید اینها از فیلم های تلویزیونی پایین تر هستند شاید توهین به سینماگرانی که با عشق و تلاش و همه مشکلات سعی کردند بهترین اثر را خلق کنند باشد. شما امسال شاهد جشنواره خیلی خوبی از نظر کیفیت و تنوع فیلم ها خواهید بود.

دبیر جشنواره در پاسخ به سوال مهر در خصوص سهم تهیه کنندگان از نمایش فیلم ها و حل این مشکل از طرف دبیرخانه و اینکه چقدر به آن ها در شهرستان ها پرداخت می شود گفت: ما سال گذشته تمام حقوق صاحبان اثر را که در شهرستان ها فیلم هایشان نمایش داده شد را توسط سازمان سینمایی پرداخت کردیم و هیچ رقمی از سوی استانداری ها پرداخت نشده است. طی دو سال گذشته کل حقوق صاحبان آثار در شهرستان ها توسط سازمان سینمایی پرداخت شده. این هم بر اساس توافقی است که انجام می شود و فکر می کنم سازمان سینمایی یک میلیارد و ششصد میلیون تومان به آن ها پرداخت کرده است.

گلاویژ نادری  از روزنامه سازندگی درباره اینکه چرا شفاف سازی درباره سرمایه هایی که به سینما وارد می شوند به بعد از جشنواره موکول شده و اینکه آیا در مورد حضور برخی فیلم ها در جشنواره توصیه شده است، سئوال پرسید و داروغه زاده چنین جواب داد: من از این فرصت استفاده می کنم و از قوه قضاییه و دادستانی کل کشور درخواست می کنم هر گونه اطلاعی درباره سرمایه های مشکوک یا کسانی که پرونده قضایی دارند و در سینما سرمایه گذاری کردند به ما بگویند. قطعا وزارت ارشاد و سازمان سینمایی برخورد خواهند کرد و  فیلم های مشکل دار اجازه نمایش پیدا نخواهند کرد.
درباره نهادهایی که گفتید این دوستانی که به سازمان سینمایی کمک می کنند و فیلم های خوبی هم در دو سه سال گذشته ساخته شده هم با مخاطب ارتباط برقرار کردند و هم پروداکشن بزرگی داشتند. هیات داوران شان حقیقی و حقوقی دارند که اجازه نمی دهند هیچ ارگانی در نظر آنها دخالت کند. سال گذشته هم یک هیات داوران مستقل داشتیم و امسال هم همینطور که باید به نظر آنها احترام بگذاریم و هیج نهادی از ما نخواسته به فیلمی کمک کنیم. هر فیلمی که بهتر باشد از هر لحاظ توسط داوران جایزه اش را خواهد گرفت.

 خبرنگار صبا پرسید شنیده می شود یکی از فیلم های سودای سیمرغ به دلیل فشار خارجی به جشنواره نرسیده  است آیا این موضوع واقعیت دارد و داروغه زاده پاسخ داد: دفتر دبیر خانه جشنواره هیچ اطلاعی از این موضوع ندارد. ما هیچ اطلاعی از فیلمی که مشکل داشته باشد نداریم اگر چنین موضوعی بوده باید به ما اطلاع دهند.

 خرمدل از تابناک سئوال خود را از داروغه زاده چنین مطرح کرد: شما در صحبت هایتان به شیوه ها در همه جای دنیا اشاره می کنید، شما کجا را بررسی کردید که این قدر می گویید همه جای دنیا این مدلی است و ما هم این مدلی هستیم. نمی شود شتر گاو پلنگ باشیم همه جای دنیا جشنواره سه اکران دارد. یا اسمش را بگذاریم جشن و با جشنواره ها مقایسه کنیم. همه جای دنیا در جشنواره های درجه یک داوران با فیلمسازان و خبرنگاران همزمان فیلم‌ها را می بینند و در انتها قضاوت می کنند. هیچ جشنواره ای در دنیا نیست که از ۱۰ میلیاردتومان بگذرد. جشنواره ملی فجر با چه منطقی ایران مال را کنار گذاشته که کیفیت بالایی دارد؟ و تنها سالنی را می گیریم که همه اهالی رسانه گفتند سالن خوبی نیست و پول می دهیم برای گرفتن این سالن؟
داروغه‌زاده در پاسخ گفت: برای من جالب است که خبرنگار فارس سوالش این است که چرا جنوب شهر رفتیم، خبرنگار تابناک سوالش این است که جشنواره چه ربطی به جشن انقلاب دارد. ما مهمترین رویداد سینمایی را همزمان با جشن انقلاب برگزار می کنیم. یک جشنواره حرفه‌ای برگزار می کنیم و همزمان برای اینکه به جشن های انقلاب ادای دین کند نمایش های مردمی در مراکز استان ها خواهیم داشت که با رضایت صاحبان آثار است و حق نمایش صاحبان آثار هم به آنها پرداخته می شود.
درباره پردیس ملت نظرسنجی انجام شد و طبق همان نظرسنجی درباره سالن های نمایش نظر دوستان مثبت بود. دو تا نظر انتقادی داشتند یکی پارکینگ و دیگری اینترنت. اینترنت با کمک همراه اول حل می شود و پارکینگ هم با کمک دوستان در قرارگاه خاتم الانبیا (ص) حل شد.
ایران مال یکی از سالن های بسیار با کیفیت است. ان شالله امسال فیلم های جشنواره برای مردم در آنجا به نمایش درمی آید. چون آن سالن ها تا حالا بارگذاری نشده، نقاط ضعف و قوتش دقیق مشخص نشده است. امسال این وضعیت سنجیده می شود. مسیر ایران مال یک مقدار دور است و ممکن است ترافیک همت اذیت کند، سال بعد اگر از نظر شما رسانه ها مشکل بعد مسافت نباشد این ظرفیت را دارد یکی از گزینه های برگزاری جشنواره باشد.
سازمان ها و نهادها و شرکت های مختلفی درخواست می کنند که حامی مالی جشنواره باشند. شورای سیاست گذاری و رئیس سازمان هماهنگی هایی انجام می دهند و بهترین گزینه انتخاب می شود. بحث ایران مال هم حمایت مالی بود که امسال همراه اول داریم که در زمینه های مختلفی مثل آرای مردمی و فرصت های تبلیغاتی به ما کمک می کند. بهترین پیشنهاد در مجموع همراه اولی بود.

 محمدعلی حیدری در خصوص قوانین و مقررات جشنواره و متغیر بودن آن سئوال پرسید و داروغه‌زاده چنین جواب داد: بخشی از تغیراتی که جشنواره فیلم فجر دارد به میزان اهمیت آن برمی گردد. هر چقدر اهمیتش بیشتر می شود نظرها و رای های مختلفی هم پیشنهاد می شود و ماحصل اینها در هر دولتی که جشنواره را برگزار می کند تغییراتی در آیین نامه جشنواره ها ایجاد می‌کند. ولی واقعیت این است که بخش سودای سیمرغ که مهمترین بخش جشنواره است در سال های اخیر کمترین تغییر را داشته و بخش های جنبی دچار تغییر شده که آن هم خوب نیست ولی بعضی تغییرات اجتناب ناپذیر است. امسال مطرح شد که پروانه سینمایی نباید ملاک فیلم اول باشد الان سال هاست که دیگر سینما دیجیتال شده و این قانون باید دچار تغییر شود. بعضی تغییراتی به پویایی سینما برمی گردد ولی درست است، هر چقدر ما در فرم فراخوان و آیین نامه کمتر تغییر داشته باشیم بهتر است.

 محیارضایی از سوره سینما درباره وضعیت سینمای جشنواره در اصفهان پرسید و دبیر چنین جواب داد: یکی از سیاست های جشنواره این بوده سالن های جدیددر اکران مردمی اولویت دارند. جشنواره فرصت بهتر شدن را به سالن های جدید می دهد. در شهرستان ها نمایش فیلم ها بر عهده ارشاد استان ها است و ما در جزئیات دخالت نمی کنیم اما سیاست سازمان سینمایی حمایت از پردیس های جدید است تا بهتر دیده شوند.

نظرات

  • ۱۳۹۷/۱۱/۰۸ - ۱۵:۳۳
    0 0
    بالاخره نفهمیدیم شما فرافکنی میکنید یا اونا

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.