دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹

با حضور جمعی از اهالی ادبیات و موسیقی؛

آلبوم «یللی» داوود آزاد در تالار سوره حوزه هنری رونمایی شد

آیین رونمایی و جشن امضای آلبوم یللی داوود آزاد

سینماپرس: نادر گهرسودی در آیین رونمایی و جشن امضای آلبوم یللی داوود آزاد که با نکوداشت حزین لاهیجی همراه بود گفت: پیام حزین لاهیجی سال های دور و داوود آزاد روزگار نزدیک هر دو برگشتن به اصل خویش است.

به گزارش سینماپرس، با حضور جمعی از بزرگان موسیقی و ادبیات یکشنبه ۷ بهمن ماه از آلبوم «یللی» داوود آزاد در تالار سوره حوزه هنری رونمایی شد.

امیرحسین مدرس مجری این مراسم که با جشن امضا و اجرای زنده داوود آزاد نیز همراه بود گفت: گاهی اهالی موسیقی واژگان مظلوم را در کنار هم می چینند و به خورد مخاطبان می دهند. اهالی فرهنگ نیز گوشه ای نشسته اند و از دستشان کاری ساخته نیست.  موسیقی دانان ارجمندی که ایمان و باور به کارشان دارند، در کار و آثارشان هویتی را جلوه گر می کنند و پاسبانان کلام حکمای ایرانی هستند.

میلاد عرفان پور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری نیز با خواندن شعری از حزین لاهیجی بیان کرد: استاد داوود آزاد آن نوع از موسیقی را شناختنه اند و در کارشان استفاده کرده اند که با اصالت هنری ایرانی ما عجین باشد. این آلبوم برگ افتخاری برای هنر امروز و همچنین حوزه هنری است که توانستیم به بازار موسیقی عرضه کنیم.  

وی با تشکر از حوزه هنری گیلان برای انتشار این آلبوم بیان کرد: امیدواریم از این دست کارها در همه مراکز کشور استمرار داشته باشد و باز هم در خدمت این بزرگواران باشیم.

رضا مهدوی موسیقیدان و پژوهشگر نیز عنوان کرد: حوزه هنری خانه من است و ۳۲ سال است در این ملک قدم می گذارم. این بخش اگر نگوییم بی نظیر در امر فرهنگ و هنر کم نظیر عمل می کند. اینکه هنرمندان حقیقی چطور حمایت شوند و شاکله  موسیقی کشور چطور باشد امری است که با حمایت از آلبومی نظیر یللی میسر می شود.

وی با جریان شناسی فعالیت هنری داوود آزاد ادامه داد: آثار داوود آزاد از گذشته تاکنون مسیر درستی را طی کرده است. او دچار وسوسه نشده است تا برای درآمد بیشتر و اقتصاد هنر مسیر فعالیت خود را تغییر دهد. اقتصاد هنر از اقتصاد ورزش و برندها متفاوت است. اثر خوب همیشه دیده خواهد شد. داوود آزاد موسیقی نرمینه ای ارائه می کند و هواداران او در میان گروه های مختلف جامعه هستند. حوزه هنری وظیفه دارد از او و همتایانش حمایت کرده تا بخشی از خلاهای موسیقی را جبران کند.

وی افزود: همچنین موسیقی بی کلام نباید مغفول بماند. نگاه داوود آزاد به موسیقی دستگاهی و آموزه های درست آن ما را متوجه فضایی مخملی و پر از آرامش می کند، به ویژه در شرایطی که جامعه ما نیاز به آرامش دارد.

در ادامه مستندی از گفته های اهالی موسیقی و شعر نظیر رضا دربندی، علیرضا میرعلینقی، رضا مهدوی، داوود آزاد، حافظ ایمانی، زکریا یوسفی، و...درباره آلبوم یللی و مسیر فعالیت هنری خالق آن پخش شد.

ساعد باقری شاعر، پژوهشگر و استاد دانشگاه نیز بیان کرد: انتشار آلبوم جدید داوود آزاد را به او و خودم تبریک می گویم. زیرا بعد از ۲۵ سال پافشاری و مداومت که چه دریایی در شعر سبک هندی برای موسیقی هست و نشناخته باقی مانده است، به ثمر نشسته است. من علت این بی توجهی به سبک هندی را در موسیقی درک نمی کردم. شعر سبک عراقی نرمش زبانی دارد و با موسیقی سازگارتر است اما نباید منجر به تکرار و انکار سبک هندی شود.  

وی افزود: آنچه در موسیقی هند و پاکستان هست، موسیقی قوالی است اما موسیقی افغانستان قبل از آن شبیه موسیقی خراسان ایران بوده است. در سبک هندی ممکن است غزل های کمی مناسب موسیقی بیابیم اما کارهای بکر و نابی وجود دارند که به موسیقی غنا می بخشد.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد از شعر سبک هندی برای موسیقی انتخاب کنیم قطعا حزین لاهیجی یکی از شاعران آن هاست. حزین با موسیقی شعر سر و کار جدی دارد. از جمله انتخاب ردیف های بلند که بخشی از وزن را به تکرار می گیرد و این امر نظیر راه رفتن بر لبه تیغ است. ایرادی که به شعر شاعران سبک هندی وارد می کنند توجه بیش از حد به مضمون ست که موجب دست اندازهای زبانی می شود. در شعر حزین نرمش زبان و نزدیک شدن به زبان عامه و توده مردم دیده می شود. همچنین در توجه به موسیقی در شعر و در استفاده از ردیف ها این شاعر برجسته بسیار خوب عمل کرده است.

باقری در پایان خاطر نشان کرد: امیدوارم انتشار این آلبوم سرآغاز کارها و آثار خوب در موسیقی باشد. آرامش این آلبوم فارغ از فضای خودنمایی است. نجابت و رنگ آلبوم یللی و آنچه ازاستنباط هایم دریافت می کنم این است که آن را یک روایت بدانیم.

در ادامه ساعد باقری، محسن مومنی شریف، قاسمی مدیر حوزه هنری استان گیلان، مجدالدین معلمی، میلاد عرفان پور، کریم زمانی، علی جهاندار، عجمی، ایرانی برای رونمایی از آلبوم یللی روی سن رفتند و محسن دایی نبی تابلوی یادبودی را به او تقدیم کرد.

نادر گهرسودی ناظر ضبط آلبوم یللی نیز درباره ویژگی های این اثر بیان کرد: استاد آزاد با درایت و درک درست با شعر حزین زندگی کرده است و اشعاری را انتخاب کرده که هنوز در زندگی ما جریان دارد و بر پرده گوش ما به اکران می گذارد با همه سازها. پیام حزین سال های دور و داوود آزاد روزگار نزدیک هر دو به اصل خویش برگشتن است.

در پایان این مراسم داوود آزاد به همراه گروه موسیقی خود به اجرای سه قطعه از آلبوم یللی پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.