چهارشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۵

اسماعیل شرعی:

مفاهیم بومی را از انیمیشن‌هایمان حذف نکنیم

اسماعیل شرعی

سینماپرس: کم رنگ شدن هویت فرهنگی و حذف مفاهیم و ساختار بومی از آثار انیمیشن ایرانی از جمله نکته‌هایی است که اسماعیل شرعی عضو هیات انتخاب یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران نسبت به آن‌ها نگران است.

به گزارش سینماپرس، اسماعیل شرعی عضو هیات انتخاب یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران ضمن ابراز خشنودی از تغییرهای کیفی آثار تولیدی کشور در حوزه انیمیشن، ساختار این تولیدات را قابل دفاع خواند و گفت: خوشبختانه در هر دوره از جشنواره پویانمایی تهران شاهد آثار بهتری هستیم تا جایی که دانشجویان این حیطه نیز به سمت تولیدات خوب و فاخر رفته‌اند و در این دوره ما آثار فوق‌العاده‌ای را شاهد خواهیم بود.

این مدرس انیمیشن کیفیت آثار کشورمان را قابل مقایسه با آثار خارجی خواند و بیان کرد: گاهی برخی از تولیدات داخلی وقتی در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند مخاطب فکر می‌کند خارجی هستند. همین تغییرها در تمامی آثار داخلی ارسال شده به جشنواره نیز دیده می‌شد و این آثار به لحاظ کیفی گام‌های بلندی را برداشته‌اند.

وی درباره کیفیت آثاری که متقاضی شرکت بودند، تصریح کرد: آثار دوبعدی، سه بعدی و استاپ موشن‌ تولیدی ایران کیفیت بالایی دارند اما آنچه سبب شگفتی من شد کیفیت آثار استاپ موشن بود.

این داور درباره آثار خارجی نیز عنوان کرد: با توجه به تکنیکال بودن آثار خارجی شاهد تولیدات فاخری از دانشجویان انیمیشن بودیم به طوری که این آثار قابل رقابت با کارهای حرفه‌ای بودند.

شرعی در بخشی از سخنان خود درباره محتوای آثار توضیح داد: معضلات زنان و کودکان عمده موضوع‌هایی بود که آثار این دوره از جشنواره به آن پرداخته بود اما در آثار ایرانی تصور می‌شود که هنوز در بحث محتوا دچار چالش‌های هستیم.

وی در تشریح این چالش عنوان کرد: فارغ از بایدها و نبایدهای فرهنگی در تولید آثار ایرانی تصور می‌شود نزدیک شدن به مفاهیم جهانی به سبب حضور در جشنواره‌ها آسیبی است که باید به آن توجه کرد. در حال حاضر برخی از آثار ایرانی از لحاظ معنایی هویت بومی و فرهنگی ندارند و تصور می‌شود تولید انیمیشن در کشورمان به سمت جشنواره‌ای شدن پیش می‌رود. این باور که در تولیدکنندگان ایجاد شده است دچار نقص‌هایی است؛ چراکه جشنواره‌های معتبر جهانی نیز توجه به هویت بومی را بخشی از نکته‌های قابل تامل در داوری قلمداد می‌کنند و ما در حال فاصله گرفتن از این مهم هستیم.

این عضو آسیفا گفت: در تولید اثر فرهنگی پررنگ کردن هویت و فرهنگ هر کشور مهم است و ما در تولیدات انیمیشن باید به این نکته دقت کنیم.

عضو سابق هیات مدیره انجمن فیلم‌سازان انیمیشن ایران این آسیب را در آثار دانشجویی پررنگ‌تر دانست و در پایان صحبت‌هایش تشریح کرد: در کارهای مستقل و دانشجویی حرکت به سمت مفاهیم بین‌المللی و تغییر ساختارهایی در طراحی فضا و شخصیت‌ها دیده می‌شد. شاید بتوان در تولیدات سفارشی این نقصان را قابل درک دانست اما در دیگر آثار ضمن کیفیت خوب، نگاه فرهنگی و مفهوم فرهنگی مهم است.

یازدهمین جشنواره بین‌المللی ‍‍پویانمایی از ۱۲ تا ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب با نمایش آثار منتخب داخلی و خارجی در چند بخش، میزبان هنرمندان و علاقه‌مندان خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.