چهارشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۱

سعید الهی :

جشنواره فیلم فجر باید مصداقی از جریان فرهنگی انقلابی در کشور باشد/ برخی مدیران سایه، ساحت مدیران پاک و کاربلد را مخدوش می کنند!

سعید الهی

سینماپرس: یک کارشناس سینما و رسانه معتقد است جشنواره فیلم فجر باید مصداقی تمام‌عیار از جریان فرهنگی صحیح و انقلابی در کشور باشد.

به گزارش سینماپرس سعید الهی در گفتگویی با تأکید بر اینکه رویدادهای مهم هنری در کشور که از حمایت‌های دولتی برخوردارند باید نسبت به انتظارات حاکمیت پاسخگو باشند، گفت: جشنواره فیلم فجر به‌عنوان ویترینی از تولیدات سینمای ایران، متأسفانه از سالیان گذشته تاکنون غیر از چند مورد بسیار نادر، تنها به ارزیابی مجموعه آثاری اختصاص پیدا کرده که با وجود کیفیت تقریباً قابل‌ قبول، توجه چندانی به محتواهای مورد نیاز حاکمیتی در عرصه‌های مختلف ندارد.

وی اظهار کرد: در تحلیل این ادعا می‌شود به رویکرد اجتماعی اغلب آثار جشنواره امسال و حتی چند سال اخیر اشاره کرد؛ حال آنکه کشور در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی با چالش‌های بسیاری روبه‌رو بوده که می‌توانستند برای اهالی سینما سوژه‌های نابی باشند؛ لیکن به نظر می‌رسد از سوی حمایت‌گران دولتی در بخش مدیریت سینما، مطالبه‌ای از فیلم‌سازان در این زمینه صورت نگرفته است.

الهی درباره علل این کم‌کاری از سوی دولت و برخی سینماگران به‌ویژه در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بیان کرد: موتور محرک بسیاری از تهیه‌کنندگان و کارگردانان سینما، دولت است و لذا طبیعی است وقتی انگیزه کافی برای سازندگان یک فیلم فراهم نشود، تولید خاصی هم صورت نخواهد گرفت و نتیجه آن سبدی از تولیدات خواهد شد که عاری از فیلم‌های مرتبط با مشکلات اساسی اقشار مختلف مردم است.

این مدرس دانشگاه به گفتمان فرهنگی انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: «اعتدال» در همه عرصه‌ها چارچوب نظری انقلاب اسلامی بوده و هست و مصادره آن توسط یک جناح و طیفی خاص در کشور، عملی رندانه و سیاسی‌کاری است که نباید باعث سرخوردگی، افسردگی و به‌تدریج طرد انقلابیون اصیل از حوزه فرهنگ به‌ویژه سینما شود.

وی ادامه داد: جشنواره فیلم فجر فرصتی برای تقویت جریان انقلابی در سینماست؛ به‌گونه‌ای که تمامی جشنواره‌های موضوعی با مضامین و مفاهیم انقلابی همچون عمار، مقاومت و... در ذیل آن تعریف شوند، اما آنچه مشاهده می‌شود تبعیت جشنواره از فضاهای فکری موجود سینمایی است که این به‌طور حتم خواسته یا ناخواسته از انفعال و وادادگی برخی مدیران فرهنگی نشأت می‌گیرد.

این تحلیلگر حوزه فرهنگ و رسانه خطاب به مدیریت جدید سازمان سینمایی تأکید کرد: آقای انتظامی و همکارانشان می‌توانند با حذف برخی نگاه‌های سلبی و تفرعنی به جا مانده از برخی مدیریت‌های گذشته در سینما، آسیب‌ها و تهدیدات این بخش مهم از فرهنگ را شناسایی و فضای مشارکت را برای سطوح مختلف فکری از اهالی سینما فراهم کنند. اینکه مسئولی در طول سال‌های پیشین تا به امروز همواره به‌جای پاسخگویی و حرکت در مسیر شفافیت، با حضور خود در سایه، بانی برخی تصمیمات اشتباه سینمایی و یا به تعبیری مجری برخی سیاست‌های غیرانقلابی پشت پرده سینما باشد، باید بداند که غیر از مخدوش کردن ساحت یک مدیر فرهنگی پاک و کاربلد در بین دلسوزان سینما، یادگار دیگری از خود برجای نگذاشته است.

الهی تصریح کرد: جشنواره فیلم فجر پس از حدود ۴۰ سال و به‌نوعی در سن بلوغ فکری خود، می‌توانست امسال قبل از برگزاری، با رویکردی آسیب‌شناسانه و طی نشست‌های مؤثر پژوهشی با حضور همه طیف‌ها، به چشم‌انداز و نتایج خوبی دست پیدا کند تا ضمن رفع نقصان‌ها و انتقادات، در سال‌های آتی با روند بهتری برگزار شود.

این کارشناس مدیریت رسانه با بیان اینکه جشنواره‌ها در صورت برگزاری اصولی و بی‌حاشیه می‌توانند بهبود کیفیت آثار هنری در فرم و محتوا را به ارمغان بیاورند، خاطرنشان کرد: اساساً جشنواره‌ها در ایران به جهت ضرورت نقش‌آفرینی آن‌ها بر نشاط فرهنگی و اجتماعی جامعه دو وجهی‌اند؛ به‌گونه‌ای که باید هم استانداردهای یک جشنواره هنری را مطابق با اهداف اصلی آن رعایت کنند و هم آداب برگزاری یک جشن عمومی را.

وی گفت: مدیران تصمیم‌گیرنده در خصوص جشنواره فیلم فجر به همین دلیل نباید مناسبت‌های هم‌زمان با این رویداد پراهمیت همچون ۴۰ سالگی انقلاب را نادیده گرفته و برنامه مدون و قابل قبولی برای ارائه به افکار عمومی نداشته باشند.

*آنا

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.