یکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۵

اعمال فشار علیه خانم هاشمی گرهی از آمریکا باز نمی‌کند

مرضیه هاشمی

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه تهران دستگیری مرضیه هاشمی خبرنگار پرس تی وی را عقده گشایی دیگری از سوی امریکا قلمداد کرد و این حرکت را بدون هر گونه تاکتیک و استراتژی مشخصی از سوی دولت واشنگتن دانست.

«محمدصادق کوشکی» عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با محکوم کردن دستگیری و هتک حرمت به مرضیه هاشمی خبرنگار پرس تی وی عنوان کرد: عملکرد خانم هاشمی مشخصا رسانه‌ای است و او نه یک نیروی امنیتی است و نه مسئولیت خاصی در ایران دارد، اینکه بارها در مقاطع مختلف وی برای دیدار خانواده‌اش به آمریکا سفر کرده و مشکلی نداشته و این دوره وی دستگیر شده است، به نظر می‌رسد که دولت آمریکا خشمگین است و می‌خواهد خشم خود را به یک صورتی تخلیه کند، بیشتر این اقدامات کاملا خالی از عقلانیت و صرفا برای یک نوع عقده‌گشایی است و الا هر آزاری که به خانم هاشمی برسد هیچ نفع خاصی برای آمریکایی ها ندارد.

وی در همین رابطه ادامه داد: خانم هاشمی نه اطلاعات محرمانه‌ای دارد و نه مثلا مسئولیتی دارد لذا فشار به وی صرفا وجدان انسانی و بشری را جریحه‌دار می‌کند و هیچ گرهی را از آمریکا باز نمی‌کند، به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها اینقدر عصبانی‌اند که دنبال یک بهانه می‌گشتند تا عقده‌شان را سر یک نفر خالی کنند و حالا این بهانه هم بحث سفر خانم هاشمی به آمریکا بود والا او بارها سفر کرده، مستند ساخته، کار رسانه‌ای انجام داده بوده و مقامات سابق آمریکا در این سطح مزاحمتی برای وی ایجاد نکرده بودند.

کوشکی با عنوان اینکه آمریکا از دستگیری این خبرنگار هیچ هدف مشخصی نداشته، گفت: این اقدام هیچ ارزش راهبردی، تاکتیکی و امنیتی ندارد، خانم هاشمی فردی است که با هویت آشکار سفر می‌کند و دستگیری وی نشان دهنده هیچ چیز جز عقده‌گشایی آمریکا نیست و هیچ فایده‌ای برای آمریکا در بر ندارد وی به عنوان یک شهروند ساده برای دیدار خانواده‌اش به کشور آمریکا سفر کرده بوده است.

این کارشناس روابط بین الملل در پاسخ به این سوال که فعالان حقوق بشر چه واکنشی از خود نشان خواهند داد، گفت: این ماجرا امتحان بزرگی برای همه صلح طلبان است، برای کسانی که در واقع پیگیر مسائل حقوق بشر هستند؛ یعنی با توجه به حساسیت‌های دینی یک مسلمان را وادار می‌کنند که حجابش را جدا کند و اجازه نمی‌دهند بر اساس باورهایش لباس بپوشد، اینکه از لحاظ تغذیه حتی او را زیر فشار می‌گذارند و اینجور که اخبار منتشر کرده خواسته‌اند او را وادار کنند غذایی را بخورد که با باورهای دینی‌اش سازگار نیست و بیشتر به نظر می‌آید که قصد آزار و اذیت یک انسان را دارند و این یک آزمونی است برای همه کسانی که در آمریکا صلح برایشان مسئله مهمی است. همانطور که دولت آمریکا در طول سال‌های گذشته تا به امروز هزاران نفر از سیاهان را به اشکال مختلف آزار داده و حقوق انسانی آنها را زیر پا گذاشته، از این نظر هم که خانم هاشمی رنگین پوست محسوب می‌شود، شاید این بار هم این قرعه به نام وی افتاده باشد.

به گزارش فارس، این مجری، خبرنگار و مستندساز پرس تی وی، روز یکشنبه هفته گذشته در فرودگاه سنت‌لوئیز توسط ماموران اف‌بی‌آی بازداشت و به مقر مرکزی پلیس فدرال در حومه واشنگتن دی سی منتقل شده است. وی علی‌رغم اعلام دادگاهی در روز جمعه مبنی بر عدم اتهام به هر گونه جرمی، همچنان در بند است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.