چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۷

سینماگران از درخواست‌های بی‌شرمانه سرمایه‌گذاران پرده برداشتند

تهیه‌کننده می‌گوید فیلمنامه باید مبتذل باشد!

ابتذال در سینما

جوان آنلاین: سینمای اجتماعی در حال نابودی است و به همین دلیل است که فیلم‌های مبتذل تا این اندازه رشد می‌کنند که متأسفانه هیچ نظارتی هم بر آن‌ها وجود ندارد.

کارگردان فیلم «شماره ۱۷ سهیلا» با تأیید وجود پول‌های کثیف در سینما تحت عنوان سرمایه شخصی گفت: این افراد در پاسخ به سؤال ما از منشأ و منبع آن سرمایه می‌گویند «به تو ارتباطی ندارد، فقط فیلم را بساز» ضمن اینکه بسیاری از سرمایه‌گذاران اعتقاد دارند برای فروش بیشتر فیلم باید مبتذل باشد.

محمود غفاری کارگردان فیلم سینمایی «شماره ١٧سهیلا» که در جشنواره فجر سال گذشته با همین فیلم توانست توجه منتقدان را به اثرش جلب کند، درباره مسائل و مشکلات سینما که باعث تولید و ساختن آثار مبتذل و نازل شده است، گفت: اتفاقی در سینمای کشور افتاده که باعث شده فیلم‌های کمدی، سینمای جدی را نابود کنند، به همین دلیل است که تهیه‌کنندگان خیلی برای این نوع آثار سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. چند وقت پیش قرار بود با تهیه‌کننده خیلی معتبری همکاری داشته باشیم، اما ایشان به من گفتند فیلمنامه باید اندکی مبتذل باشد. متأسفانه اکنون به راحتی از لفظ ابتذال استفاده می‌کنند.

این کارگردان با اعلام اینکه فیلمسازان مستقل برای فراهم کردن سرمایه آثارشان همواره با مشکلات بسیاری مواجه هستند، اعلام کرد: اگر شخصی سرمایه می‌آورد ما دقیقا نمی‌دانیم که منبع سرمایه از کجاست. از بانک وارد می‌کند، پول کثیف یا تمیز است که او هم در پاسخ می‌گوید به تو ارتباطی ندارد، فقط فیلم را بساز. چون دقیقا نمی‌دانیم منبع پول از کجاست، پس به نظر من ارزش ندارد که با پول کثیف اثری ساخته شود. صبر می‌کنم ببینم وضعیت سینما چگونه می‌شود. همیشه این وضعیت به این شکل نمی‌ماند. بالاخره این وضعیت یک جایی متوقف می‌شود، به همین خاطر منتظر می‌مانم غبار بخوابد و سینما شکل واقعی‌اش را نشان دهد.

کارگردان یکی از سه فیلم معرفی شده برای نمایندگی ایران در مراسم اسکار گفت: سینمای اجتماعی در حال نابودی است و به همین دلیل است که فیلم‌های مبتذل تا این اندازه رشد می‌کنند که متأسفانه هیچ نظارتی هم بر آن‌ها وجود ندارد. من به سینمای کمدی نزدیک نمی‌شوم، چون کمدی‌ای که ما می‌خواهیم بسازیم تهیه‌کننده‌اش از ما می‌خواهد در آن لگد و فحش هم قرار دهیم و تا حدودی هم آن را جنسی کنیم.

حسن نجفی کارگردان و تهیه کننده سینما و تلویزیون نیز با انتقاد از ترویج ابتذال در سینمای کشور گفت: متأسفانه برخی از مدیران با این دیدگاه که سینما تنها جنبه سرگرمی دارد، حال و روز هنرهفتم را به شدت خراب کرده‌اند و این در حالی است که سینما چشمان تیزبین جامعه است و نقش مهمی در فرهنگ‌سازی و هدایت جامعه دارد. بسیاری از اهالی سینما از سال‌ها قبل مرتباً گوشزد کردند که صدای پای ابتذال در سینمای ایران می‌آید، بنده معتقدم آبشخور اصلی این اتفاق از رسانه ملی شروع شد. تولیدات بسیار نازل در رسانه ملی باعث شد تا ذائقه مخاطب به شدت عوض شود و مردم به سمت آثار سردستی و نازل و بی‌تفکر گرایش پیدا کنند و این اتفاق بعد‌ها به سینما نیز گسترش پیدا کرد.

وی ادامه داد: افرادی در سینما با عنوان اینکه بخش خصوصی هستند و نیازمند بازگشت سرمایه هر بلایی که خواستند بر سر سینما آوردند و متأسفانه مسئولان هم چشم و گوش بسته از آن‌ها حمایت کردند، این در حالی است که بخش خصوصی هم باید قاعده و قانون داشته باشد و نباید به حال خود رها شود. این وظیفه مسئولان فرهنگی و سینمایی دولت است که مواظب و مراقب فرهنگ باشد و اجازه ندهد برخی افراد خودآگاه یا ناخودآگاه موجبات تخریب فرهنگ را فراهم آورند.

نجفی در ادامه یادآور شد: کار به جایی رسید که بسیاری از افرادی که کار‌های خوب ارائه می‌کردند کم‌کم در سینما بایکوت شدند و سینما به دست کسانی افتاد که داعیه‌دار رونق اقتصاد بودند، این افراد فیلم‌های نازل و پست خود را در سینما رواج دادند و موجبات مرگ سینمای ایران را رقم زدند و متأسفانه طی سال‌های اخیر وضعیت بسیار بحرانی شده است، به نحوی که دیگر کمتر نشانی از تولیدات اندک فاخر و ارزشمند در سینمای کشور هست. متأسفانه در این میان برخی رسانه‌ها و مطبوعات با حمایت‌شان از عوامل تولید آثار مبتذل نگاه سخیف و نازل را در جامعه و سینما حکمفرما می‌کنند. مسئولان ناظر بر عملکرد دستگاه‌های فرهنگی باید مانع پیشرفت بیشتر آثار مبتذل در سینمای کشور شوند و اجازه ندهند تا این نوع سینما مانند قارچ سمی بیشتر رشد کند و افراد بیشتری را در جامعه دچار مسمومیت سازد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.