یکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۳

در قالب اردوی دریایی راهیان نور انجام شد

سفر هنرمندان به خلیج فارس/ واکنش ناوسواران آمریکا در رویارویی با قایق‌های سپاه+عکس و فیلم

 جمال شورجه، مهدی فقیه و رضا فیاضی در اردوی راهیان نور هنرمندان

سینماپرس: هنرمندان سرشناس سینما، تئاتر، تلویزیون، ادبیات، موسیقی، تجسمی و تنی چند از مدیران فرهنگی کشورمان در سفری ۳ روزه به مناطق دریایی جنوب با عنوان «اردوی دریایی راهیان نور» با توان عملیاتی ارتش و سپاه در مقابل دشمنان آشنا شدند.

به گزارش سینماپرس، اردوی راهیان نور دریایی هنرمندان نامی کشورمان، طی سه روز با همکاری سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بسیج این وزارتخانه، همچنین سازمان بسیج هنرمندان در منطقه دریایی بندرعباس و جزایر ابوموسی و تنب کوچک برگزار شد.

در این اردو که چهره‌های مشهور سینما، تلویزیون، شعر و ادبیات، تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی در آن حضور داشتند، ابتدا هنرمندان با دو پرواز اختصاصی راهی جزیره ابوموسی شدند و به بازدید از توان نظامی و عملیاتی سپاه پاسداران در این جزیره استراتژیک پرداختند.

جعفر دهقان، محمد فِیلی، مهران رجبی، انسیه شاه‌حسینی، رامین راستاد، فریبا کوثری، زهره حمیدی، مینا وحید، مهدی فقیه، مالک سراج، محمد مختاری، رضا فیاضی، جمال شورجه، کاوه خداشناس و ... از هنرمندان سینما و تلویزیون، کوروش زارعی (هنرمند تئاتر و تلویزیون و مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری)، نصرالله قادری (پیشکسوت تئاتر)، ندا ثابتی (هنرمند حوزه تئاتر)، رضا اسماعیلی و مصطفی محدثی خراسانی (شاعر)، بهناز ضرابی‌زاده (نویسنده)، محمدتقی فهیم (منتقد سینما) اسفندیار قره‌باغی، جمشید عزیزخانی و ستار سهرابی (سه نسل از هنرمندان عرصه موسیقی)، محسن میرزاعلی (هنرمند تعزیه و مدیر دفتر تعزیه حوزه هنری)، داوود عابدی و المیرا شریفی مقدم، زوج اجرا در بخش‌های خبری و سیدکمال هاشم‌زاده، مجری برنامه‌های مذهبی سیما، حسین قنادیان . سیداحمد میرعلایی از مدیران فرهنگی کشور در این سفر حاضر بودند.

همچنین اعظم بروجردی، نمایشنامه‌نویس و کارگردان، ندا ثابتی نمایشنامه‌نویس، طیبه پرتویی راد، مدرس دانشگاه و نمایشنامه‌نویس، وفا طرفه، بازیگر، عظیم فلاح، خوشنویس، مجید فدایی‌منش استاد خوشنویسی، محسن سلیمانی فارسانی، بازیگر و مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، امیرمسعود نقاش‌زاده، مدرس دانشگاه و فیلمنامه‌نویس، کاظم نظری، رییس دانشگاه هنر صداوسیما، مهدی عظیمی میرآبادی، تهیه‌کننده و پرویز فارسیجانی، فیلمساز و مدرس دانشگاه در این سفر حضور داشتند.


جمال شورجه، مهدی فقیه و رضا فیاضی در اردوی راهیان نور هنرمندان

وقتی ناو آمریکایی از قایق‌های ایرانی می‌ترسد

هنرمندان حاضر در اردوی راهیان نور دریایی در گام نخست عزیمت به جزیره ابوموسی با حضور در شناور «طاووس» به تماشای فیلمی دیده‌نشده نشستند که قدرت مقابله قایق‌های تندروی جمهوری اسلامی با ناوهای هواپیمابر آمریکا را آشکار می‌کرد. این فیلم، نشان داد که آمریکا و سایر قدرت‌های بزرگ جهان در مقابل مردان بااراده‌ای که دفاع از مرزهای آبی ایران را بر عهده دارند، چنان با خضوع رفتار می‌کنند که مجبورند برای گذر از نزدیکی آب‌های کشورمان، پرچم خود را پایین آورده و پرچم سه‌رنگ جمهوری اسلامی ایران را بالا ببرند. آنها که از سراسر آب‌های جهان با غرور و تکبر عبور می‌کنند، در خلیج فارس، مقهور قدرت نیروهای سپاه هستند.

توضیح درباره ترکیب جمعیتی ابوموسی، موقعیت جغرافیایی این جزیره مهم و فاصله آن از ایران و امارات متحده عربی از دیگر بخش‌های این سفر دریایی بود.

سپس روی عرشه این شناور دریایی، اسفندیار قره‌باغی، خواننده سرود «آمریکا، آمریکا، ننگ به نیرنگ تو» با خواندن این سرود تاریخی، هنرمندان را به وجد آورد؛ به نحوی که چهره‌های نام‌آشنای ایرانی با مشت‌های گره‌کرده او را در خواندن این سرود همراهی می‌کردند. همچنین، مرشد محسن میرزاعلی با اجرای نقالی روی عرشه طاووس به مدح مولا علی (ع) پرداخت.

بازگشت به ابوموسی، بازدید کامل‌تر از این جزیره مهم و دیدار با تنی چند از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دیگر برنامه‌های روز اول اردوی راهیان نور هنرمندان کشور بود.

سهندِ سربلند؛ ناوشکن رادارگریز و تماماً ایرانی

روز دوم این اردو به بازدید از کارخانه کشتی‌سازی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سواحل بندرعباس گذشت. حضور روی عرشه ناوشکن بزرگ سهند و تماشای بخش‌های مهم آن، با تقدیر از چند تن از هنرمندان از سوی امرای ارتش همراه بود.


کارخانه کشتی‌سازی ارتش جمهوری اسلامی در منطقه دریایی بندرعباس

سهند، سومین ناوچه کلاس موج است که توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران طراحی و ساخته شده ‌است. از سازه این کشتی در شهریور سال ۱۳۹۱ رونمایی شد و در آذرماه امسال (حدود یک ماه قبل) به آب انداخته شد. این کشتی، سومین نمونه از کلاس خود است و پس از جماران و دماوند (ولایت) ساخته شده است. جنس به‌کار گرفته شده برای سازه این شناور، یک جنس مخصوص و ویژه با قابلیت رادارگریزی است و این کشتی جنگی به سامانه‌های الکترونیکی و دفاعی مدرن و به‌روز تجهیز شده ‌است.


جمعی از هنرمندان در اتاق فرمان ناوشکن سهند

فرمانده نیروی دریایی ارتش، پیش از این درباره ناوشکن سهند گفته بود: این ناوشکن، جزء موج پنج است که در واقع پنجمین ناوشکن از نسل جماران است که ساخته می‌شود و از این نوع ناوشکن‌ها تعداد قابل توجهی در وزارت دفاع و نیروی دریایی ارتش در دست ساخت است.


جمع دیگری از هنرمندان روی عرشه ناوشکن سهند

 نکته مهم در ساخت ناوشکن سهند این است که دشمن از ویژگی‌هایی که در مشخصات و مختصات این شناور هست هیچ گونه اطلاعی ندارد و تسلیحات و تجهیزات این ناوشکن برای دشمن قابل تحلیل نیست.

 نکته جالب‌تر این‌که ساخت ناوشکن سهند به طور کامل به دست فرزندان ایران انجام شده است و این ناوشکن، پدیده مهم در موضوع مباحث دفاع دریایی است.

یک جشن چندهزار نفره با خبرها و خاطرات خوب

شامگاه پنجشنبه که با ایام فرخنده میلاد حضرت زینب سلام‌الله علیها نیز همراه بود، به جشنی در منطقه ساحلی بندرعباس موسوم به میدان پرچم گذشت. در این جشن، هم قطعات موسیقی بسیار جذابی اجرا شد، هم خبرهای خوبی از تولیدات تلویزیونی به مردم بندرعباس داده شد و هم با اجرای نقالی دفاع مقدس از سوی مرشد میرزاعلی، اشک در چشمان صدها نفر از شهروندان جنوبی کشورمان حلقه زد.


تقدیر از خانواده‌های شهدای مدافع حرم در جشن هنرمندان

هاشم‌زاده، مجری این مراسم، هنرمندان را نوبت به نوبت به جایگاه دعوت کرد تا به اجرای برنامه بپردازند. تقدیر از چند تن از اعضای خانواده‌ شهدای مدافع حرم، اجرای موسیقی با صدای ستار سهرابی، اجرای نقالی دفاع مقدس و همخوانی سرود «مرز پرگهر» با صدای سه خواننده از دیگر بخش‌های این شب بیادماندنی بود. در همین مراسم بود که جمال شورجه، خبرهای جدیدتری از پروژه بزرگ «موسی» علیه‌السلام داد و گفت که این سریال تلویزیونی در ۷۲ قسمت به تهیه‌کنندگی سیداحمد میرعلایی از نیمه دوم سال بعد فیلمبرداری می‌شود و فعلا در مرحله مقدماتی پیش‌تولید است.


مهران رجبی، انسیه شاه‌حسینی، جعفر دهقان و جمال شورجه در جشن اردوی راهیان نور هنرمندان

اسفندیار قره‌باغی، هنرمند پیشکسوت موسیقی که پیش از این هم سرود «آمریکا، آمریکا، ننگ به نیرنگ تو» را خوانده بود، علاوه بر بازخوانی این سرود تاریخی و غرورآفرین، قطعه «تو بمان» با صدای زنده‌یاد محمد نوری را نیز بازخوانی کرد.

جمشید عزیزخانی، خواننده پیشکسوت موسیقی مقامی نیز با خواندن قطعاتی به زبان‌های کردی و فارسی، حال مهمانان این جشن بزرگ را خوش کرد.


مصطفی محدثی و رضا اسماعیلی در این جشن، شعر خواندند

در این جشن، همچنین مصطفی محدثی خراسانی و رضا اسماعیلی، دو پیشکسوت شعر انقلاب، غزل‌هایی از خود درباره ایستادگی و مقاومت در برابر استکبار جهانی خواندند.

جشن میدان پرچم با حضور هنرمندان کشور و با استقبال باشکوه حدود ۳ هزار نفر از مردم بندرعباس مواجه شد و به دلیل حضور چهره‌های سرشناس سینما و تلویزیون و گرفتن عکس‌ یادگاری شهروندان جنوب کشورمان تا پاسی از شب به طول انجامید.

روز سوم اردوی دریایی راهیان نور ویژه هنرمندان کشورمان با گشت و گذار در بندرعباس و آشنایی با مردم خونگرم این شهر به پایان رسید.

*فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.