یکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۴

اهدای اولین نشان «اکبر رادی» به «هادی مرزبان»

آیین اختتامیه نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی

سینماپرس: در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی، از «هادی مرزبان» به پاس ۳۵ سال فعالیت هنری با اهدای نشان «اکبر رادی» تجلیل شد.

به گزارش سینماپرس، آیین اختتامیه نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی (نمایشنامه‌نویس فقید کشورمان) شب گذشته (شنبه ۲۲ دی) با حضور هنرمندان تئاتر از جمله محمود عزیزی، مسعود دلخواه و قاسم زارع و همچنین شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی و شهرام گیل‌آبادی مدیرعامل خانه تئاتر در تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد.

آیین اختتامیه این جشنواره پس از یک ساعت تأخیر و به دلیل کمبود جا برای حضار، خیل زیادی از مهمان سرپا مراسم را دنبال کردند. نخستین نشان اکبر رادی در اولین دوره به پاس ۳۵ سال فعالیت هنری در اجرای آثار اکبر رادی از سوی حمیده بانو عنقا همسر اکبر رادی و رئیس بنیاد رادی به «هادی مرزبان» رسید.

در ابتدای مراسم بهزاد صدیقی دبیر جشنواره تئاتر رادی طی سخنانی گفت: خوشبختانه در این جشنواره توانستیم با همراهی هنرمندان رخدادی تاریخ ساز و با شکوه رقم بزنیم و این مهمانی بزرگ مرد نمایشنامه‌نویس ایرانی است.

وی در ادامه با ابراز امیدواری از این که این جشنواره در آینده نه چندان دور رخدادی جهانی شود، گفت:  امیدوارم نشان اکبر رادی به دست بزرگمردان نمایشنامه‌نویس امروز و فردا قرار بگیرد.تارنمای تئاتر رادی در آینده نزدیک رونمایی خواهیم کرد.

سپس محمود دولت‌آبادی دبیر افتخاری جشنواره نیز با بیان اینکه جوانان کشور خواسته و می‌خواهند که زندگی از تپش نایستد و به همین دلیل راه‌هایی را پیدا کرده‌اند که آن را ممکن می‌کند، افزود: با شناختی که از رادی دارم تصور نمی‌کنم اگر زنده بود در چنین فضایی با رغبت حضور پیدا می‌کرد، زیرا بی اهمیت به حواشی کار خود را پیش می‌برد اما مردمان امروز این حق را دارند که اکبر رادی را پاس بدارند، همانطور که حق دارند تا همه افراد مجاز و غیرمجاز را ارج بنهند!

محمد رحمانیان، نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر نیز پیش از اجرای نمایشنامه خوانی مسافران پشت تریبون قرار گرفت و گفت: برای مدیران فرهنگی تاسف می‌خورم که سالن‌های نمایشی را خالی نگه داشته‌اند و تماشاگران ما امروز در این آیین باید سر پا بایستند.

وی با بیان اینکه برای دومین بار نمایشی رو اجرا کرده که با مشکل مواجه شده، خاطر نشان کرد: ما مراسم ویژه‌ای را برنامه ریزی کرده بودیم که در شان بزرگان باشد اما به دلائلی امکان از دست ما گرفته شد و شرایط به گونه‌ای پیش رفت که من قصد داشتم تا اجرا را تعطیل کنم، اما شما بر من ببخشید که با این امکانات این نمایشنامه‌خوانی اجرا می‌شود.

برگزیدگان نخستین جشنواره اکبر رادی شناخته شدند:

** جوایز مقالات

در این بخش هیات داوران هیچ مقاله‌ای را شایسته جایزه ندانسته و تنها از دو مقاله به نویسندگی بهروز قیاسی و محسن صادقی اصفهانی تقدیر کرد.

** نمایشنامه خوانی

لوح سپاس سینوره کفاش طلب برای نمایشنامه خوانی پایین گذر سقاخانه، جایزه ویژه به گروه نمایشنامه خوانی کاکتوس تعلق گرفت. 
لوح سپاس بهترین نقش خوان زن به یگانه رجبی برای نمایشنامه خوانی پایین گذر سقاخانه و پریا طاهری برای نمایشنامه خوانی ارثیه ایرانی تعلق گرفت. برگزیده این بخش نیز معصوم احمد زاده برای نقش خوان ارثیه ایرانی معرفی شد.
لوح سپاس بهترین نقش خوان مرد به سیامک زین الدینی برای نمایشنامه خوانی پایین گذر سقاخانه اهدا شد و کریم بیانی برای نمایشنامه خوانی ارثیه ایرانی جایزه هیات داوران را دریافت کرد.
لوح سپاس بهترین کارگردانی به فرزاد آیتی برای نمایشنامه خوانی پایین گذر سقاخانه برگزیده این بخش شناخته شد.
ارثیه ایرانی اثر برگزیده بخش نمایشنامه خوانی نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی به کارگردانی پریا طاهری شناخته شد.

** نمایشنامه نویسی
هیچ اثری برای تقدیر، برگزیده و نامزد نشد و تنها از هفت اثر نام برده شد.
نمایشنامه‌هایی به نویسندگی ارژنگ طالبی‌نژاد، شهرام احمدزاده، شیرین بدرلو، اصغر نوری، محسن عظیمی امیرحسن طاهری، محمد رضا رادمند.
برگزیده بخش موسیقی چهلمین امید یا بیست و هشتمین زن به احمدرضا رجبی اهدا شد. در طراحی صحنه هیات داوران هیچ برگزیده و انتخابی نداشت.
لوح سپاس بخش بازیگری به سهیل بابایی برای نمایش چهلمین امید یا بیست و هشتمین زن و برگزیده بازیگری به سیمین بهفر برای نمایش ناگهان عباس تعلق گرفت.
جایزه بهترین نویسندگی به پویا شهرابی به ناگهان عباس اهدا شد.  بهترین کارگردانی و برگزیده بخش مونولوگ به حمزه زارعی برای نمایش ناگهان عباس اهدا شد و این نمایش به اداره کل هنرهای نمایشی برای اجرای عمومی معرفی می‌شود.

*فارس

نظرات

  • حسین ۱۳۹۷/۱۰/۲۳ - ۲۰:۵۹
    0 0
    سلام به هادی مرزبان مدال اکبر رادی اعطا شد نه نشان. امسال به هیچ فردی نشان اکبر رادی تعلق نگرفت. لطفاً تصحیح کنید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.