جمعه ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲

نقویان: آبرویم را برای فیلمسازی فتنه گذاشتم

نشست خبری مستند «گزارش اقلیت»

سینماپرس: مهدی نقویان در نشست خبری مستند «گزارش اقلیت» گفت: من از مسئولان خواهش می‌کنم نیروهایی تربیت کنند تا دیگر من، هر سال درباره فتنه، فیلم نسازم. من آبرو و خانواده‌ام را وسط گذاشته‌ام، هر سال در مورد فتنه فیلم می‌سازم، بعد، دوستان، توییت می‌کنند که فلانی راش رانتی دارد و کاردستی اطلاعاتی و جاسوسی می‌سازد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری مستند «گزارش اقلیت» به کارگردانی مهدی نقویان، در آخرین روز اکران‌های مرکزی نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در سینمافلسطین برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حسن جعفری، تدوینگر مستند در سخنانی گفت: این اثر سال گذشته، به صورت مستند ۱۳قسمتی ساخته شد که هر شب از شبکه سه سیما با نام «خارج از دید» پخش می‌شد ولی دو قسمت آخر آن به دلایلی پخش نشد. «گزارش اقلیت» بخشی از آن دو قسمت انتهایی کار است. فرصت چندانی برای تدوین این اثر نداشتیم و تدوین آن به سرعت انجام شده است، به هر حال شرایط سختی بود، فیلمنامه‌ای داشتیم که بر اساس آن پیش برویم و برای کنار هم قرار گرفتن این موضوعات باید تلاش می‌کردیم.

وی افزود: برای اینکه کار را به صورت تک قسمت ارائه دهیم، روی بخش تحریم‌ها بیشتر مانور دادیم. بعد از آن، موضوع بهار عربی یا بیداری اسلامی بود که در آن بخش سران فتنه می‌خواستند به آنها بپیوندند. در بخش پژوهش کار باید بگویم بخش عمده منابع ما اینترنت بود، ولی در فرآیند تدوین باید پژوهش جدید انجام می‌شد.

جعفری عنوان کرد: فکر اصلی ما برای ساخت این مستند، یک کار شسته و رفته‌ای پیرامون اغتشاشات و فتنه۸۸ بود و ما می‌خواستیم در این مستند بر این تأکید کنیم که تقلبی در انتخابات صورت نگرفته است، تقلبی که سَر منشأ همه این اغتشاشات بود. عده‌ای التهاب و اغتشاش ایجاد کردند، عده‌ای در این میان از جمله چند خانم ناپدید و یا کشته شدند ولی همه این‌ها صحنه‌سازی بود.

حسین نقویان، دستیار کارگردان این مستند نیز در سخنانی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که چرا در مستندهایی از این دست، راهکاری به مردم ارائه نمی‌شود تا از بروز فتنه جدید جلوگیری شود، اظهار داشت: به نظرم ما و هر تیمی که از این دست کارها ارائه می‌دهد، مسئول پاسخگویی به کار خود هستیم و بضاعت کار ما نیز همین بوده است. ما گریزی نداشتیم جز اینکه صحنه حق و باطل را در اثرمان پوشش دهیم. تا حق باشد جریانی که می‌خواهد، با حق مبارزه کند هم وجود دارد. معتقدم اگر جنگ را به دو نوع سخت و نرم تقسیم کنیم، فتنه را هم باید به دو نوع سخت و نرم تقسیم کنیم. البته اصطلاح فتنه نرم هنوز مصطلح نشده است.

وی ادامه داد: فاصله نجومی بین دو جنگ سخت و نرم همانند فاصله بین دو فتنه سخت و نرم است. جریان ۸۸ با همه خساراتش هنوز فتنه سخت است. ما هنوز در این مقطع، فتنه نرم را نشناخته‌ایم، تا این قبیل مسائل باشد، این مشکلات نیز  وجود دارد و شکل اقتصادی و اجتماعی و… پیدا می‌کند. بنابراین ما باید به مصونیت در برابر فتنه فکر کنیم، اگر موضوع نفوذ پیدا می‌شود، باید به موضوع نفوذ ناپذیری فکر کنیم. این موضوع به کار ما جهت می‌دهد وگرنه این روال ادامه خواهد داشت. حتی امام زمان(عج) هم که ظهور می‌کند با شهادت از دنیا خواهد رفت. به هر حال رشد حق در تقابل با باطل اتفاق می‌افتد. مهم این است که ما باید با تقویت معرفت به حق، از این صحنه کشمکش به نفع حق عبور کنیم و از صحنه جهاد و مبارزه بهره‌مند شویم.

مهدی نقویان، کارگردان مستند «گزارش اقلیت» نیز در بخشی از نشست در سخنانی درباره آوردن نام رئیس جمهور که در ماجرای فتنه۸۸ در شورای عالی امنیت ملی به حصر رأی داد، توضیح داد: منبع من، اخبار خبرگزاری‌ها بود که همه آنها منبع موثق دارند. نقل قول‌هایی از آن جلسه که منجر به رأی حصر خانگی سران فتنه شد، وجود دارد که البته اگر می‌خواستیم به آن بپردازیم، پرچم شورای نگهبان بالا می‌رفت. آقای رئیس‌ جمهور، کارنامه درخشانی در انقلاب اسلامی داشته و در مراحل حساس نظام حضور داشته است. البته از آن جلسه، تصویری وجود ندارد چرا که معمولا جلسات شورای عالی امنیت ملی به صورت محرمانه است.

نقویان افزود: سال گذشته در پخش مجموعه «خارج از دید» وقفه افتاد ولی امسال جا دارد از دست‌اندرکاران شبکه افق تشکر کنم که تمام قسمت‌ها را با شجاعت و بدون کاستی پخش کردند. سال گذشته از سر و ته این مجموعه در پخش زده شد. هر قسمت از این مجموعه ۵۰ دقیقه بود ولی ما برای این‌که بتوانیم روایت تازه‌ای از آن درآوریم، کوتاه شد.

در ادامه این نشست، نقویان در پاسخ به سوالی درباره این‌که آیا از راش رانتی استفاده کرده است یا خیر، اظهار داشت: این‌ها همه از برکت فتنه است! می‌خواستم به برگزار کنندگان جشنواره عمار بگویم که چرا از دست‌اندرکاران فیلمی که از راش رانتی استفاده کرده و یک کاردستی درست کرده است، دعوت می‌کنند که جلسه پرسش و پاسخ بگذارند؟ شاید فیلم‌های مهم‌تری در این حوزه باشند که لامز است جلسه پرسش و پاسخ داشته باشد. این گله‌ای بود که دوست داشتم به جشنواره بگویم. بله، خودم، راش رانتی می‌گیرم چون رانتم، انقلاب اسلامی است. هر کس جرأت دارد در مورد فتنه فیلم بسازد، بیاید بسازد، دو بار بسازد تا سومین بار به او راش رانتی دهند. من از مسئولان خواهش می‌کنم نیروهایی تربیت کنند تا دیگر من، هر سال درباره فتنه، فیلم نسازم. من آبرو و خانواده‌ام را وسط گذاشته‌ام، هر سال در مورد فتنه فیلم می‌سازم، بعد، دوستان، توییت می‌کنند که فلانی راش رانتی دارد و کاردستی اطلاعاتی و جاسوسی می‌سازد. شما اگر عرضه دارید، فیلم بسازید، در دومین اثرتان رانتتان می‌شوم.

این مستندساز یادآور شد: در حال ساخت کاری با موضوع برجام هستم که صدای رهیری هم روی آن است که از سال ۹۲ نکات منفی و مثبت را می‌گویند و از تیم داخلی و خارجی مذاکرات برجام می‌گویند. تصاویری را که مربوط به این موضوع است را به من نمی‌دهند. برای ضبط «خارج از دید۱» انواع و اقسام آدم‌ها زنگ زدند تا شبکه خبر یا جاهای دیگر به اندازه یک قطره به ما آرشیو دهد ولی خبری نشد.

نقویان خاطرنشان کرد: ۹۰درصد کار را خودمان از اینترنت دانلود کردیم، اگر به ما تصاویر را هم نمی‌دادند «خارج از دید ۲» را کار می‌کردیم. ما از دوستان خود انتظار داریم اگر از ما حمایت نمی‌کنند، نقد منفی کنند ولی نیش و کنایه نزنند.

جعفری، تدوینگر این مستند نیز در همین باره اضافه کرد: هنوز غبار فتنه وجود دارد، ولی برخی از مسئولان می‌گویند طوری رفتار نکنید که شکاف ایجاد شود، بعد از آن، خودشان می‌گویند باید رفع حصر صورت گیرد. چرا باید بشود؟ این حرف‌ها ناشی از نفاق و یا نادانی است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.