سه‌شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶

راهیابی ۷۲ اثر به مرحله نهایی انتخاب آثار نگارگری جشنواره فجر

انتخاب آثار نگارگری جشنواره فجر

سینماپرس: دبیر رشته نگارگری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از راه یابی ۷۲ اثر به مرحله نهایی انتخاب آثار این رشته خبر داد.

به گزارش سینماپرس، یک مرحله از  انتخاب آثار رشته نگارگری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با حضور عبدالله محرمی دبیر این رشته و مهرزمان فخار منفرد، امیرحسین قهرمانی و رضا یساولی داوران این رشته به پایان رسیده است و ۲۳ دی ماه انتخاب نهایی آثار صورت می گیرد.

عبدالله محرمی، دبیر رشته نگارگری یازدهمین جشنواره تجسمی فجر درباره مرحله نخست انتخاب آثار این رشته گفت: حدود ۳۳۰ اثر در این رشته به دبیرخانه رسید که در مجموع ۷۲ اثر برای نمایش در بخش نمایشگاه در مرحله اول انتخاب شد. برای مرحله نهایی انتخاب آثار منتظر اصل آثار هستیم. ممکن است برخی از آنها به دلیل عدم مطابقت با تصویر فرستاده شده، حذف شوند.

وی افزود: اغلب شرکت کنندگان در بخش نگارگری جوانها بودند. شخصا انتظار این میزان آثار درخشان را نداشتم. البته برخی از آثار متاسفانه کپی بودند که با نظر همه داوران و به سرعت حذف شدند و شانس حضور در نمایشگاه به آنها داده نشد.

محرمی بیان کرد: برخی از آثار رویکردی معاصر داشتند اما شرط معاصر بودن در آثار نگارگری شرط دشواری است. روی هم رفته هنرمندان معمولا زیاد به شعار توجه نمی‌کنند و سعی می‌کنند اثری را که به نظرشان خوب است به دبیرخانه ارسال کنند.

وی همچنین توضیح داد: تعدادی از کارها به لحاظ اجرا مدرن بودند و توجه داوران را جلب کردند. در واقع این آثار خمیرمایه هنر نگارگری را دارند و به آن پایبند هستند ولی رویکردشان در اجرا معاصر است.

دبیر رشته نگارگری جشنواره تجسمی فجر همچنین گفت: مهم ترین ملاک ما در داوری این بود که اجرا شسته و رفته باشد، تکراری نباشد و در آن شاهد حرکت رو به جلویی در هنرمند باشیم. آثار در بخش تذهیب بیشتر این خصوصیات را داشتند. درواقع به نظر بنده عیار کارهای بخش تذهیب بسیار بالاتر از سایر کارها بود.

رضا یساولی، یکی از داوران رشته نگارگری یازدهمین جشنواره تجسمی فجر نیز در این باره گفت: در این جشنواره کارهایی با رویکرد معاصر دیدیم اما به نظرم هنوز این موضوع جای کار دارد. نگارگر جوان ما پرسش های زیادی در این باره دارد. آیا اگر با نگارگری برخورد انتزاعی کنیم تبدیل به هنر معاصر می شود؟ نگاه های معاصر در آثار رسیده بیشتر اثر را به سمت کار گرافیکی برده بود. هنر نگارگری تفاوت های بنیادین با هنرهای مدرن دارد. این هنر در زمان طولانی تولید می شود. اگر یک نقاش یک روزه کارش را می کشد، یک نگارگر باید هفته ها وقت بگذارد. ابزار ساخت و ساز خود را تهیه کند و کار را به سرانجام برساند.

وی درباره ملاک های داوری نیز بیان کرد: ساخت و ساز زیاد برای ما ملاک نبود. چون این ها تکنیکی است که هنرمند می تواند در عرض چند ماه یاد بگیرد. در عوض تاکید بنده روی سواد بصری هنرمند، تکنیک‌های اجرایی، اصول، رنگ‌ها، فرم و ترکیب‌بندی بود.

مهرزمان فخار منفرد، دیگر داور این رشته نیز درباره آثار گفت: برخی آثار ارتباطی با هنر نگارگری نداشتند و بیشتر گرافیک، تصویرسازی و نقاشی بودند. معاصر بودن نیز برای هنرمندان جوان نگارگر ما خوب تعریف نشده است و اصلی برخی کارها در این بخش همین بود. ما بهترین کارها را با معیارهای سخت انتخاب کردیم اما تا وقتی کارها را از نزدیک نبینیم نمی‌توانم قضاوت کاملی داشته باشم.

امیرحسین قهرمانی نیز که یکی از داوران رشته نگارگری در یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر است، درباره آثار و ملاک های داوری بیان کرد: به دنبال کارهای خلاق بودیم و آنهایی را که نوآوری داشتند برای این مرحله انتخاب کردیم. زیرا خلاقیت برایمان مهم بود. نگرش های تازه ای در هنر نگارگری به وجود آمده است و نگاه جوان ها به سمت معاصر بودن رفته است. از این نظر کارها به اهداف جشنواره هم نزدیک بود. ممکن بود که در برخی آثار نقصی در رعایت اصول دیده شود ولی به دلیل خلاقیت نظر ما را جلب کند و به آن اثر اجازه دهیم به مرحله بعد برود.

یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با دبیری ابراهیم حقیقی از پنجم بهمن تا پانزدهم اسفند ‌برگزار می شود. در این ‌جشنواره سید امیر سقراطی دبیری هنری و محسن سلیمانی ‌دبیری ‌اجرایی را ‌عهده دار ‌هستند. ‌

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.