دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴

هنرمندان از نقش سینما در صحنه جنگ نرم می گویند؛

مدیران فرهنگی در قبال جنگ نرم چه کرده‌اند؟!/ انتقاد از فقدان سیاست گذاری و گرایش به جریان ناسالم هنری

بهمنی-مسافرآستانه-علی اکبری-قهرمانی-سیدزاده-بهمنی-نیرومند

سینماپرس: تعدادی از اهالی سینما و کارشناسان فرهنگی در پی طرح وظایف جامعه‌ هنری توسط رهبر معظم انقلاب در قبال جنگ نرم همه‌جانبه‌ دشمن علیه کشورمان با انتقاد تند از انفعال مدیران فرهنگی در قبال جنگ نرم تأکید کردند: اغلب مدیران فرهنگی و سینمایی به سمت نطفه ناپاک و ناسالم جامعه هنری گرایش دارند و ما امروزه با سینمای سطحی و مبتذل روبروییم که فکر و ذهن ها را مشغول کرده و جریان فرهنگی را مانند سرطان به سمت خود می کشاند.

به گزارش سینماپرس در یادداشتی که رهبر معظم انقلاب برای جمعی از کارگردانان و بازیگران نوشتند تأکید کردند که برای دفاع از عظمت، فرهنگ و شکوه ملت ایران، هنر باید میدان‌دار باشد.

در این یادداشت به چندین نکته کلیدی به شرح زیر اشاره شده است:

جنگ نرم همه‌جانبه‌ دشمن، امروز قابل انکار نیست با این‌حال، برخی آن را انکار می‌کنند و این خود نیز بخشی از جنگ نرم است. در این جنگ، هنرمندان و اهالی فکر و نظر، در حکم نیروهای مسلّح در جنگ سختند. برخی بی‌تفاوت از برابر این حادثه‌ی ملّی می‌گذرند، برخی هم با دشمن همراهی و به او کمک می‌کنند؛ آنها مسئولیّت‌ ناپذیر و اینها دشمن‌ شیفته‌اند. در مقایسه با نیروهای مسلّح در جنگ سخت، می‌توان گناه این دو دسته را تشخیص داد.

امروز در کشور بحمدالله کم نیستند کسانی که دارای موضع مسئولانه و تلاش شایسته‌اند؛ این باید روزبه‌روز افزایش یابد. دفاع از عظمت ایران، از فرهنگ ایران، از خانواده‌ی ایرانی، از حرکت باشکوه ملّت ایران و ... فقط با سخنرانی و نگارش نیست؛ هنر باید میدان‌دار باشد. جایگاه فیلم و سریال در این میان بسیار برجسته است. در سریال‌ها به مسائل ملّی بپردازید؛ از شهدای عزیز، از دفاع مقدّس، از انقلاب، از سبک زندگی اسلامی، از انگیزه‌های ایمانیِ ملّت و مظاهر آن، از ایستادگی‌شان در برابر ابرجنایت‌کاران و مفسدان عالم، از راه‌پیمایی اربعین و و و ... بگویید؛ عظمت و استقلال و شجاعت و ظرفیّتهای علمی و عملی این ملّت را با زبان هنر بیان کنید.

************************************

لازم به ذکر است؛ امروزه نفوذ در کشورها شکل های جدیدی به خود گرفته است و مانند سال های نه چندان دور با ابزار و ادوات جنگی ملموس همراه نیستند؛ از جمله آنها جنگ نرم است که شامل اقدامات روانی و تبلیغی بوده و هدف آن ایجاد سستی و در نهایت تخریب اعتقادات فکری و آرمانی جامعه یا گروه خاصی است که در نهایت به تسلط دشمن بر آن جامعه منجر خواهد شد.

در این گونه جنگ ها، دشمنان با هدف گیری فرهنگ یک جامعه به ستیز و مقابله با آن ها بر می خیزند و از این رهگذر اهداف سلطه گرانه خود را به مردم آن جامعه منتقل می کنند؛ اهدافی که قطعاً با ارزشهای و آرمانهای متعالی جامعه مورد نظر تفاوت دارد و در راستای نظرات و تمایلات آن کشوری است که می خواهد همه را با خود همراه و همسو سازد. جنگ نرم استفاده دقیق و طراحی شده از تبلیغات و انحراف افکار عمومی است و در این میان سینما و تلویزیون به عنوان دو رسانه قدرتمند و موثر در عصر حاضر، همواره در جنگ نرم ابزار اصلی بوده اند.

تجربه ثابت کرده که تولید یک اثر سینمایی و یا تلویزیونی پرمخاطب می تواند تاثیرگذاری شدیدی بر عقاید، باورها، سنت ها، آیین ها، تمایلات و... مردم داشته باشد و به همین دلیل از سال های گذشته تاکنون دشمنان همواره از این دو مدیوم برای رسیدن به اهداف خود استفاده کرده اند. جنگ نرم فی الواقع همان عملیات روانی است که از آن به عنوان تهاجم فرهنگی نیز یاد می کنند، عملیاتی حساب شده، هوشمندانه که در صورت نادیده انگاشته شدن از سوی یک کشور می تواند تأثیرات منفی زیادی از خود به جای بگذارد.

رهبر معظم انقلاب از سال های دور تاکنون همواره به مسأله جنگ نرم دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران اشارات مستقیمی داشته اند و از تمامی مسئولان فرهنگی کشور خواسته اند که به این مهم توجه ویژه ای داشته باشند اما متأسفانه همواره مدیریت فرهنگی کشور در حال درجا زدن است و طی تمامی این سال ها حتی قدمی کوچک در راستای مقابله با این نوع جنگ انجام نشده است.

در همین رابطه ۷ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: حمید بهمنی، حسین مسافرآستانه، محسن علی اکبری، محمد قهرمانی، سیدسعید سیدزاده، حبیب الله بهمنی و محمدحسین نیرومند ضمن گفتگو با ما انتقادات و پیشنهادات خود را در رابطه با مقوله جنگ نرم و نقش سینما در صحنه جنگ نرم مطرح کردند که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

بهمنی: فرمایشات رهبری در تشریح وظایف جامعه‌ هنری در قبال جنگ نرم برای مدیران و هنرمندان فصل الخطاب است

حمید بهمنی کارگردان سینما در پی دیدار جمعی از تهیه‌کنندگان، کارگردانان و بازیگران سینما با رهبر انقلاب و نگارش نامه ای توسط ایشان که حاوی نکات مهمی درباره‌ وظایف جامعه‌ هنری در قبال جنگ نرم همه‌جانبه‌ دشمن است گفت: مدیران ما اگر داعیه دار انقلابی بودن، ولایتمداری و اخلاقیات هستند باید سال آینده بالای ۲۰ فیلم استراتژیک در سینمای ایران داشته باشیم و گام محکمی در راستای دغدغه های مقام معظم رهبری برداریم. ما امروزه با شکافی عظیم مواجه هستیم؛ سینمای سطحی و مبتذل فکر و ذهن ها را مشغول کرده و جریان فرهنگی را مانند سرطان به سمت خود می کشاند؛ فیلم های سخیف، پوچ، بی هویت و بی ارزش جمعیت زیادی را به سینما آورده و مفاهیم زشت و مبتذل را در جامعه ترویج کرده و همه این اتفاقات دل های دغدغه مندان و سینه سوختگان نظام و انقلاب را به درد آورده است. این باعث درد و تأسف ما است که در جشنواره فیلم فجر که جشنواره ای برآمده از انقلاب شکوهمند اسلامی است بیش از ۹۰ درصد تولیدات ما را فیلم های سطحی، نازل و سبک و غیر استراتژیک و انقلابی هستند و فیلم های انقلابی و ارزشی در آن جایی ندارند.

مسافرآستانه: سینمای جهان سال هاست آثاری در مقابله با فرهنگ و ارزش های جمهوری اسلامی ایران تولید می‌کند/ نیاز به سیاست‌گذاری جامع برای مقابله با جنگ نرم داریم

حسین مسافرآستانه کارشناس فرهنگی و هنرمند فعال در سینما و تئاتر کشور نیز در این رابطه اظهار داشت: متولیان سینمای جهان از مدت ها قبل نقش مهم سینما را برای اشاعه و ترویج افکار خاص کشف کرده اند اما ما همچنان دست روی دست گذاشته و کاری در این راستا انجام نداده ایم. نقش رسانه ها به ویژه رسانه های هنری اعم از سینما، تئاتر، موسیقی و... در تعیین افکار اجتماعی بسیار مهم است. به ویژه سینما که دربرگیرنده عام تری از جامعه است نقش اساسی تری در تبیین بینش و افکار اجتماعی بر عهده دارد. سینمای کشورهای دیگر از این ابزار برای تغییر افکار اجتماعی در راستای اهداف خودشان به ویژه در مقابله با فرهنگ جمهوری اسلامی ایران کار می کنند و فیلم های شان مشخص است که استادانه و غیرمستقیم و یا حتی مستقیم جمهوری اسلامی را هدف می گیرند. ما نمونه های زیادی از این فیلم ها را به یاد داریم که طی ۴ دهه گذشته توسط دشمنان ایران اسلامی تولید شده و در سطح جهان عرضه شده اند.

علی اکبری: عدم سیاست گذاری مدیران فرهنگی باعث کم کاری در تولید آثار استراتژیک و هدایت هنرمندان به سمت تولید آثار مبتذل شده است

محسن علی اکبری تهیه کننده سینما و تلویزیون در پی دیدار جمعی از تهیه‌کنندگان، کارگردانان و بازیگران سینما با رهبر انقلاب و نگارش نامه ای توسط ایشان که حاوی نکات مهمی درباره‌ وظایف جامعه‌ هنری در قبال جنگ نرم همه‌جانبه‌ دشمن علیه کشورمان است گفت: جنگ نرم مبحث بسیار جدی است و باید برای آن تدبیر جدی اندیشه شود و ابزارهای رسانه ای مانند رسانه ملی و سینما باید در این خصوص کارهای شایسته ای را انجام دهند.  مدیران با رفتارشان می گویند به فکر تولید فیلم های انقلابی نباشید! بنده یقیناً می گویم تأمین مالی و تخصیص بودجه اصلی دستگاه های فرهنگی کشور به آثار استراتژیک هنرمندان را جذب می کند تا این نوع آثار را به وفور تولید کرده و در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب حرکت کنند؛ ما اگر تا به امروز بیراهه رفتیم و متوجه دغدغه رهبری نشدیم به دلیل عدم سیاست گذاری و راهنمایی مدیران ارشد فرهنگی کشور بوده است، مدیران با رفتارشان می گویند به فکر تولید فیلم های انقلابی نباشید!

قهرمانی: اغلب مدیران فرهنگی و سینمایی به سمت نطفه ناسالم جامعه هنری گرایش دارند/ بی توجهی به منویات مقام معظم رهبری بخشودنی نیست!

محمد قهرمانی تهیه کننده سینما نیز در این باره گفت: زیربنای جامعه هنری ما از سینما و تئاتر گرفته تا بخشی از حوزه موسیقی سالم و پاک نیست و متأسفانه اغلب مدیران فرهنگی و سینمایی به سمت نطفه ناپاک و ناسالم جامعه هنری گرایش دارند و همین ها باعث شده تا ما شاهد کارهای ارزشمند در حوزه فرهنگی و هنری کشور نباشیم. کسانی سنگ بنا و فونداسیون هنر در کشور ما را بنا گذاشتند که هرگز نظرات شان مبتنی بر خواست مردم و انقلاب اسلامی نبوده و نیست؛ کاهلی و بی توجهی های مفرط همواره در ارکان هنری کشور ما وجود داشته و متأسفانه حوزه فرهنگی و هنری در دست کسانی بوده که تربیت شده افراد ناپاک بودند و این سیر همچنان تاکنون ادامه پیدا کرده است و ما در این زمینه دچار خسران هستیم.

سیدزاده: اگر هنرمند به بصیرت نمی رسد یکی از دلایلش این است که مدیر فرهنگی بصیرت لازم را ندارد/ اعلام خطر باید جدی گرفته شود

سیدسعید سیدزاده تهیه کننده سینما در پی دیدار جمعی از تهیه‌کنندگان، کارگردانان و بازیگران سینما با رهبر انقلاب و نگارش نامه ای توسط ایشان که حاوی نکات مهمی درباره‌ وظایف جامعه‌ هنری در قبال جنگ نرم همه‌جانبه‌ دشمن علیه کشورمان است گفت: عنوان مدیر را هر کسی می تواند با خود به یدک بکشد، اما مدیری که حضرت امیر (ع) و حضرت امام (ره) از آن یاد می کنند که اگر لیاقت جایگاهش را نداشته باشد باید از آن خروج کند، با مدیران امروز ما فرق دارد! کدام مدیر ما در این سطح است؟ بنده معتقدم اگر هنرمند به بصیرت لازم نمی رسد دلیلش این است که مدیر فرهنگی بصیرت لازم را ندارد. گر بصیرت در مدیران ما بود در هنرمندان ما هم به وجود می آمد. البته ما هنرمند بصیر داریم اما وقتی مدیران حمایت نمی کنند آن ها هم کار چندانی نمی توانند انجام دهند. با توجه به شرایط حوزه فرهنگی و هنری امروز کشور حضرت آقا مجبور هستند مرتباً فرمان بدهند و به صورت ویژه تأکید کنند، البته کار از تذکر و... گذشته و ایشان دیگر امروز اعلام خطر می کنند و این اعلام خطر از سوی مقام معظم رهبری باید جدی گرفته شود.

بهمنی: امروزه دشمن از طریق همه ابزارهای رسانه ای تهاجم فرهنگی را با جدیت ادامه می دهد و در سیستم مدیریتی هم نفوذ کرده است!

حبیب الله بهمنی کارگردان سینما نیز در این باره اظهار داشت: امروزه دشمن از طریق همه ابزارهای رسانه ای تهاجم فرهنگی را با جدیت ادامه می دهد و در سیستم مدیریتی هم نفوذ کرده است، آن ها مأموریت شان را بهترین شکل ممکن انجام می دهند و این وظیفه ما است که در مقابل آن ها ساکت ننشینیم و هرچه در توان داریم علیه شان به کار گیریم. متأسفانه باوری غلط حتی در بین برخی نیروهای انقلابی ما وجود دارد و آن ها تصور می کنند که وضعیت مطلوبی در کشور وجود دارد در صورتی که هم آن ها و هم همه جامعه در آماج مستقیم حملات دشمن قرار دارند. عده ای دیگر هم که متوجه شرایط هستند به دلیل عدم داشتن انسجام و آشفتگی های فراوان نمی توانند در مقابل دشمنان کاری شایسته انجام دهند.

نیرومند: مدیران فرهنگی نسبت به مبحث مهم جنگ نرم بی توجهند/ یکی از بزرگترین مشکلات عدم تربیت مدیران فرهنگی انقلابی است

محمدحسین نیرومند مدیرعامل پیشین انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در پی دیدار جمعی از تهیه‌کنندگان، کارگردانان و بازیگران سینما با رهبر انقلاب و نگارش نامه ای توسط ایشان که حاوی نکات مهمی درباره‌ وظایف جامعه‌ هنری در قبال جنگ نرم همه‌جانبه‌ دشمن علیه کشورمان است گفت: مدیران فرهنگی کشور نسبت به مبحث مهم جنگ نرم بی توجهند و این اتفاق زمانی نمود عینی پیدا می کند که تنها کمتر از نیم درصد بودجه کشور به حوزه مهم فرهنگی اختصاص پیدا می کند. اختصاص تنها کمتر از نیم درصد از بودجه کل کشور به حوزه فرهنگی یک فاجعه است؛ این اتفاق رسماً نشان از آن دارد که اصولاً حوزه فرهنگی برای مسئولان کشور اصلاً مهم نیست و آن ها نسبت به این حوزه کاملاً بی تفاوت و بی توجه هستند! علاوه بر سیستم مدیریتی من امیدوارم یکایک هنرمندان کشور ما که به خصوص در سینما فعالیت دارند توجه جدی و ویژه ای به مقوله جنگ نرم داشته باشند و با ساخت آثار متعهدانه و ارزشی به مقابله با دشمنان برخیزند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.