شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴

سیاهان در سینمای سال ۲۰۱۸ تاریخ‌سازی کردند

فیلم‌سازان رنگین‌پوست

سینماپرس: صنعت فیلم که در تسلط سفیدها بود طی ۱۲ ماه گذشته از تک‌رنگی درآمد و استودیوها مملو از فیلم‌سازان غیر سفیدپوست بود.

به گزارش سینماپرس به نقل از وِرایِتی، فیلم‌سازان رنگین‌پوست در سال ۲۰۱۸ تاریخ‌سازی کردند. صنعت فیلم که در تسلط سفیدها بود طی ۱۲ ماه گذشته از تک‌رنگی درآمد و استودیوها مملو از فیلم‌سازان غیر سفیدپوست بود.

بنابر گزارش جدید مرکز «سنجش میزان مشارکت «یواس‌سی» چهارده درصد از کارگردانان ۱۰۰ فیلم پرفروش سال گذشته را سیاه‌پوستان تشکیل می‌دهند. که این آمار افزایش ۲۷۰ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۷ و افزایش ۲۰۰ درصدی در مقایسه از سال ۲۰۰۷ نشان می دهد که این افزایش به دنبال کمپین‌های اعتراضی نظیر «#OscarsSoWhite»(هشتگ اسکار خیلی سفید) باعث افزایش آگاهی عموم از فقدان حضور دیگر رنگ‌ها و نژادها ی غیر از سفید پوست در هالیوود، شده است.

دکتر «استِیسی ال اسمیت» یکی از نویسندگان این گزارش می‌گوید: «تمام فعالیت‌ها و توجه به مساله تنوع، مشارکت و تعلق نشان داده که دیگر زمان تغییر فرا رسیده است. برای اولین بار است که داریم گزارشی از تغییری عمده در حضور متنوع نژادی در پشت دوربین ارائه می‌کنیم.»

«پلنگ سیاه» به کارگردانی «رایان کوگلر»، «بلکککلنزمن» به کارکردانی «اسپایک لی» و «کرید۲» از استیون کَپِل» نمونه‌های مهم و موفق این تغییر و تنوع نژادی در کارگردانان هالیوودی است. فیلم «چروکی در زمان» به کارگردانی «آوا دووِرنی» زن سیاه‌پوست با اینکه در گیشه موفقیت چندانی نیافت لیکن ای نفیلم حادثه‌ای فانتزی به عنوان یک تولید مهم توسط یک کارگردان زن سیاه‌پوست توانست ۱۰۰ میلیون دلار کسب کند.

متاسفانه خبر خوب میزان مشارکت آقایان رنگین‌پوست در هالیوود در مقابل با خبر میزان مشارکت ضعیف بانوان رنگین‌پوست همراه می‌شود. از ۱۰۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۱۸ تنها ۴ فیلم توسط کارگردانان زنساخته شده است که شامل «کِی کانون»(مسدودکننده‌ها)، «اَبی کان» (احساس می‌کنم زیبا هستم»، «سوزان فوگل»(جاسوسی که مرا تخلیه اطلاعاتی کرد) و «آوا دوورنی»(چروکی در زمان) می‌شوند.

متاسفانه از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۸ از ۱۲۰۰ فیلم موفق و پرفروش تنها ۴.۳ درصد متعلق به زنان کارگردان بوده که بر مبنای این آمار در مقابل هر ۲۲ کارگردان مرد یک کارگردان زن قرار دارد. ضمن اینکه از این بین تنها ۵ زن سیاه‌پوست، ۳ زن آسیایی و یک زن لاتین از بین این ۱۲۰۰ فیلم طی ۱۲ سال گذشته، کارگردانی کرده‌اند که آماری بسیار اندک و ناامیدکننده است.

«یواس‌سی» دومین تحقیقی است که طی این هفته منتشر می‌شود. تحقیقی مشابه از دانشگاه ایالتی سن دیِگو منتشر شد که در آن نوشته ۹۲ درصد از ۲۵۰ فیلم برتر و پرفروش هیچ کارگردان زنی وجود ندارد، و در ۷۳ درصد از آن‌ها هیچ زن نویسنده‌ای حضور ندارد و در ۲۷ درصد از آن‌ها هیچ زن تهیه‌کننده‌ای حضور ندارد.

با وجودیکه هالیوود بیشترین مجال را به سفیدپوستان و اهالی آمریکایی خود می‌دهد در سال ۲۰۱۸ فیلم «آسیایی‌های ثروتمند دیوانه» با کارگردان و عوامل آسیایی به یکی از موفق‌ترین و پرفروش‌ترین فیلم‌های سال تبدیل شد. این فیلم به کارگردانی «جان ام چو» فیلمساز آسیایی است که تنها یکی از معدود کارگردان‌های غیر آمریکایی است که به چنین موفقیتی دست یافته است حال آنکه سهم فیلمسازان آسیایی از بین ۱۳۳۵ کارگردان طی ۱۲ سال گذشته تنها ۳.۱ درصد بوده است.

بی‌عدالتی نژادی و جنسیتی همچنان در هالیوود در جریان است که از سیستم حاکم بر ایالات متحده نشات می‌گیرد و در اخبار هر روزه خبرهایی مبنی بر تجاوزها و تعرض‌های جنسی دیده می‌شود و صدها کمپین و جنبش برعلیه تبعیض نژادی و جنسیتی به راه افتاده و همه این موارد حاکی از لایه‌ای بسیار وخیم و بحرانی در زیر لایه سطحی و روئی آمیخته به تبلیغات و پروپگاندای بسیار وسیع و قدرتمند است.

*فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.