چهارشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۳

آقای طباطبایی نژاد، شفاف سازی کنید!

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

محمدصادق عابدینی روزنامه نگار سینمایی با ارسال یک یادداشت اختصاصی به سینماپرس نوشت: چرا آقای طباطبایی نژاد حاضر نشده است لیست حمایت های مرکز گسترش  را منتشر کند، آیا قرار است مسئله ای از قضاوت عمومی پنهان بماند؟

به گزارش سینماپرس در این یادداشت آمده است: روابط عمومی سازمان سینمایی چند روز گذشته لیستی از گزارش مالی حسابرسی ۴ موسسه زیرمجموعه این سازمان در سال ۱۳۹۶ را منتشر کرد. در کمال تعجب، گزارش هایی که منتشر شده، صرفا تأییدی بر روند انجام تخصصی و معمول امور مالی این موسسات است، بدون اینکه نشان دهد چه مبالغی و در کجا هزینه شده و یا اینکه به کدام فیلمساز و هنرمند کمک هایی تعلق گرفته است. این بر خلاف درخواست های متعدد عموم جامعه، هنرمندان و فیلمسازان است که خواستار انتشار لیست مبالغ حمایتی این سازمان در زیر مجموعه هایش بوده اند.

از جمله مراکزی که گزارش حسابرسی مالی شان منتشر شد، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به ریاست سید محمدمهدی طباطبایی نژاد است. بیش از ۵ سال از مدیریت طباطبایی نژاد بر مرکز گسترش می گذرد. وی رکورد دار  یکی از طولانی ترین دوره های مدیریت فرهنگی از ابتدای شروع به کار دولت در سال ۱۳۹۲ بوده است.

بررسی کارنامه عملکرد طباطبایی نژاد نیازمند مطالعه روش ها و تاکتیک هایی است که در طول پنج سال مدیریت اش بر مرکز گسترش در جریان بوده است. روش هایی که در طول ۵ سال، هم استراتژی هایش دستخوش تغییرات ۱۸۰  درجه ای شده و هم تاکتیک های اجرایی اش کاملاً دگرگون شده است.

همچون بسیاری از مدیران دولت تدبیر و امید، طباطبایی نژاد نیز پس از روی کار آمدن روش انتقاد و تخریب عملکرد مدیر قبلی مرکز، شفیع آقامحمدیان، را در پیش گرفت. وی تا ماه ها پس از روی کار آمدن، ضعف های موجود در این مجموعه را با انتقاد از عملکرد مدیریتی آقامحمدیان سرپوش می‌گذاشت. پروژه تولید فیلم «لاله» که در زمان آقامحمدیان و به دستور وزیر وقت ارشاد کلید خورده بود، مهمترین دستاویز طباطبایی نژاد بود تا در ماه های آغازین مدیریت اش بتواند سعی و خطاهای خود را تحت الشعاع قرار دهد.

پس از مدتی وی تصمیم به استفاده از نیروهای عمدتاً بازنشسته و سن بالا در منصب های مدیریتی مرکز، منجمله قائم مقامی، معاونت پژوهش و دیگر بخش های مهم این نهاد مستندسازی کشور گرفت. طبعاً مستندسازانی که مرکز گسترش را نهادی حمایتی می دیدند، هیچ دخل و تصرفی در نحوه اداره و تصمیم گیری های کلان آن، که مشخصاً زندگی تک تک شان را تحت الشعاع قرار میداد، نداشتند.

با این همه در ۲-۳ سال اول، طباطبایی نژاد تاکتیک «حمایت از تولید» را برگزید و کمابیش به برخی مستندسازان، پروژه تولیدی داد. با حذف حجت الله ایوبی از سازمان سینمایی و روی کار آمدن محمد مهدی حیدریان، روش اداره مرکز و هزینه کرد بودجه آن توسط طباطبایی نژاد دچار تغییرات زیادی شد. این مرکز به جای اینکه نقش حمایتی خود را ایفا کند و به کشف استعدادها بپردازد، شروع به هبه بودجه های کلان به فیلمسازان شناخته شده با عنوان «پروژه های فاخر» نمود.

پروژه ای که اکنون و در آخرین روزهای حضور طباطبایی نژاد در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیاز به شفاف سازی مالی درباره آنها هستیم. آنچه در لیست مالی منتشر شده از سوی مرکز گسترش جای خالی آن کاملا به چشم می آید ریز پرداخت های مرکز گسترش است. این مرکز از بودجه عمومی کشور تامین مالی می شود و در سیاست شفاف سازی که آقای انتظامی سرپرست سازمان سینمایی در پیش گرفته، دانستن جزئیات مالی پرداخت ها یک حق عمومی تلقی می شود. حال باید پرسید چرا آقای طباطبایی نژاد حاضر نشده است لیست حمایت های مرکز گسترش  را منتشر کند، آیا قرار است مسئله ای از قضاوت عمومی پنهان بماند؟ در ریز هزینه ها مواردی هست که انتشارش برای مرکز تحت مدیریت طباطبایی نژاد مضر است؟ آیا چنین شفاف نمایی به جای شفاف سازی مورد تایید سرپرست سازمان سینمایی است؟

از زمان روی کار آمدن حسین انتظامی، وی شعار شفافیت را سرلوحه فعالیت و برنامه های خود در این سازمان اعلام نمود. اما اگر منظور ایشان از شفافیت، انتشار لیست های کلی و به درد نخور است، نمی توان به موفقیت وی در این سازمان فرهنگی امیدوار بود.

نظرات

  • یاری ۱۳۹۷/۱۰/۱۲ - ۱۸:۱۷
    0 0
    از اتاق شیشه ای تون چه خبر آقای طباطبایی ؟؟؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.