چهارشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۷

گزارش اختصاصی بازدید رئیس رسانه ملی از پشت صحنه سریال «نفوذ»/ علی عسگری: حقیقت راز ماندگاری هر پدیده هنری است/ علی اکبری: ۳ و نیم میلیارد بدهی داریم

بازدید علی عسگری از پشت صحنه سریال «نفوذ»

سینماپرس: روز گذشته رئیس سازمان صداوسیما از پشت صحنه مجموعه تلویزیونی «نفوذ» به کارگردانی جواد شمقدری که این روزها در لانه جاسوسی در حال ضبط تصاویر است بازدید کرد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس روز گذشته لانه جاسوسی آمریکا که این روزها در اختیار گروه سازنده سریال استراتژیک «نفوذ» به کارگردانی جواد شمقدری و تهیه کنندگی محسن علی اکبری است میزبان دکتر عبدالعلی علی عسگری رئیس سازمان صدا و سیما بود.

علی عسگری ضمن بازدید از جزئیات لوکیشن این سریال به صورت نمادین یک پلان از سریال را با همراهی جواد شمقدری و با حضور بازیگران خارجی این سریال تلویزیونی کارگردانی کرد و سپس در نشستی صمیمانه که با حضور عوامل این سریال و اصحاب رسانه برگزار شد حضور پیدا کرد.

در ابتدای این نشست محسن علی اکبری تهیه کننده «نفوذ» پشت تریبون رفت و ضمن تبریک سال نوی میلادی به بازیگران خارجی این سریال اظهار داشت: این اثر روایتی از لحظات تاریخی و ناب انقلاب شکوهمند اسلامی است؛ بنده سریال ها و فیلم های تاریخی بسیاری کار کرده ام اما به جرأت می گویم که این سریال بسیار پیچیده تر از دیگر آثاری بود که تا امروز در مقام تهیه کننده در تولید آن ها دخیل بودم.

وی ادامه داد: سختی این سریال شاید بیشتر به خاطر آن است که برهه ای تاریخی در کشور ما است که مردم از نزدیک شاهد آن بوده اند و خودشان در آن دوران زندگی کرده اند و به راحتی می توانند ما را قضاوت کنند. این سریال یکی از استراتژیک ترین آثار برای نظام اسامی است و آقای شمقدری بیش از ۴ سال زمان برای تحقیقات آن صرف کرده است. ما با تعمق بسیار خاصی این پروژه را جلو می بریم و امیدواریم که در نهایت این اثر مورد اقبال عامه مردم واقع شود.

علی اکبری سپس آماری از این سریال ارائه کرد و گفت: یک سال از فیلمبرداری سریال «نفوذ» گذشته و ما بیش از ۱۳۰۰ دقیقه فیلم گرفتیم اما همچنان ۷۰۰ دقیقه دیگر از این کار باقی مانده است. ما امروز نیاز به حمایت ویژه از شخص آقای علی عسگری داریم و امیدواریم که ایشان به ما و این سریال عنایت ویژه داشته باشند. متأسفانه به دلیل کمبود بودجه ما تاکنون حدود ۳ و نیم میلیارد تومان به عوامل این سریال بدهی داریم.

سپس عبدالعلی علی عسگری پشت تریبون رفت و با بیان اینکه کشور ما تاریخ بسیار پر فراز و نشیبی دارد اظهار داشت: مقطعی که در این سریال روایت می‌شود مقطع حساسی از این تاریخ است. همانطور که آقای علی عسگری اشاره کردند کسانی که در جریان این حوادث بودند امروز زنده هستند و این سریال اثری نیست که بتوان آن را بر اساس تخیلات ساخت و چون تاریخ معاصر را روایت می کند توسط مردم قضاوت می شود وقطعا تولید این سریال کار بسیار سختی بوده و که آقای شمقدری با شجاعت سراغ ساخت این اثر ارزشمند رفته است.

علی عسکری اهمیت موضوعات تاریخی را در هویت بخشی به مردم دانست و گفت: چنین آثاری تاریخ را با زبان هنر برای نسل امروز و آینده روایت می‌کنند و از این رو بسیار ارزشمندند. حقیقت راز ماندگاری هر پدیده هنری است؛ مقطع تاریخی تسخیر لانه جاسوسی و حوادث پیش و پس از آن حاوی حقایقی از ماهیت آمریکا است که شاید از بزرگترین حقایق تاریخی باشند.

وی سپس با اشاره به روزهای آغازین انقلاب اسلامی و فعالیت سفارت آمریکا در کشور گفت: با وجود آنکه امام خمینی(ره) به ماهیت فاسد دولت آمریکا و ریشه فساد آنها واقف بود مطابق قواعد بین الملل با حضور سفارت این کشور مخالفتی نکرد تا زمانی که ماهیت کینه توزانه آمریکا با انقلاب اسلامی آشکار شد. دشمنی آمریکا با ما از همان روزها آغاز شد. آمریکا از حادثه تسخیر لانه جاسوسی سیلی محکمی خورد که از همان زمان تا امروز می‌کوشد به انقلاب ضربه بزند.

رئیس سازمان صداوسیما قدرت آمریکا را در منطقه و جهان رو به افول دانست و از جنبه‌های مختلف به اوضاع فعلی این کشور در دنیا پرداخت. او تنها مزیت نسبی آمریکا در دنیا را اینترنت برشمرد که این دولت امروز برای مقاصد شومش از آن بهره می‌برد.

علی عسکری بابیان اینکه ما امروز در معرض تهدید انحصار اینترنتی آمریکا هستیم تأکید کرد: همانطور که جوانان ما در تسخیر لانه جاسوسی در آن سالها توانستند این کشور را مغلوب کنند امروز باید با از بین بردن این مزیت نسبی و به دست گرفتن ابتکار عمل دشمن را از پای درآورند.

رئیس رسانه ملی در خصوص وظایف جوانان امروز در مقابله با دشمن گفت: جوانان امروز باید در وهله اول دشمن و دسیسه‌های آن را بخوبی بشناسند و با درکی عمیق از جنگ نرمی‌که برای ما تدارک دیده شده، هوشیارانه عمل کنند.

وی سپس با بیان اینکه امیدوارم این سریال اثری ماندگار و اثرگذار باشد اظهار داشت: این نوع آثار سرمایه های ملی کشور ما هستند؛ من امیدوارم این سریال زمانی که روی آنتن می رود به خوبی دیده شود.

در بخش دیگری از این مراسم احمد نجفی یکی از بازیگران این اثر تاریخی و استراتژیک پشت تریبون رفت و ضمن خوشامدگویی به علی عسگری اظهار داشت: این سریال کار بسیار سختی است که همکاران من با عشق آن را کار می کنند. این نوع کارها با این درجه از سختی بدون عشق انجام نمی شود.

وی ادامه داد: من از شما می خواهم به ما کمک کنید تا این کار بهتر بشود. کسانی که امروز در این اثر کار می کنند به خاطر اعتقادات، باور و فهم شان این کار را می کنند. همه بچه های ما گرفتار هستند و ما نیاز به حمایت ویژه داریم. من با اطمینان می گویم این اثر از «توفان شن» که سال ها پیش بنده برای آقای شمقدری بازی کردم و همچنان اثرگذار و ماندگار است اثری بسیار بهتر خواهد شد.

گفتنی است؛   سایر لوکیشن‌های این سریال عبارتنداز: باشگاه ساواک در خیابان دربند، بازار- امامزاده در امامزاده اسمعیل، بیمارستان در بیمارستان عمل، پشتیبانی در خجیر، خانه پرویز در انقلاب، خانه تیمی جدید قداییان در خیابان رشت، خانه تیمی سرخو در امین حضور، خانه دانشفر در امین حضور، خانه مایکل مترینکو در میدان قزوین، خوابگاه دانشجویی دختران در خیابان رشت، خوابگاه دانشجویی مهدی در بیمارستان عمل، خیابان تهران در کروماکی دربند، خیابان مقابل خانه تیمی در شهرآرا کوچه هفت آسمان، دادستانی تهران در خیابان ایتالی، ستاد مرکزی قداییان در خیابان رشت، کپکان در خجیر، کمیته تهران در بیمارستان عمل، کوره پزخانه در مرنضی گرد، محله ارمنی‌ها در خیابان مالک اشتر، پارک در پارک جمشیدیه، حرم عبدالعظیم، حوزه علمیه در چهارراه سیروس، خانه ایزدی در دفتر هفت آسمان، خانه نفیسی در میدان سپاه، دانشگاه تهران در دانشکده دامپزشکی، ساختمان ساواک در دانشکده دامپزشکی، کارواش در شهرآرا- کوچه هفت آسمان، مسجد تهران در میدان گمرک، هتل تخت جمشید، اتوبان کرج، خانه امیر انتظام در دربند اشاره کرد که تمامی در تهران بودند.

این پروژه بر اساس استنادهای موجود در سیستم کشور قبل از انقلاب و به نوعی برخورد نیروهای انقلابی با فضاهایی که در اختیار جاسوسی امریکا بعد از انقلاب بود بر اساس استنادهای تاریخی است گه توسط جواد شمقدری طی چهار سال تحقیق و نگارش جمع آوری شده است.

داستان این سریال ۳۰ قسمتی به سال ۵۷ مربوط می‌شود و به مدت ۸ ماه در مقطع انقلاب، نفوذ آمریکایی‌ها را در عرصه‌های مختلف نشان می‌دهد.

امین اسکندریان (مهدی نقش اول سریال)، کیمیا اکرمی (محبوبه نقش اول زن)، احمد نجفی (پرویز)، حمید گودرزی (نفیسی)، رحیم نوروزی (سُرخو)، علیرام نورایی (بکتاش)، صالح میرزا آقایی (سرهنگ شریف زاده)، شهره لرستانی (مادر محبوبه)، زهرا سعیدی (مادربزرگ مهدی)، حجت‌الاسلام سیدمحسن هاشمی (استاد حوزه علمیه و نماینده امام خمینی)، جلیل فرجاد (دانشفر)، ماشاله شاه مرادی (حاج عرفان)، کاوه سماک باشی (سروان عباسی)، امیرمحمد زند (حجت الاسلام سید عباس موسوی قوچانی)، یلدا افشاری‌نیا (مهناز)، شیوا بلوچی (شهره)، نجوا صاحب الزمانی (ثریا)، فاطمه بیگی (ناهید)، محمد جواد جعفرپور (قاسم)، جلال فاطمی (سرهنگ دیویس) بازیگران ایرانی این سریال و فیلیپ ساترکین (مایکل مترینکو)، سامی بابو (چارلز جونز) از بازیگران خارجی این سریال هستند. صالح میرزا آقایی، حمید گودرزی نقش نفیسی، رحیم نوروزی صلح‌گو، جلیل فرجاد در نقش روحانی، علیرام نورائی، احمد نجفی نقش پرویز و ... نقش‌هایی بازی می‌کنند که اینها عینا واقعی است.  

سایر عوامل این سریال عبارتند از: نویسنده و کارگردان جواد شمقدری، مهدی ارگانی مشاور و ناظر پروژه، محمود غلامی مجری طرح، عبدالحمید قدیریان مدیر هنری، روح انگیز شمس سرپرست گروه کارگردانی، حمیدرضا همتی مدیر برنامه ریزی و دستیار اول کارگردان، هادی شلال وند مدیر تصویربرداری، مهدی اسدی تدوین، داریوش صالحیان طراح گریم، بابک اخوان مدیر صدابرداری، مجید علی اسلام طراح صحنه، ‌ داوود رسولیان طراح جلوه‌های ویژه میدانی، امیر کاملان و زرگر زرین جلوه‌های کامپیوتری، حسین کشاورزی جانشین مدیر تولید، علی علی اکبری دستیار تولید، اصغر جبارپور مدیر تدارکات، امیرحسین مدرس دستیار برنامه ریز، مهدی نبی زاده عکاس.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.