دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۷

تشریح جزییات برگزاری نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی

نشست رسانه ای نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی

سینماپرس: نشست رسانه ای نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی با حضور بهزاد صدیقی در سالن کنفرانس مجموعه تئاترشهر برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نشست نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی امروز با حضور بهزاد صدیقی دبیر جشنواره، روح‌الله جعفری، یوسف باپیری، امیر اسمی، ابراهیم حسینی، مدیران بخش‌های مختلف جشنواره و آرش رادی عضو هیئت مدیره و عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره در سالن کنفرانس مجموعه تئاترشهر برگزار شد.

در ابتدای این نشست بهزاد صدیقی دبیر و عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره تئاتر اکبر رادی به بیان مقدمه‌ای درباره چگونگی برگزاری این رویداد پرداخت و گفت: فکر اولیه برگزاری جشنواره تئاتر اکبر رادی همچنان که در اساسنامه بنیاد اکبر رادی پیش‌بینی شده است به برپایی نخستین جشنواره نمایشنامه‌خوانی اکبر رادی بازمی‌گردد. شهریور ماه سال جاری فراخوان این جشنواره در شش بخش مسابقه مونولوگ، مسابقه نمایش‌نامه‌نویسی، مسابقه نمایشنامه‌خوانی، مسابقه مقالات و سمینار رادی‌شناسی، منتشر شد.

او ضمن بیان اینکه این جشنواره به صورت کاملا خصوصی برگزار می‌شود، عنوان کرد: جشنواره تئاتر اکبر رادی با همکاری نهادهای دولتی و غیردولتی به عنوان حامی با هدف پاسداری از نام و اندیشه‌های اکبر رادی برگزار می‌شود که امیدوارم به نحوی شایسته این هنرمند باشد. این جشنواره به علاوه هیئت مدیره دارای سیزده عضو شورای سیاست‌گذاری است و دوستانی را نیز به عنوان مشاور دعوت به همکاری در این شورا کردیم.

صدیقی در ادامه اضافه کرد: اگرچه جشنواره محدود و کوچک  است اما تلاش‌مان بر این است تا به عنوان اولین دوره، تاثیرگذار باشد و نسل جدید این امکان را داشته باشند تا با آثار اکبر رادی بیشتر آشنا شوند و بتوانیم در عرصه تولید، انتشار و فعالیت‌های جمعی تئاتر ایران از نمایشنامه‌نویسان معاصر حمایتی کنیم، نه اینکه تنها صرفاً نمایشنامه‌نویسان را معرفی کنیم بلکه در این راستا شرایطی ایجاد شود تا آن‌ها در تئاتر حرفه‌ای عرض اندام کنند. با همه دشواری‌ها و کاستی‌ها تمام کوشش را می‌کنیم تا کیفیتی بهتر و شرایط شایسته‌تری را برای همه بخش‌های جشنواره رقم بزنیم.

دبیر نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی ضمن اشاره به اینکه در برگزاری این جشنواره همانند دیگر رویدادها با محدودیت‌ امکانات سخت‌افزاری مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: بخش نمایشنامه‌نویسی و مقالات رادی‌شناسی با اینکه تنها یک روز زمان نیاز دارد اما توجهات بسیاری را جلب خواهد کرد. در بخش جنبی جشنواره نیز آثار منتشر نشده اکبر رادی در بخش داستان‌نویسی و نمایشنامه‌نویسی توسط انتشارات خاموش منتشر شده است که در روز شانزدهم دی‌ماه در سالن کنفرانس مجموعه تئاترشهر  رونمایی خواهد شد. سایت و وبگاه رسمی اکبر رادی نیز همزمان با هفته اول جشنواره راه‌اندازی می‌شود.

او همچنین افزود: کارگاه آموزشی محمد چرم‌شیر و هادی مرزبان با موضوع مشخص و رویکردی به آثار اکبر رادی به مدت دو ساعت در بخش جنبی این جشنواره برگزار می‌شود. نمایشگاه اسناد تصویری به دبیری ابراهیم حسینی و نمایشگاه "لبخند باشکوه آقای رادی" به دبیری امیر اسمی در این دوره از جشنواره برپا خواهد شد. مدیریت بخش مونولوگ‌ها را یوسف باپیری و بخش مقالات رادی شناسی را روح‌اله جعفری برعهده دارد

امیر اسمی دیبر بخش نمایشگاه "لبخند باشکوه آقای رادی" در ادامه گفت: این نمایشگاه به یاد اکبر رادی روز جمعه 14 دی‌ماه ساعت 16 در نگارخانه آریا افتتاح خواهد شد که بازدید آن برای عموم رایگان است. با افتتاح این نمایشگاه نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی به صورت رسمی آغاز به کار خواهد کرد.

او اضافه کرد: نمایشگاه شامل طراحی، تصویرسازی، پوستر گرافیکی، طراحی و حجم است. اتفاق مهم این است که این جشنواره به صورت بینارشته‌ای برگزار می‌شود تا اکبر رادی را به ایران و خارج از ایران معرفی کنیم و این کوچکترین قدمی است که می‌شود برای این هنرمند برداشت. عواید فروش آثار این نمایشگاه به نفع نمایشنامه‌نویسی و فعالیت‌های بنیاد اکبر رادی خواهد بود.  

یوسف باپیری دبیر بخش مونولوگ جشنواره در بخشی از این نشست ضمن گلایه نسبت به اینکه تاکنون حتی یک ریال از سوی نهادهای حامی دریافت نکرده‌ایم اظهار کرد: بخش مونولوگ اجرایی‌ترین بخش جشنواره است و هدف‌مان از برگزاری آن حمایت از بنیاد رادی است. ۸۲ اثر در این بخش ثبت نام کردند که ۷۷ اثر از تهران و شهرستان فیلم‌شان را به دبیرخانه ارسال کردند که 6 اثر توسط هیئت انتخاب فردا اعلام خواهد شد. این آثار در سالن ناظرزاده کرمانی و سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر و همچنین سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه خواهند رفت.

بهزاد صدیقی درباره حمایت شورای اسلامی شهر تهران از جشنواره تئاتر اکبر رادی تصریح کرد: برآوردمان را به شورای اسلامی شهر تهران دادیم اما پس از ماه‌ها پیگیری و جلسات متعدد متاسفانه تا این لحظه بودجه‌ای در اختیار ما قرار نگرفته است. با وجود کاهش بودجه اداره کل هنرهای نمایشی، شهرام کرمی برای برگزاری این جشنواره مبلغ چهل میلیون تومان و شورای اسلامی شهر تهران نیز شصت میلیون تومان از هزینه‌ها را تقبل کردند.

او همچنین افزود: با اسپانسرهایی نیز مذاکره و مکاتبه کردیم تا هزینه ساخت نشان اکبر رادی را که طراحی آن توسط امیر اسمی انجام شده است را بپذیرند که مبلغ آن حدود پانزده میلیون تومان است. این نشان که بسیار منحصربه فرد است به زودی رونمایی خواهدشد. با کاستی‌های بسیاری در بخش بودجه روبرو هستیم و تا کنون مدیران جشنواره خودشان هزینه‌های بخش‌ها را متقبل شده‌اند.  

دبیر جشنواره تئاتر اکبر رادی درباره بخش نمایشنامه‌خوانی این دوره از جشنواره یادآور شد: این بخش چالش برانگیزترین قسمت از جشنواره است که ۶۱ اثر در این بخش به جشنواره رسیده است که از این میان ۵۲ اثر فیلم خود را ارسال کردند. پس از بازبینی آثار توسط هیئت انتخاب 8 اثر به مسابقه نمایشنامه‌خوانی جشنواره راه یافت.

او همچنین درباره بخش نمایشنامه‌نویسی جشنواره عنوان کرد: این بخش نیز از هیجان برانگیزترین بخش‌های جشنواره است که ۲۸۸ اثر به آن ارسال شده است که ۱۰ اثر به دلیل اینکه مدارکشان ناقص بود از بخش بازخوانی حذف شدند و 277 نمایشنامه برای هیئت انتخاب این بخش که اوایل هفته آینده اسامی آن‌‎‌ها اعلام می‌شود، ارسال شد. در این بخش از سراسر ایران شرکت کردند و در پایان جشنواره یک نشان به برگزیده آن اهدا خواهدشد.

صدیقی در بخشی از صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: فرهنگسرای ارسباران حامی مهمی در این دوره از جشنواره است که کمال همکاری و همراهی را با دبیرخانه داشته است. در برگزاری این دوره از جشنواره مقرر شد تا دبیر افتخاری معرفی شود و از این روی  محمود دولت آبادی که از هم دوره‌ها و دوستان نزدیک اکبر رادی بود این مسئولت را به پیشنهاد ما قبول کرد. او در مراسم افتتاحیه و اختتامیه جشنواره حضور خواهد داشت.

آرش رادی عضو تیم داوران بخش مقالات جشنواره تئاتر اکبر رادی در ادامه اظهار کرد: نفس برگزاری چنین جشنواره‌ای برخلاف دیگر برنامه‌های تئاتر که بیشتر به حواشی می‌پردازند این است مرز و قلب تئاتر را هدف گیرد و از کلیشه‌ها فاصله گرفته و به اصل بپردازد تا در آینده ماندگار شود. اینجا محل پیاده‌سازی شعارهای سازمان‌های متولی فرهنگ و هنر است. اکنون چنین جشنواره‌ای برگزار شده تا به جوان‌هایی که آرزویشان این است که به رتبه‌ای ارزنده و درخور برسند انگیزه ببخشد. در صورتیکه از این جشنواره حمایت شود در جوان‌ها انگیزه ایجاد خواهد شد و در غیر اینصورت نباید از آن‌ها انتظاری داشت.

روح اله جعفری دبیر بخش مقالات درخصوص کیفیت مقالات رسیده به این بخش گفت: در بخش مقالات‌ و سمینارها که قرار است در این جشنواره برگزار شود کیفیت مدنظر قرار گرفته شد تا آثار رسیده به لحاظ محتوایی بتوانند در زمینه‌های مختلف راهگشا باشند و از آنها به عنوان تولید محتوا تاثیرگذار در آثار صحنه‌ای دوره‌های بعدی جشنواره استفاده شود و این آثار دستمایه‎‌ای به منظور تولیدات صحنه‌ای آینده شوند.

او در ادامه اضافه کرد: در این بخش نسبت به پنجمین همایش ملی رادی شناسی، به لحاظ کمی آمار ارتقا پیدا کرده و به لحاظ کیفی نیز شاهد رشد بودیم. مجموعه چکیده مقالات رسیده به دبیرخانه ۲۱ اثر بود که پس از جمع‌بندی به ۱۳ مقاله رسیدیم.  این بخش دارای سه پنل است که در پنل نخست دو مقاله به صورت کامل توسط دو پژوهشگر در تالار کنفرانس مجموعه تئاترشهر ارائه خواهدشد. پنل دوم نیز شامل یازده پژوهشگری است که با رویکردی نوین با طرح سوالاتی مقالات خود را ارائه خواهند کرد. در پنل سوم سه نفر شامل یک نمایشنامه‌نویس، یک منتقد و یک استاد دانشگاه درباره آثار اکبر رادی سخنرانی خواهند کرد. امیدوارم برگزاری این جشنواره در همه بخش‌ها بتواند دریچه و روزنه کوچکی ایجاد کند تا بیشتر به فکر مفاخر و سرمایه‌های فرهنگی مملکت به خصوص در زمان حیاتشان باشیم.

ابراهیم حسینی در ادامه ضمن اشاره به اینکه نمایشگاه اسناد تصویری برای دومین بار است که برگزار می‌شود، گفت: نمایشگاه قبلی صرفا نمایشگاه عکس بود. در این دوره پیشنهادی را به دبیرخانه جشنواره مطرح کردم که این نمایشگاه با اسناد تصویری برگزار شود. تجربه قبلی برگزاری نمایشگاه باعث ایجاد دورنمای این اسناد شد. امیدوارم بنیاد اکبر رادی با توجه به اینکه خانواده این هنرمند به صورت خودجوش از اسناد اکبر رادی به درستی نگه‌داری می‌کنند، به فکر تاسیس موزه تصویری باشد.

او همچنین افزود: فکر می‌کنم در این نمایشگاه با گنجینه‌ای روبرو هستیم و این آثار در شکل کلی برای تئاتر باقی خواهد ماند. این  نمایشگاه شامل عکس، گرافیک، دست نوشته و وسایل شخصی اکبر رادی است. ما سعی کردیم عکس‌هایی را انتخاب کنیم که با حال و هوای آثار رادی هماهنگی داشته باشد. نمایشگاه اسناد تصویری با بخش نمایشگاه لبخند باشکوه آقای رادی موازی کاری نمی‌کند و همپوشانی ندارد. نمایشگاه اسناد تصویری دامنه زمانی سال 1330 تاکنون را در بردارد. این نمایشگاه روز شنبه 15 دی ماه ساعت 16 در گالری نقش جهان فرهنگسرای هنر افتتاح خواهدشد.

نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی از ۱۴ تا ۲۲ دی‌ماه به دبیری بهزاد صدیقی در تهران برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.