دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۳

انتقاد رضا فیاضی از شبکه کیش در برنامه «فرمول یک»

رضا فیاضی در برنامه «فرمول یک»

سینماپرس: رضا فیاضی که با بچه های سندروم داونی که می خواهد با آنها نمایش روی صحنه ببرد به برنامه علی ضیا آمده بود درباره دلایل مهاجرتش به کیش سخن گفت، از کارهای جدید خود در عرصه سینما و تلویزیون خبر داد و به رفت و آمدش به کانون اصلاح و تربیت که باعث نوشتن یک رمان تاثیرگذار شده اشاره کرد.

به گزارش سینماپرس، سیدعلی ضیا یکشنبه شب ۹ دی در این برنامه میزبان رضا فیاضی، بازیگر، کارگردان و نویسنده بود.

فیاضی در ابتدا گفت: وقتی وارد استودیویتان شدم دنیایی خاطره برایم زنده شد و بوی خوب گذشته انرژی خاصی به من داد.

وی درباره ماجرای مهاجرتش به کیش توضیح داد: دو سال پیش به کیش رفتم، آن زمان شرایطی پیش آمد و تئاتری به نام «پدر یک دقیقه ای» را اجرا کردم که مسائل مالی و گرفتاری هایی که کارگردان سرش می آید اذیتم کرد. از این فضا خسته شدم و تصمیم به کوچ گرفتم. اما دو سال که تمام شد گفتم دیگر بس است و نمی توانم اینجا بمانم.

شبکه کیش نه تولیدی داشت نه برنامه ای و من هم هرچقدر تلاش کردم موفق نشدم

وی افزود: آنجا کتابفروشی باز کرده بودم و کلاس برگزار می کردم یا اجرا می رفتم. فکر می کردم تلویزیون آنجا باید خوب باشد اما نه تولیدی داشت نه برنامه ای. هرچقدر سعی کردم آنجا را در عرصه هنرهای نمایشی فعال کنم و در اندازه خودم هم تلاش کردم اما در نتیجه هیچ اتفاقی نیفتاد.

ضیا نیز به حرکت سریع و قاطعانه علی عسکری ریاست سازمان درباره ماجرای شبکه کیش اشاره کرد و فیاضی ادامه داد: آنجا که بودم چند فیلم سینمایی و سریال از جمله در همکاری با خسرو معصومی و محمدرضا ورزی انجام دادم و بین کیش و تهران در رفت و آمد بودم اما حالا دیگر به تهران برگشته ام. «نابغه های کوچک» فیلم سینمایی است که برای بچه ها و «عبور از پاییز» تله فیلمی است که با بچه های جوان کار کردم.

هیچوقت فکر نکردم بازنشسته ام

بازیگر «قصه های تا به تا» با بیان اینکه آدم دلش می خواهد جایگاه بزرگتری داشته باشد اما من از تلاش دست نکشیدم، یادآور شد: من حس نمی کردم در این سن بازنشسته ام. شعر گفتم نوشتم درس دادم و هیچ وقت بیکار نبودم. در کیش مردمی خوشبختند که می توانند از هوا و دریا لذت ببرند. اما من از ساعت ۱۰ و نیم ۱۱ سرکلاس می رفتم و تا ۱ نصفه شب با بچه ها کار می کردم.

وی افزود: این مدت از تصویر دور شدم اما دغدغه من کار تصویر و نمایش است. البته دفتر سوم شعر من «دریا از چشمان تو برمی آید» نیز منتشر شده و «بانوی نیلوفری» را هم انتشارات نگاه منتشر کرده است. نمایشنامه ای با نام «زن و شوهری با قامت متوسط» هم نوشته ام که زیر چاپ است.

فیاضی همچنین خبر داد: به تازگی رمان سومم را با نام «الو اینجا پدری به قتل رسیده است» تمام کرده ام. من با بچه های کانون اصلاح و تربیت در رفت و آمدم و چند سال تحویل را با همسرم با آنها گذراندم. چون شنیده بودم بچه ها در این ایام یا دست به خودکشی می زنند یا فرار می کنند. ما هم به آنجا رفتیم و با بچه هایی که زندانی یا محکوم به مرگ بودند وقت گذراندیم. گلریزان بزرگی هم انجام دادیم و چند نفر را از مرگ حتمی نجات دادیم. از جمله پسر ۱۷ ساله ای که در یک درگیری محلی همسایه اش را کشته بود، او شهردار کانون شده بود و صدای خوشی هم داشت و وقتی می خواند همه ما اشک می ریختیم که او وقتی ۱۸ ساله شود اعدام می شود اما خوشبختانه نجات پیدا کرد و دیه او پرداخته شد.

بازیگر «آرایشگاه زیبا» تاکید کرد: یکی از مواردی که آنجا دیدم باعث شد «الو اینجا پدری به قتل رسیده است» را بنویسم. آنجا با دختر جوان ۱۷ ساله ای مصاحبه کردم که با کمک مادر پدرش را به قتل رسانده بود. او عاشق پسری شده بود و چون پدرش رضایت نداشت، چنین کاری کرده بود. به او گفتم تو چه فکری می کنی که این کار را کردی؟ درباره مشارکت مادر هم در کتابم مطلب نوشته ام. دختر عشق و زندگی و نفس بابا است و چطور ممکن است چنین اتفاقی بیفتد؟ امیدوارم کتابم را بخوانید و علت این ماجرا را پیدا کنید. انگیزه من همکاری مادر بود و تحلیلی در این باره کرده ام.

وی درباره رابطه خوب خود با دخترش گفت: پریشب خواستگاری دخترم بود. چهاردهم هم عقدکنان او است. باعث سربلندی من است که او دکترای مغناطیس دارد. او در کودکی پیانو می زد. پسرم هم شرکت کامپیوتری دارد و موفق است.

فیاضی با بیان اینکه مردم انتظار دارند وقتی در برنامه ای می روم نماینده آنها باشم، اظهار کرد: محصلانی را که در خوزستان درس می خوانند باید تشویق کنیم. همچنین باید زمینه ای فراهم شود تا از یک کمپین حمایت شود. من نماینده گروه دیوار ۴۷ سندروم داون هستم. دکتر آزاده حسین زاده مسئول این گروه است که ثبت کشوری شده و در جهان رتبه های خوبی آورده است. زمانی که کیش زندگی می کردم هفته ای یک بار به تهران می آمدم و با بچه ها کار می کردم و برمی گشتم. بچه های فوق العاده خوب و مهربان و حساسی هستند و خوب می گیرند. اینها فعلا در یک مکان استیجاری در چیتگر فعالیت می کنند و تا دی ماه بیشتر فرصت پرداخت کرایه را ندارند و اگر جای ثابتی داشته باشند اتفاق خیلی خوبی می افتد.

در ادامه اعضای این گروه که اولین تیم فوتسال سندروم داون در ایران را راه انداخته اند به استودیو آمدند و ضیا با آنها گپ زد.

فیاضی نیز از اجرای یک نمایش با این بچه ها خبر داد: من به بچه ها و خانم دکتر قول دادم حالا که به تهران آمده ام وقت بیشتری بگذارم و یک اجرا با این بچه ها داشته باشم. گروه هایی هستند که در این زمینه خیلی کار می کنند. اگر تمرین ها تداوم داشته باشد می شود با این بچه ها اجرا کرد و من ایمان دارم یک روز اجرای صحنه ای را با این بچه ها تجربه خواهم کرد.

این بچه های متبلا به سندروم داون آهنگ پرسون پرسون حجت اشرف زاده را هم در برنامه زمزمه کردند و در پاسخ به یکی از آنها که درباره آرزویش برای رفتن به کربلا سخن می گفت علی ضیا اعلام کرد او و خانواده اش یک سفر کربلا را مهمان «فرمول یک» شدند.

«فرمول یک» با اجرا و تهیه کنندگی سیدعلی ضیاء شنبه تا چهارشنبه حوالی ساعت ۱۷:۴۰ از شبکه یک سیما روی آنتن می رود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.