یکشنبه ۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۶

برگزاری آیین افتتاحیه در حوزه هنری؛

نهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» آغاز به کار کرد /طالب زاده: خدا محوری و شجاع بودن از ویژگی های فیلم سازان عمار است

نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار

سینماپرس: نهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» عصر امروز یکشنبه همزمان با سالروز حماسه ۹ دی، رسماً آغاز به کار کرد.

به گزارش سینماپرس، حوزه هنری تهران عصر امروز یکشنبه همزمان با سالروز حماسه ۹ دی، میزبان آیین افتتاحیه نهمین دوره از جشنواره مردمی فیلم «عمار» بود.

آیین افتتاحیه نهمین دوره این جشنواره مردمی با حضور پرشمار هنرمندان، مخاطبان علاقمند و جمعی از خانواده شهدا و با پخش کلیپی از اهم رویدادها و چهره‌های مرتبط با جریان مقاومت طی یک سال گذشته و تأکید بر امید به آینده، آغاز شد.

دختر نوجوان شهید هادی باغبانی از شهدای مدافع حرم، در ابتدای این مراسم آیاتی از قرآن کریم را قرائت کرد.

در ادامه این مراسم پس از پخش کلیپی درباره پالایشگاه ستاره خلیج فارس مهندس دوستی رییس کارگاه ساخت این پالایشگاه به عنوان سخنران ویژه روی سن حاضر شد.

مهندس دوستی در افتتاحیه نهمین دوره جشنواره عمار در سخنانی گفت: امیدوارم با ساختن جمهوری اسلامی آینده ای روشن داشته باشیم. عرض بنده در رابطه با چگونگی مقابله با چالش های اقتصادی و راه هایی که در روبه رو داریم کار دشمن القای یاس است که همان کار شیطان است و می‌خواهند القا کنند که جمهوری اسلامی نمی‌تواند؛ پس اگر جمهوری اسلامی نمیتواند چرا رهایش نمی‌کنید؟!

دوستی خطاب به دشمنان افزود: چرا در وزارت خزانه داری خودتان صبح تا شب برای جمهوری اسلامی نقشه می‌کشید؟این تناقض در رفتار و گفتار شما برای ما سوال است‌ شما هدفی جز ناکارامد نشان دادن جمهوری اسلامی ندارید.

وی در همین رابطه بیان داشت: دلیل این هجمه ها الگو شدن انقلاب اسلامی است شما می‌بینید از مرزهای مدیترانه تاکشورهای آفریقا انقلاب اسلامی نفوذ کرده است و ملت ها پشت سر ما هستند و بحث انقلاب مستضعفین عالم است که طرفدار جمهوری اسلامی هستند.

وی با بیان اینکه: از ابتدای انقلاب سه نوع فتنه بر ما تحمیل کردند فتنه نظامی؛ فتنه سیاسی و فتنه اقتصادی که با رهنمود های حضرت امام از جنگ نظامی عبور کردیم و در فضای فتنه سیاسی که برخی ها مشروط شدند با راهنمایی‌ها و رهنمودهای رهبری راه نمایان شد و امروز ۹دی سالگرد روز بصیرت ملت است و حال در فضای جنگ اقتصادی رهبری با روشن نمودن راه و مسیر اقتصاد کشور وظیفه ملت و مردم را مشخص کردند نقشه راه اقتصاد مقاومتی و اقتصاد درون زا است. یک مثال عینی پالایشگاه مایعات گازی ستاره خلیج فارس که بزرگترین پالایشگاه بزرگ جهان و تولید کننده بنزین کشور در سه شاخص ملی و دو ساخص جهانی برتر است و این پالایشگاه به دست جوانان ملت ساخته شده است که میانگین سنی انها ۳۲سال است که در شرایط تحریم مشکل کشور را حل کردند.

دوستی در پایان با اشاره به اینکه این موفقیت ها نشان امید هست گفت: اولین کشوری هستیم که در جهان این پالایشگاه بزرگ را ساختیم آن هم با اتکا به ظرفیت های داخلی و در وضعیت نبرد سختی که در حوزه اقتصادی و در سه حوزه فرهنگ اقتصادی و بصیرت اقتصادی و غیرت اقتصادی بر ما تحمیل شده است. اما مساله اقتصادی کشور هم حل خواهد شد خرمشهر ها با دست ملت حل خواهد شد و ما از مشکلات عبور خواهیم کرد.

در ادامه جوایز بخش پویانمایی و نماهنگ و برنامه تلویزیونی با حضور خانوده شهید سرلک – مادر شهید فرزانه – پدر شهید عسگری و فرزند شهید خداوردی اهدا شد.

بنابراین گزارش – در بخش «پویانمایی» جشنواره عمار هیات داوران متشکل از مازیار بیژنی، هادی محمدیان و یوسف قوجق لوح افتخار این بخش را به اثر «روز از نو» به کارگردانی «حسن اسدی»  اهدا کردند. همچنین داوران این جشنواره اثر «شهر هزار کبوتر» به کارگردانی مشترک «وُریا نیک‌منش» و «مریم هاشم نژاد» را شایسته دریافت فانوس جشنواره دانست.

در ادامه جوایز برگزیدگان بخش نماهنگ اهدا شد. هیئت داوران در بخش نماهنگ فانوس این بخش را به علت «برداشت جدید از یک سرود شاخص و نگاه نو در تولید آثار برای کودکان و نوجوانان» به اثر«علی کوچولو» به کارگردانی آقای «حامد حیدری» اهدا کرد. داوران همچنین جایزه ویژه بخش نماهنگ را به دلیل «ایده جذاب، ساختار مستحکم و پرداخت خوب موسیقی، تصویر و توجه به ژانر سینمای آینده» در اثر «قاصدک» و به دلیل «موضوع بدیع، موسیقی خوب، توجه به هویت ایرانی اسلامی» در اثر «خلوت خوب» و به دلیل «نوآوری تصویری و رویکرد نو نسبت به خانواده» در اثر «خونه مادربزرگه» به «سید مهدی حسینی» اهدا کرد.

هیات داوران این جشنواره در بخش «برنامه تلویزیونی» متشکل از اکبر نبوی، امیر سعادتی، محمد حسین ساعی لوح افتخار این بخش را به مستند خبری «به وقت جام (قسمت انگلیس)» به کارگردانی «علی بوالی» اهدا کردند. هیئت داوران این جشنواره اثر «دوران» به تهیه کنندگی «فرشاد منجزی» را شایسته دریافت فانوس این جشنواره دانستند.

همچنین هیات داوران در بخش تلویزیون اینترنتی؛ لوح افتخار این بخش را به «یه بوم و دو هوا» به کارگردانی « فاطمه احمدی» اهدا ‌کردند. داوران این جشنواره اثر «شهرآرا (اعتصاب ده ونک)» به تهیه کنندگی «میلاد گودرزی» را هم شایسته دریافت فانوس این جشنواره معرفی کردند.

هیات داوران در بخش آیتم های تلویزیونی، موشن گرافیک و کلیپ؛ هیچ اثری را واجد دریافت جایزه ندانستند.

همچنین هیات داوران در بخش گزارش خبری؛ لوح افتخار این بخش را به اثر «معلمانی که کارگری می‌کنند» به کارگردانی «کاظم دهقانی اشکذری» اهدا کردند. داوران این جشنواره اثر « قاچاق سوخت» به کارگردانی «سعید پرویزی» را هم شایسته دریافت فانوس این جشنواره دانستند.

بنابراین گزارش در این بخش با پخش کلیپی جایزه ویژه ننه عصمت به خانم زهرا چخماقی خبرنگار اهدا شد. چخماقی پیش از دریافت این جایزه در سخنان کوتاهی گفت: نمی دانم کجا برای تقدیر بهتر از جشنواره عمار است. از این تقدیر ممنون هستم و تلاش می کنم وظیفم را درست انجام بدهم. از شما به ویژه خانواده شهدا می خواهم برای من دعا کنید.

 در ادامه پس از اهدا این جوایز «امین میمندیان» طنزپرداز جوان استندآپ کمدی خود را درباره دیمنتورها و کسانی که به جامعه ناامیدی را القا می کنند اجرا کرد. این اجرا با استقبال و تشویق حاضران در سالن برگزاری این برنامه روبرو شد.

بزرگداشت شیخ ابراهیم زکزاکی

 در ادامه این مراسم با پخش کلیپی درباره شیخ زکزاکی رهبر مسلمانان و انقلابیون نیجریه مراسم پاسداشت او به دلیل فعالیت های انقلابی و ضد استعماری و همچنین فعالیت های شیخ زکزاکی در حوزه سینما برگزار شد.

پیش از برگزاری مراسم پاسداشت و اهدا هدیه ویژه جشنواره عمار به خانواده شیخ زکزاکی نادر طالب زاده در سخنانی گفت: خوشحال هستم که در جمع عماریون هستم جشنواره عمار امروز در مقطع سخت و حساس و در فضای مشکلات اقتصادی یک تنفسی را ایجاد کرد تا برای جوانان کشور امید بخش باشد. فیلم سازان طی نه دوره مسائل خود را مطرح میکنند تا انقلاب اسلامی به راه انحراف نرود. خدا محوری و نترس و شجاع  بودن از ویژگی های فیلم سازان عمار هست. عمار دوستان انقلاب را دور هم جمع کرده است و رشد داشته است.

وی با اشاره به فعالیتهای جهاد سازندگی در افریقا و درخواست احیای این نهاد ادامه داد: بنده خوش بین هستم به اینده؛ خوشبختانه عمار جایگاه خود را پیدا کرده است. و در رابطه با شخصیت شیخ زکزاکی که ایشان مستعد بودند و قاره آفریقا را به سرعت متحول کردند انقلاب اسلامی وعده اش برای مستضعفین عالم است‌ و ایشان اثبات کردند که انقلاب اسلامی می‌تواند دنیا را متحول کند و می توانیم این انقلاب جهانی را جهانی تر ‌کنیم.

بعد از پایان سخنان نادر طالب زاده با حضور او و خانواده شهدای مدافع حرم خانوده شهید بابایی شهید جعفری دختر شیخ ابراهیم زکزاکی با تشویق های ممتد و ایستاده حاضران در سالن برگزاری مراسم به نمایندگی از پدرش که در زندان به سر می برد برای پاسداشت روی سن حاضر شد.

دختر شیخ زکزاکی در سخنانی گفت: از همه مسولان و حاضران در سالن تشکر می کنم که از پدرم یاد کردند.

وی ادامه داد: وقتی از صدر اسلام تا امروز را می بینیم مسلمانان زیادی خون داده اند. پدر من هم یکی از همین افراد است. او با وجود از دست دادن یک چشم و شش فرزند خود هیچ وقت راه خود را عوض نکردند که این راه این است که اسلام باید در جهان حاکم باشد.

دختر شیخ زکزاکی خاطرنشان کرد: پدر به جراحی و درمان نیاز دارد اما حکومت ظالم نیجریه اجازه این کار را به او نمی دهد.

دختر زکزاکی با اشاره به ساخت شهرک سینمایی توسط زکزاکی در نیجریه که در کلپ جشنواره پخش شد گفت: ما در نیجریه شخصی به اسم عثمان دن فودیو داشتیم که اسلام را در این کشور حاکم کرده بود و در این شهرک سریالی درباره او ساخته شده است. ولی حکومت نیجریه این شهرک را خراب کرد.

وی در پایان سخنان خود گفت: از همه می خواهم برای پدر شیخ زکزاکی و همه مسلمانان دنیا دعا کنند.

در ادامه در بخش «نقد ، مقاله و پژوهش سینمایی» جشنواره مردمی فیلم عمار، هیات داوران متشکل از حمید رضا مدقق، میثم مهدیار و محسن لبخندق، در بخش پژوهش های سینمایی فانوس این بخش را به پژوهش سینمایی «مطالعه توزیع مردمی محصولات رسانه‌ای در اکران مردمی جشنواره فیلم عمار» به نویسندگی «رسول احمدی» اهدا ‌کرد. داوران این جشنواره در بخش نقد و مقالات سینمایی هیچ اثری را واجد کاندیداتوری ندانستند.

در بخش «فیلم ما» جشنواره مردمی فیلم عمار، هیات داوران متشکل از محمد براتی، محمدرضا باقری، زهرا چخماقی پس از بررسی آثار این بخش؛ لوح افتخار این بخش را به اثر «یدی» به کارگردانی «یزدان عربی» اهدا کردند. داوران این جشنواره اثر «کلت» به کارگردانی «سپیده شراهی» را شایسته دریافت فانوس این جشنواره اعلام کردند.

داوران همچنین لوح افتخار خود را به فیلمنامه کوتاه «اینجا سرزمین من است» به نویسندگی «سید مهدی میرغیاثی»، طرح فیلمنامه  روزی روزگاری بویر احمد» به نویسندگی «رضا دانش پژوه» و طرح فیلمنامه مستند «امام جمعه» به نویسندگی «میثم مهدوی راد» اهدا کردند. در این بخش هیات داوران فیلمنامه بلند «لیست شنبه» به نویسندگی مشترک «محمدصادق رمضانی و حجت احمدی زر» را شایسته دریافت فانوس جشنواره دانست.

دانش پژوه بعد از دریافت جایزه خود در سخنانی گفت: با عرض سلام و خدا قوت بنده این جایزه را صادقانه تقدیم می کنم به کسی که حرفش با امضایش برایم فرقی نمی کند. زمانی که حرف میزند انگار امضا کرده است این جایزه را به آقای سلیم غفوری که پشتیبان فیلم سازانی شبیه من است تقدیم می کنم.

وی ادامه داد: نکته ای را هم خطاب به آقای طالب زاده دارم و آن این است که در رابطه با کهکیلویه و بویر احمد در چهلمین سال انقلاب اسلامی فیلمی ساخته نشده است. از آقای طالب زاده می خواهم که بودجه ساخت فیلمی در این باره را فراهم کنند. اگر شما پشتیبانی نکنید ما احساس می کنیم که درباره شما اشتباه کردیم.

حجت احمدی زر هم بعد از دریافت جایزه خود در سخنانی کوتاه گفت: از زحمات هیات داوران تشکر می کنم که فیلمنامه بلند من را مطالعه کردند. اما چند نکته دارم. اول اینکه فیلمنامه ام در همین مرحله نماند و فیلمش ساخته شود نکته بعدی اینکه فیلم نامه نویس ها معمولا در فیلم ها دیده نمی شود. خانواده ها هم معمولا دیده نمی شوند به همین خاطر از خانواده ام تشکر می کنم.

جوایز این بخش با حضور خانواده شهیدان بابایی نقی لو و محمدی و داوران این بخش اهدا شد.

بزرگداشت حامد زمانی

بنابر این گزارش بخش پایانی این افتتاحیه به تقدیر ویژه از حامد زمانی خواننده جوان موسیقی انقلابی اختصاص داشت. حامد زمانی بعد از پخش مستند کوتاهی درمورد خودش به همراه فرزند شهید احمدی روشن روی سن حاضر شد.

حامد زمانی‌ در سخنانی گفت: مقداری می‌خواهم از دلایل حضورکم رنگ خودم و در رابطه با مشکلات و حرف و حدیث ها و اتفاق هایی که در این چند سال برای من افتاد بگویم.

وی افزود: از بایکوت شدن و طرد شدن و کسانی که مرا قبول نکردندمیخواهم بگویم اماهمه اتفاق ها با یک لبخند شما برطرف می شود.

وی در رابطه با جشنواره عمارگفت:  برای بنده این جشنواره از بقیه متفاوت است زیرا طعم رفاقت را با این دوستان چشیده ام.

وی ادامه داد: از تک تک شما ممنون هستم و بنده لایق تجلیل نیستم و تجلیل ها باید از شما از پدر مادر ها از احمدی روشن ها از تمام کسانی که برای انها آهنگ خوانده ام صورت بگیرد.دشمنان داخلی و خارجی می‌خواهند از جوانان ما اعتماد به نفس را بگیرند.

نکته بعدی‌اینکه: خیلی از مراکز و نهاد ها به سمت سلیبریتی ها می‌روند و بچه های عمار و حزب الهی ها را نمی‌بینند بنده شهرستانی هستم و این فضا را درک کرده ام که نگاه ها به سمت دیگری است متاسفانه با بچه های انقلاب و حزب اللهی برخورد خوبی نمی شود جمله ای از شهید اوینی عرض کنم از راه رفته حرف میزنم…

زمانی با بیان اینکه: خیلی ها گفتند پدرم وزیر است و اسیر است شهید است و آقا زاده است اما باید بگویم پدرم بازنشسته فرهنگی است همه کسانی که میخواهند رشد کنند از این وادی عبور می کنند. موسیقی بنده به لحاظ فرمی هیچ کم و کاستی از بقیه خوانندگان ندارد. یک نفر بعد از اجرای مرگ بر امریکا به بنده گفت: شما به خاطر جرات و جسارتی که در پرداختن به این موضوع داشتید دیده و شناخته شدید.یکی از مسولین امنیتی کشور با همه نامه نگاری کرده بود که با زمانی کار نکنیداز برچسب ها نترسید هویت انقلابی ما کاملا اصیل است به هویت انقلابی خو افتخار میکنم.

مادران شهیدان خالقی پور در سخنانی پیش از تقدیر از حامد زمانی در سخنانی گفت: از اینکه من را در جمع خودتان قبول کردید تشکر می کنم. امسال هفتمین سال است که در جشنواره عمار حاضر می شوم. من فقط بچه های عمار را تشویق می کنم که کارهای خود را به من اطلاع می دهند.

امشب شب تولد پسر شهیدم رسول است و هفته دیگر هم تولد دیگر پسر شهیدم علیرضا است. ماه تولد هر دو یکی است و هر دو در آغوش هم به شهادت رسیدند. از اینکه من را دعوت کردید از تک تک شما تشکر می کنم.

بنابر این گزارش در مراسم تقدیر از حامد زمانی کاشی حرم امام رضا (ع) توسط پدر شهید احمدی روشن فانوس عمار به همراه انگشتری با سنگی از صحن حرم امام الحسین (ع) و هدایای مردمی توسط حاج صادق آهنگران و مادر شهیدان خالقی پور و مادر شهد احمدی روشن اهدا شد.

حاج صادق آهنگران بعد از این تقدیر در سخنانی گفت توفیقی برای من بود که این انگشتر صحن حرم امام حسین (ع) را به برادرم حامد زمانی تقدیم کردم. به نظرم این اتفاق یک استثنایی در این محفل باصفای عمار بود. او با خواندن شعری درباره بخشیدن انگشتر امام علی خطاب به حامد زمانی گفت امیدوارم هر وقت این انگشتر را در دست خود کردی یاد امام حسین و شهدا و دست اندرکاران عمار بکنید.

پدر شهید احمدی روشن در سخنانی گفت: به عزیز بزرگوار حامد عرض می کنم که این کم لطفی ها دیگر زبان زد شده است. از سال ۱۳۹۴ تا امروز حدود ۳۰ – ۴۰ برنامه ای که قرار بود خدمت دانشجویان باشم توسط این دولت محترم در دقیقه ۹۰ لغو شد. می خواهم بگویم که باید پی ولایتمداری را به تن خود بمالیم. من مفتخر هستم که بهای این ولایتمداری را می دهم.

مادر شهید احمدی روشن نیز در سخنان کوتاهی گفت: سلامی عرض می کنم خدمت شما و پسر خوبم حامد زمانی. اولین بار است که در جمع عمار حاضر می شوم. خیلی خوشحال هستم.

وی خطاب به حامد زمانی گفت امیدوارم همیشه سالم و پای کار ولایت باشید.

مادر شهید احمدی روشن در انتها از حاج صادق آهنگران دعوت کرد که به یاد جبهه و جنگ نوحه ای را بخواند.

حاج صادق آهنگران نیز در سخنانی کوتاه گفت کل تلاش هایی که در جنگ تحمیلی و همچنین توسط مدافعان حرم در سوریه و توسط دست اندرکاران عمار صورت می گیرد هدفش این است که اسلام ناب محمدی جهانی شود. و امروز اسلام جهانی شده است و تلاش ما باید برای ظهور باشد تا با ظهور حضرت مهدی همه در رکاب او باشیم و به شهادت برسیم.

وی پس از پایان سخنان خود ابیاتی را در مدح امام رضا (ع) خواند.

بعد از پایان این سخنان حامد زمانی ابیاتی را با همراهی حاضران قسمت هایی از قطعه عمار داره این خاک را خواند.

نظرات

  • آتنا ۱۳۹۷/۱۰/۱۰ - ۰۸:۵۸
    0 0
    دیشب که پخش زنده ی این مراسم رو دیدم، گریه ام گرفت.واقعا ممنونم از عوامل جشنواره ی عمار که ترتیب این تقدیر قشنگ از آقای زمانی، خواننده ی عزیزکشورمون رو دادن.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.