شنبه ۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۵

افتتاح نمایشگاه آثار محمدحسین نیرومند در فرهنگسرای گلستان

نمایشگاه «حق مسلم ماست»

سینماپرس: فرهنگسرای گلستان تا روز سه شنبه ۱۱ دی ماه میزبان نمایشگاه آثار کارتون و گرافیک محمدحسین نیرومند می باشد.

به گزارش سینماپرس، مراسم افتتاحیه نمایشگاه آثار کارتون و گرافیک محمدحسین نیرومند با حضور سیدمسعود شجاعی طباطبایی کاریکاتوریست و جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان در نگارخانه فرهنگسرای گلستان برگزار شد.

در این مراسم سیدمسعود شجاعی طباطبایی درباره آثاری که در این نمایشگاه به نمایش درآمده است، گفت: نیرومند یک هنرمند چند وجهی است. دقت کنید که کاریکاتور، صرفا طراحی اغراق‌آمیز از چهره است و مابقی اتفاقات در هنر کارتون رخ می‌دهد. نیرومند تسلط بسیار خوبی بر هنر کارتون دارد و از همین منظر، شاید بتوان گفت که وی اولین کسی است که بعد از انقلاب، موضوع ایده‌یابی در کاریکاتور را مطرح کرد. او کتابی با عنوان «فیل آبی برای ایده‌یابی» دارد که در آن اشاره‌های آیکونیک به مسایل، مورد بحث قرار گرفته است. همانطور که در آثار این نمایشگاه می‌بینید، اشاره‌های آیکونیک به مسایل با استفاده از هنر گرافیک به تصویر کشیده و کارها در عین سادگی با فرم بسیار خوبی ارایه شده است.

وی افزود: به نظرم نیرومند، تسلط بسیار کاملی بر موضوع آیکون‌سازی و گرافیک دارد. در این نمایشگاه او هم از خصلت‌های کارتون و هم از گرافیک به معنای ناب آن استفاده کرده است. علاوه بر این، نیرومند به خوبی بر موضوع نماد و نمادسازی تسلط دارد و در غالب کارهای این نمایشگاه، این موضوع را می‌بینیم. این نمادها به شکل‌های مختلف در آثار ارایه شده است و هرکدام حرف خاصی را بیان می‌کنند. برای مثال یکی از کارهای خوب وی، نمادی است که در پرچم عربستان سعودی استفاده کرده‌است. می‌بینید که امضای ترامپ در کنار شمشیر قرار گرفته است و به صورت نمادین، بیان می‌کند که رژیم آل سعود تا چه اندازه به آمریکا وابسته است.

این هنرمند درباره اهمیت هنر کاریکاتور در بیان مسایل مختلف صحبت کرد و گفت: در جریان انقلاب اسلامی، هنر کاریکاتور، تقریبا بی‌رقیب بوده و به نظرم توانسته است به وظایف خود به معنای واقعی کلمه عمل کند. اولین نمایشگاه بین‌المللی که در این حوزه برگزار شد، نمایشگاهی بود که در نشریه ابرار تحت عنوان «سقوط کمونیسم» گذاشته شد. بعد از آن، نمایشگاه سلمان رشدی برگزار شد و سپس دوسالانه‌های کاریکاتور پا گرفت که بنده همراه با نیرومند، پایه‌گذار این دوسالانه‌ها بودیم البته ما فقط به این دوسالانه‌ها بسنده نکردیم و مسابقات مختلفی را با عناوین غزه، فلسطین، میانمار، یمن، استکبارستیزی، مبارزه با تروریسم داعش و ...برگزار کردیم. در حقیقت، شاید بتوان گفت که ما هر سال یکی ۲ نمایشگاه کاریکاتور بین‌المللی و نمایشگاه‌های متعدد ملی داریم. کاریکاتور ظرفیت بالایی دارد و به دلیل ارتباط خوبی که با مخاطب برقرار می‌کند و در عین حال زبان بین‌المللی نیز دارد، بسیار مهم است و به خوبی توانسته است حق هنر را ادا کند.

در بخش دیگر این مراسم، محمدحسین نیرومند صحبت کرد.

نیرومند درباره آثار خود عنوان کرد: در این نمایشگاه آثاری از جنس کارتون و گرافیک را می‌بینیم. این آثار از نظر محتوا، کارتون و از نظر فرم بصری گرافیک است. در حقیقت، نگاه نقادانه به مسایل مختلف از طریق کارتون معنا پیدا می‌کند و فرم پر انرژی آن با رنگ‌های مختلف به وسیله گرافیک انجام می‌شود. این هنر، تفاوت‌هایی با کاریکاتور دارد. کاریکاتور چهره اغراق شده افراد است در حالی که کارتون وجهه‌ای از یک شخصیت را نشان می‌دهد.

این هنرمند درباره محتوای آثار این نمایشگاه و اهمیت آن صحبت کرد و گفت: کسی که هنر کارتون را انتخاب می‌کند، کسی است که دوست دارد اندیشه‌هایش را به صورت صریح و بی‌پرده بیان کند. از همین منظر، تفاوت بین کاریکاتوریست و نقاش در این است که نقاشان خیلی به دنبال بیان موضوع نیستند و بیشتر به دنبال نقش‌آفرینی هستند و قصد دارند که با احساس مخاطب درگیر شوند. در مقابل کاریکاتوریست‌ها به دنبال این هستند که آنچه را که در ذهنشان است به دیگران منتقل کنند. بنابراین می‌توان گفت که کاریکاتور دنیای اعتقادی خالقش را نشان می‌دهد. حال اگر می‌بینید که آثار این نمایشگاه روی یک سری کلیدواژه‌های خاص است به دلیل اعتقادهای بنده است.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود ضمن اشاره به ایام ۹ دی گفت: اتفاقات سال ۸۸ یکی از اساسی‌ترین چالش‌های نظام بود که نظام توانست سرافرازانه از آن بیرون بیاید و از این منظر، ۹ دی روز بسیار مهمی است که متاسفانه سیستم فرهنگی ما کمتر بدان پرداخته و به اندازه عظمت این داستان، برایش هزینه نشده است. من فکر می‌کنم که بعضی از مدیریت‌های فرهنگی ما دوست ندارند در این زمینه کار کنند و بعضی دیگر نیز غفلت می‌کنند. شان ۹ دی بسیار بالا است و باید قالب‌های هنری مختلف و هنرمندان مختلف در این زمینه کار کنند.

نمایشگاه آثار محمدحسین نیرومند با عنوان «حق مسلم ماست» تا روز سه شنبه ۱۱ دی ماه از ساعت ۹ تا ۱۹ در نگارخانه فرهنگسرای گستان واقع در نارمک، میدان هلال احمر، خیابان گلستان، فرهنگسرای گلستان دایر است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.