چهارشنبه ۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۵

تهیه‌کننده فیلم دفاع‌مقدسی «۲۳ نفر»:

بودجه فرهنگی همه جا خرج می‌شود الا برای انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس! / تولید فیلم درباره دفاع مقدس با سختی‌های زیادی روبه‌رو است

نخستین عکس از فیلم سینمایی «۲۳نفر»

سینماپرس: سینمای دفاع مقدس در سال‌های اخیر با افت تولیدات روبه‌رو شده است و تولید آثاری مانند «۲۳ نفر» باعث می‌شود که چراغ سینمای دفاع مقدس رو به خاموشی نرود. مجتبی فرآورده تهیه کننده این فیلم سینمایی دفاع مقدسی درباره این فیلم و چرایی کاهش تولید فیلم درباره دفاع مقدس توضیحاتی داده است.

فیلمبرداری فیلم سینمایی ۲۳ نفر به پایان رسید. این فیلم سینمایی که بر اساس داستان واقعی زندگی ۲۳ رزمنده نوجوان دوران دفاع مقدس و اسارت آن‌ها ساخته شده است، به کارگردانی مهدی جعفری و محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است. سینمای دفاع مقدس در سال‌های اخیر با افت تولیدات روبه‌رو شده است و تولید آثاری مانند «۲۳ نفر» باعث می‌شود که چراغ سینمای دفاع مقدس رو به خاموشی نرود. مجتبی فرآورده تهیه کننده این فیلم سینمایی دفاع مقدسی درباره این فیلم و چرایی کاهش تولید فیلم درباره دفاع مقدس توضیحاتی داده است.

با توجه اینکه  فیلمبرداری «۲۳ نفر» به پایان رسید، احتمال حضور این فیلم در جشنواره فجر وجود دارد؟
به امید خدا تمام تلاشمان را می‌کنیم تا از نظر زمانبندی کار به نحوی پیش برود که به جشنواره فجر برسد.
 

فیلمبرداری در کجا انجام شد؟
تقریبا همه فیلمبرداری ما در دو شهر تهران و آبادان انجام شده است.
 

روز اول فیلمبرداری، سردار قاسم سلیمانی در پشت صحنه پروژه حاضر شد، آیا در این حضور توصیه و پیشنهادی داشتند؟
قصه فیلم «۲۳ نفر» درباره زندگی بچه‌های گروه ۲۳ نفر است. در دوره دفاع مقدس سردار سلیمانی فرمانده بعضی از این بچه‌ها بوده‌اند و در آن روز به همین دلیل که تعدادی از آن بچه‌ها در پشت صحنه حضور داشتند، ایشان هم تشریف آوردند و در روز اول فیلمبرداری حضور داشتند، اما درباره اینکه پیشنهاد یا توصیه‌ای داشته باشند، خیر چنین اتفاقی نیفتاد و حضورشان صرفا به دلیل محبتی بود که داشتند و قدم رنجه شان تبرکی برای شروع کار فیلمبرداری بود.
 

پیش از تولید فیلم «۲۳ نفر» عنوان شده بود که این فیلم اقتباسی از کتاب مشهور «آن بیست‌وسه نفر» است، چقدر به کتاب وفادار بوده‌اید؟
فیلم «۲۳ نفر» اقتباسی از کتاب «آن بیست و سه نفر» نیست. این مسئله را برای همین تأکید می‌کنم که بعدها ادعایی یا توقعی در این باره به وجود نیاید. داستان فیلم «۲۳ نفر» ما قبل از کتاب «آن بیست و سه نفر» است و صرفا به خاطر تشابه اسمی برخی حرف و حدیث‌ها به وجود آمده است. فیلم «۲۳ نفر» روایتی آزاد و سینمایی است و تحقیقات آن را آقای مهدی جعفری طی ۱۵- ۱۴ سال اخیر از بچه‌هایی که در آن گروه عضو بوده‌اند انجام داده و پیش از ساخت فیلم سینمایی، مستندی هم درباره آن‌ها تولید کرده است.
 

سینمای ما با کارهای اقتباسی میانه‌ای ندارد، چرا فیلم سینمایی بر اساس کتاب‌های مشهور ادبیات دفاع مقدس تولید نشده است؟
برای اینکه اصلا نمی‌شود فیلم دفاع مقدسی ساخت! تولید فیلم درباره دفاع مقدس با سختی‌های زیادی روبه‌رو است.
 

منظورتان این است که آثار دفاع مقدسی در پروسه تولید با مشکل روبه‌رو می‌شوند؟!
بله، ساخت فیلم دفاع مقدسی بودجه خاصی را می‌طلبد و لجستیک سنگینی دارد. شما باید علاوه بر تجهیز جبهه خودی یعنی نیروهای ارتش، سپاه و بسیج، جبهه دشمن که نیروهای بعثی می‌شوند را نیز تجهیز کنید، این کار پشتیبانی و لجستیک خاصی می‌طلبد.
 

در گذشته تعداد آثار تولیدی دفاع مقدسی رقم قابل قبولی بود، اما اکنون با روند نزولی روبه‌رو هستیم، چرا آن زمان می‌شد فیلم ساخت، اما الان نه؟
طبق خُلق نامبارکی که وجود دارد ما حتی بلد نیستیم از گنجینه‌هایی که داشته‌ایم نگهداری کنیم. یکی از مشکلات بزرگ ما در فیلم «۲۳‌نفر» پیدا کردن «آیفا» (نوعی خودروی ویژه حمل و نقل که کاربرد نظامی دارد و در هشت سال دفاع مقدس نقش مهمی در جابه جایی نیرو و مهمات داشت) بود. بسیاری از ابزار و ادواتی که در گذشته در اختیار تولید آثار سینمایی دفاع مقدسی بود، به دلیل عدم نگهداری از بین رفته است و آنچه باقی مانده به سختی به دست می‌آید و باید هزینه زیادی برای آن صرف شود. برای همین است که سینما به سمت کارهای آپارتمانی کم هزینه و سهل الوصول رفته و کمتر کسی سراغ کارهای دفاع مقدسی که پروداکشن وسیع و سنگین دارد، می‌رود.
 

ما نهادهای فرهنگی داریم که وظیفه‌شان حمایت از تولید در سینمای دفاع مقدس است، چرا با وجود این نهادها باز هم سینمای دفاع مقدس از کاهش تولیدات رنج می‌برد؟
حمایت آن‌ها از سینمای دفاع مقدس در حد شوخی است. همان‌هایی که شما می‌گویید باید از سینمای دفاع مقدس حمایت کنند وقتی سراغشان می‌روید از شما پول می‌خواهند. هزینه ساخت فیلم سینمایی درباره دفاع مقدس بالاست. ما در فیلم «۲۳ نفر» حدود ۱۰ دقیقه فضای جنگی داریم و برای آن جا به جایی کامیون‌های «آیفا» در تهران و آبادان داشتیم. این کار نیازمند «کمرشکن» و «کفی» بود که هزینه سرسام‌آوری داشت. نهادها و ارگان‌های متولی یا باید امکانات بدهند یا پول بدهند که بشود با آن امکانات تهیه کرد، بدون پول نمی‌شود کاری پیش برد.
 

من می‌توانم برای شما چندین سازمان، نهاد و موسسه را نام ببرم که وظیفه دارند کمک کنند سینمای دفاع مقدس سرپا باشد، از شهرک سینمایی دفاع مقدس گرفته تا سازمان سینمایی دفاع مقدس و امثالهم، با وجود این‌ها مگر باز هم باید سینمای دفاع مقدس از نبود امکانات بنالد؟
گفتید شهرک دفاع مقدس، شهرک اتفاقاً عمکرد خوبی دارد و کم کاری نمی‌کند ولی آنجا هم نیازمند کمک و امکانات است. تا وقتی آنجا را تجهیز نکنند نمی‌تواند تجهیزات در اختیار فیلم‌های سینمای دفاع مقدس قرار دهد. شهرک سینمایی دفاع مقدس که نمی‌تواند تجهیزات را ابداع کند. باید پول و بودجه تخصیص دهند که نمی‌دهند!
 

به بودجه اشاره کردید، در روزهایی هستیم که دولت بودجه پیشنهادی را به مجلس ارائه داده و مجلس هم باید آن را بررسی کند، به عنوان فعال فرهنگی درباره بودجه فرهنگی و دیده شدن سینمای دفاع مقدس در آن توصیه‌ای به دولت و مجلس ندارید؟
بودجه فرهنگ در کشورمان سالانه چیزی حدود ۸ هزارمیلیارد تومان است و با اختصاص بودجه از سوی نهادهای دیگر مانند شهرداری و برخی سازمان‌ها در مجموع به ۱۰‌هزار میلیارد تومان می‌رسد. مشکل ما این است که ۱۰‌هزار میلیارد تومان بودجه فرهنگی کشور همه جا خرج می‌شود جز برای اهداف انقلاب اسلامی و دفاع مقدس!
 

چرا چنین اتفاقی می‌افتد؟
دلیلش را می‌دانم، اما بگذارید که نگویم!

*روزنامه جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.