شنبه ۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰

توضیحات روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی در رابطه با حواشی چند نمایش

اداره کل هنرهای نمایشی

سینماپرس: روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی با توجه به حواشی مربوط به چند نمایش توضیحاتی را به منظور صیانت از حقوق هنرمندان و توجه به ارزش ها و هنجارهای جامعه ضروری دانست.

به گزارش سینماپرس، متن منتشر شده این توضیحات که فقط در اختیار رسانه ها قرار گرفته است به شرح زیر است:

«به اطلاع می‌رساند با توجه به حواشی مربوط به چند نمایش اخیر و واکنش‌های مختلف به این موضوع حفظ و صیانت از حقوق هنرمندان و رعایت و احترام به اصول و قوانین هنری مبنای فعالیت و عملکرد اداره کل هنرهای نمایشی خواهد بود. لذا حسب تاکید وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین معاونت محترم امور هنری در راستای ایجاد یک شبکه و نظام منسجم در عرصه فعالیت هنرهای نمایشی توجه به شناسایی و بازنگری مقررات و قوانین موجود و شناسایی خلا و موارد نقص، تدوین آئین‌نامه‌های اجرایی در دستور کار اداره کل هنرهای نمایشی قرار دارد. تدوین آئین‌نامه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، نگارش و تهیه آئین‌نامه شورای صنفی مشورتی هنرهای نمایشی، آئین‌نامه تماشاخانه‌های خصوصی و شیوه‌نامه فعالیت نمایش‌های کمدی و شورای حمایت در کنار بازنگری آئین‌نامه شورای نظارت و ارزشیابی بخشی از این ماموریت است. این مهم در حالی پیگیری می‌شود که به دلیل رشد روزافزون فعالیت‌ها در حوزه هنرهای نمایشی و استفاده از تمامی توان ظرفیت فعلی، وجود برخی مشکلات را نمی‌توان نادیده گرفت. بی‌شک با جهد و تلاش بیشتر همکاران اداره کل هنرهای نمایشی و مشارکت و همراهی هنرمندان امور جاری به بهترین شکل اجرایی هدایت و اجرا خواهد شد.

لیکن به اطلاع همه مسئولان و اهالی دلسوز فرهنگ و هنر و تمامی عزیزانی که دغدغه پایبندی به اصول و قوانین و هنجارهای جامعه را دارند می‌رساند قاطبه هنرمندان تئاتر با پایبندی به اصول و مبانی فکری و ارزش‌های جامعه در این راستا اقدام می‌نمایند. با توجه به حجم روزافزون تولیدات نمایشی و تعداد هنرمندان تئاتر و ماهیت پویای هنرهای نمایشی بخشی از تولیدات نمایشی به عنوان دغدغه و رسالت هنرمندان به ضرورت‌های اجتماعی در جامعه می‌پردازد. آنچه که باید در تحلیل و یا ارزیابی اقدامات خانواده تئاتر با نگاه انصاف و سازنده به آن توجه کرد.

یکی از ماموریت‌های اصلی اداره کل هنرهای نمایشی حمایت و صیانت از حقوق هنرمندان در چارچوب قوانین و مقررات است و انتظار می‌رود گروه‌های نمایشی با همکاری و مشارکت مجدانه خود به این مهم توجه جدی داشته باشند. بنابراین با وجود مشکلات و حواشی شکل گرفته پیرامون اجرای چند نمایش و به جهت حفظ حرمت و حقوق ۲ قشر از جامعه، توجه به نگاه ارزش‌مدار و دغدغه‌مند و تاکید بر حفظ ارزش‌ها و هنجارهای جامعه مورد تاکید است. حفظ حقوق معنوی هنرمندان که در شرایط موجود دغدغه تولید محصولی زنده بر مدار اندیشه را دارند مبتنی بر پایبندی به ارزش‌های انسانی و اسلامی است. لذا اداره کل هنرهای نمایشی با استناد به اصول و قوانین فرهنگی و هنری و اهمیت سیاست‌ فرهنگی و هنری نظام جمهوری اسلامی در این مسیر با جدیت و به دور از مماشات اقدام خواهد کرد. با تاکید مجدانه بر این مهم ذکر این نکته ضروری است که آنچه تحت عنوان عدم نظارت و یا بی‌توجهی هنرمندان و اداره کل هنرهای نمایشی به اصول و و قوانین و حفظ ارزش‌های جامعه طرح می‌شود ناشی از اطلاعات و یا اخبار ناقص از اقدامات و فعالیت موثر و ارزشمند گروه زیادی از هنرمندان پرتلاش و دغدغه‌مند تئاتر است. لذا اداره کل هنرهای نمایشی ضمن تاکید به مدارا و در نظر گرفتن تکثّر نگاه ها در جامعه پویای امروز توضیح چند نکته را ضروری می‌داند:

۱- در خصوص اجرای نمایش «بینوایان» با توجه به تخلف گروه نمایشی فوق در تبلیغات اولیه نمایشی و مطابق رای و نظر شورای مرکزی نظارت و ارزشیابی و در نظر گرفتن موارد تخلف تذکر کتبی و رسانه‌ای به گروه ابلاغ شد. همچنین در طول اجرای عمومی و نظارت بر اجرای نمایش جهت رعایت مواردی چون آرایه و گریم بازیگران مواردی به گروه ابلاغ و جهت رعایت کامل آن از طرف گروه نمایش اقدام شد. بدیهی است اجرای اثر فوق با رعایت همه قوانین و مقررات شورای نظارت و ارزشیابی صرفا تا زمان و تاریخ ذکر شده در پروانه صادر شده تداوم خواهد داشت.  

۲- اجرای  نمایش «مثل آب برای شکلات» بنا بر نظر شورای نظارت و ارزشیابی و مطابق یکی از بندهای پروانه نمایش به دلیل عدم رعایت قانون در بازبینی تیزر نمایش و حجم تبلیغات غیر قانونی در فضای مجازی که به دور از کنترل و اراده گروه نمایشی صورت گرفته متوقف شده است.

۳- در چند مورد به جهت عدم رعایت قوانین و مقررات در سالن‌های نمایشی به خصوص تبلیغات و یا پوشش و آرایه بازیگران و یا تغییر در شکل و محتوای نمایش به گروه و یا مدیران سالن‌های نمایشی تذکر داده شده است که به عنوان یک رویه متداول با همکاری هنرمندان و مدیران در کوتاه‌ترین زمان مشکلات فوق برطرف شده است. بدیهی است شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی با نگاهی تعاملی و مشارکت با هنرمندان سعی دارد در همکاری با گروه‌های نمایشی و مطابق قوانین و مقررات مصوب اقدام نماید.   

در پایان ضمن اشاره بر وظیفه قانونی اداره کل هنرهای نمایشی به عنوان متولی فعالیت حوزه هنرهای نمایشی و توجه بر حمایت از حقوق قانونی هنرمندان بر این نکته تاکید می‌شود که جامعه هنرمندان تئاتر با مشارکت و فعالیت موثر و قانونی خود همواره در راه اهداف و ارزش‌های جامعه ایران اسلامی گام برداشته و سهم زیادی در رشد و اعتلای فرهنگ و هنر این سرزمین دارند.»

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.