شنبه ۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۱

ابهام در حمایت ویژه سازمان سینمایی از ۳ فیلمساز

دستمزد نجومی  - دلار

سینماپرس: بنابر جدول منتشر شده از سوی بنیاد سینمایی فارابی، طی ۱۵ ماه گذشته، سه فیملساز به‌صورت ویژه با دستور مستقیم رئیس وقت سازمان سینمایی، تسهیلات دریافت کرده‌اند.

به گزارش سینماپرس، ۳۰ آذر ماه با انتشار گزارشی از سوی بنیاد سینمایی فارابی از زیرمجموعه‌های سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در آن فهرست دریافت کنندگان وام از «صندوق کارآفرینی امید» آورده شده بود در چند مورد ابهاماتی ایجاد شده است که از آن جمله می‌توان به وام دولتی برای توسعه موسسه آموزشی مسعود جعفری جوزانی اشاره کرد.

در این جدول در ردیف «معرفی شده توسط» سه بار نام سازمان امور سینمایی آمده است که عبارتند از معرفی امید عشقی برای فیلم «گنج سرخ» رقم ۱۰۰ میلیون تومان، نرگس آبیار برای فیلم «نفس» رقم ۱۵۰ میلیون تومان و مسعود جعفری جوزانی برای توسعه موسسه آموزشی اش مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان.

در توضیح این جدول آمده است که رقم ارایه شده به نرگس آبیار برای معرفی فیلمش به اعضای آکادمی اسکار، هزینه‌های معرفی و تبلیغات فیلم بوده است. همچنین در توضیح وام ۳۰۰ میلیون تومانی جعفری جوزانی آمده است که از سوی سازمان سینمایی نسبت به دریافت وام اقدام کرده است.

در پیگیری موضوع و توضیح جدول ارایه شده از سوی فارابی، این توضیح آمده که پروژه‌های این جدول به استثنای آن سه مورد برای دریافت مشارکت فارابی به شوراهای تخصصی فارابی ارایه شده بودند ولی در نهایت موفق به قانع کردن شوراها برای مشارکت نشده‌اند ولی برای دریافت وام به صندوق اعتباری هنر معرفی شده و شورای تخصصی صندوق برای ارایه وام قانع شده است.

درباره سه مورد که از سوی سازمان سینمایی معرفی شده اند این روند به گونه‌ای دیگر طی شده و معرفی‌شدگان مستقیم از سوی سازمان سینمایی و مدیریت وقت این سازمان به صندوق اعتباری هنر معرفی شده اند.

اما در جستجویی در اینترنت و برای آشنایی بیشتر با امید عشقی که از سوی سازمان سینمایی برای دریافت وام معرفی شده است به گفتگویی از وی در اردیبهشت سال ۹۱ در سایت گنابادنیوز برمی‌خوریم که در آنجا از فیلمنامه خود با نام «طلای سرخ» نام برده است. در پایان این گفتگو آمده است: «نویسنده «طلای سرخ» در پایان با تشکر از علیرضا رئیسیان و انجمن تهیه‌کنندگان، خاطرنشان کرد: تا کنون مجلس و وزارت ارشاد، معاونت سینمایی و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، همچنین اتحادیه صادر کنندگان زعفران از این پروژه حمایت کرده‌اند و برخی از آن‌ها، این فیلم را پروژه ملی نامیده‌اند.»

در همه این سال‌ها خبری از این پروژه که به گفته کارگردان حمایت مجلس و وزارت ارشاد و معاونت سینمایی و مرکز گسترش و اتحادیه صادرکنندگان را داشته است، نبود تا اینکه در اسفندسال ۹۳ سایت تابناک گفتگویی بلند با امید عشقی انجام داد. وی در بخشی از این گفتگو درباره دلایل ساخته نشدن این پروژه گفته بود: «مسئول دفتر آقای ایوبی دلیل عدم صدور پروانه برای ما را طرح شکایت از سوی یک فیلمساز با اتهام سرقت ادبی فیلمنامه بر علیه بنده بیان فرمودند و ادعا نمودند که برگه ثبت فیلمنامه متحد الشکلی در یک تاریخ برابر با ما دارند! سازمان به هیچکدام پروانه نمی دهد تا دادگاه صالحه، محق را معرفی کند!»

وی همچنین گفته بود: «آن طور که مطلع شدم نمایندگان یکی از اصناف حاضر در شورا با صدور پروانه ما مخالفت دارند. از طریق بازرسی وزارت ارشاد اقدام نموده، همچنین شکایاتی به دستگاه‌های نظارتی دیگر ارائه نموده ام. بنده تا حصول نتیجه که اخذ پروانه پیگیری‌ام را ادامه خواهم داد و مستنداتم را به هر کجا که لازم باشد ارائه خواهم نمود.»

و اما در جستجویی در فضای مجازی درباره فیلم «گنج سرخ» به عکس‌هایی می رسیم که نشان از این دارد که فیلم پیش از این جلوی دوربین رفته است و حال باید دید مبلغ وام برای چه بخشی از کار و با دستور مستقیم سازمان سینمایی به این پروژه داده شده است؟

همچنین با جدا شدن محمود فلاح از تهیه‌کنندگی این اثر در همان سال ۹۱، مشخص نشده این پروژه با نام کدام تهیه‌کننده جلوی دوربین رفته است.

*مهر

نظرات

  • محمدسعید نعمتی ۱۳۹۷/۱۰/۰۱ - ۱۶:۱۷
    1 0
    خرج که از کیسه مهمان بود حاتم طائی شدن آسان بود ای ای ای حیدریان ها چه می کنید شمایان با بیت المال ؟؟
  • علی ۱۳۹۷/۱۰/۰۲ - ۰۸:۱۱
    0 0
    آیا به همه موسسات وام وکمک بلاع عوض پرداخت می گردد در حالی که بسیاری از موسسات وشرکت های فیلم سازی آموزشی از مشکلات مالی رنج می برند

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.