شنبه ۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳

هیأت انتخاب جشنواره فجر از منظر سینماگران/۳

علیمردانی: هیأت های انتخاب و داوری بارها باعث گم شدن فیلم های خوب شده اند/ همه اهالی سینما باید از جشنواره فیلم فجر حمایت کنند

هاتف علیمردانی در نشست خبری فیلم سینمایی«آباجان»

سینماپرس: هاتف علیمردانی کارگردان سینما همزمان با فعالیت هیأت انتخاب سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: هیأت انتخاب همه جشنواره ها باید متشکل از افراد بی طرف، کارآمد و کارشناس باشد و آن ها باید بر اساس قاعده ها و استانداردهای روز دنیا و سیاست های جشنواره مبادرت به انتخاب آثار کنند.

کارگردان فیلم های سینمایی «مردن به وقت شهریور» و «کوچه بی نام» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من زمانی که لیست اعضای هیأت انتخاب این دوره از جشنواره فیلم فجر را دیدم به طور کلی به نظرم لیست نسبتاً قابل قبولی آمد اما آنچه بسیار مهم است و می تواند در انتخاب ها و داوری ها اثر مستقیم بگذارد و جشنواره فیلم فجر طی ۳۶ سال برگزاری اش همواره از آن آسیب دیده تغییر مکرر دبیران است.

وی ادامه داد: تغییر مکرر دبیران بزرگترین ضربه ها را به جشنواره فیلم فجر زده است؛ زمانی که یک دبیر تغییر می کند همه سیاست هایش از بین می رود و به قول معروف روز از نو و روزی از نو می شود!؛ ما در هیچ یک از جشنواره های مطرح و معتبر سینمایی در دنیا شاهد تغییر مکرر دبیران نیستیم و همه دبیران همواره سال های متمادی وظیفه هدایت و اداره جشنواره ها را بر عهده داشته اند؛ این بسیار بد است که تا یک دبیر می آید جایش را پیدا کند ما او را پس می زنیم و به یک شخص اطمینان نمی کنیم!

علیمردانی تأکید کرد: اگر به یک فرد که مورد تأیید قاطبه سینماگران باشد اطمینان کنیم و برای چندین سال متوالی وی را به عنوان دبیر جشنواره منصوب کنیم قطعاً اتفاقات شایسته تری در جشنواره رخ خواهد داد؛ جشنواره به استاندارد خواهد رسید و این اتفاق باعث می شود تا هیأت های انتخاب و داوری هم بتوانند بر اساس سیاست های با ثبات دبیر مبادرت به انتخاب آثار شایسته تری برای حضور در جشنواره نمایند.

کارگردان فیلم های سینمایی «کلمبوس» و «راز دشت تاران» در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه اعمال سلیقه هیأت های انتخاب و داوری بارها باعث گم شدن فیلم های خوب شده است اظهار داشت: بنده خودم سینماگری هستم که بارها در جشنواره فیلم فجر حضور داشته ام اما یکی از بهترین فیلم هایم به دلیل اعمال سلیقه و یا سیاست هیأت انتخاب از جشنواره کنار گذاشته شد؛ فیلمی که به اذعان بسیاری از اهالی سینما و همکارانم اگر در جشنواره حضور پیدا می کرد می توانست حرف های بسیار جدی برای گفتن داشته باشد و بخش عمده ای از جوایز را نصیب خود کند.

وی افزود: اما بنده نوعی از آنجا که قاعده بازی در جشنواره را بلد بودم به اعمال سلیقه هیأت انتخاب اعتراضی نکردم چرا که متوجه این اصل بودم که هر فردی سلیقه و دیدگاهی دارد و قطعاً فیلم من با سلیقه اعضای هیأت انتخاب همخوانی نداشته است. ما این را باید بدانیم که تغییر مکرر افراد از دبیر گرفته تا هیأت های انتخاب و داوری باعث می شود تا سلیقه ها در جشنواره تغییر کند و فیلم های نابی هم در این وسط گم شوند! این اتفاقی است که در جشنواره های معتبر جهانی هم اگر سیاست باثباتی نداشته باشند رخ خواهد داد.

این سینماگر در پایان این گفتگو افزود: در هر صورت جشنواره فیلم فجر مهمترین رویداد سینمایی کشور است؛ جشنواره ای ملی و برای یکایک مردم ایران است و همه اهالی سینما باید از این رویداد حتی اگر دچار دلخوری و دلزدگی هم شده اند حمایت کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.