شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۸

یک سال برای برگزاری جشنواره مقاومت در قد و قواره جهانی فرصت باقی است

چند گام دیگر تا تبدیل‌شدن به پاتوق فیلمسازان مستقل جهان

پانزدهمین جشنواره فیلم «مقاومت»

سینماپرس: سردار غلامحسین غیب‌پرور در مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره بین‌المللی مقاومت خواستار برگزاری سالانه این جشنواره مهم فرهنگی شد. این جشنواره کمتر از یک سال برای برگزاری دوره شانزدهم وقت دارد؛ فرصتی کوتاه، اما مغتنم برای برنامه‌ریزی که شاهد یک جشنواره در قد و قواره جشنواره‌های مهم سینمایی باشیم.

سردار غلامحسین غیب‌پرور رئیس سازمان بسیج مستضعفین در مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره بین‌المللی مقاومت خواستار برگزاری سالانه این جشنواره مهم فرهنگی شد. این جشنواره کمتر از یک سال برای برگزاری دوره شانزدهم وقت دارد؛ فرصتی کوتاه، اما مغتنم برای برنامه‌ریزی که شاهد یک جشنواره در قد و قواره جشنواره‌های مهم سینمایی باشیم.


جشنواره‌ای برای فردا
جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، نه مانند جشنواره فیلم فجر است که ویترینی از همه تولیدات و سلیقه‌های سینمای ایران باشد و نه جشنواره‌ای از جنس «سینما حقیقت» و «فیلم کوتاه تهران» است که نگاهی فرامتنی به سینما ندارند. جشنواره فیلم مقاومت، چند سالی است که به مهم‌ترین جشنواره موضوعی فیلم در ایران تبدیل شده است؛ رویدادی که نگاهش به سینما بر اساس شعار «هنر برای هنر» شکل نگرفته و همان طور که از نام فستیوال مشخص است، به موضوع محوری «مقاومت» که جزو سیاست‌های اصولی نظام جمهوری اسلامی است، می‌پردازد. جمهوری اسلامی چهار دهه است که مقاومت عملی را در پیش گرفته و همین رویکرد باعث شده تا هواداران زیادی در اقصی نقاط جهان پیدا کند. فرهنگ مقاومت در منطقه باعث ایجاد محور مقاومت شده است؛ محوری که توانست تروریسم تکفیری را شکست دهد. جشنواره فیلم مقاومت از این رو نه تنها برای ایران که برای منطقه و جهان دارای اهمیت است چراکه ترسیم کننده آینده مقاومت است.


مقاومت و مانور تأثیرگذاری بین‌المللی
اهمیت راهبردی جشنواره فیلم مقاومت را می‌توان از پیام «نوام چامسکی» نظریه پرداز مشهور امریکایی مشاهده کرد. چامسکی می‌گوید: اقدام جشنواره «مقاومت» در زمینه مبارزه با افراط گرایی از طریق فیلم و ویدئو بسیار چشمگیر است. چامسکی در این پیام با یادآوری جنایت‌های آل سعود در منطقه و حمایت امریکا از اقدامات ضد انسانی این خاندان، می‌نویسد: جشنواره فیلم «مقاومت» اقدام مناسبی است که توجه ما را به بعضی از این موارد جلب کند.»

از سویی دیگر در دوره اخیر «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان و «بشار اشد» رئیس‌جمهور سوریه نیز برای برگزاری جشنواره مقاومت پیام صادر کرده‌اند و این نشان دهنده تاثیرگذاری و اهمیت جشنواره مقاومت در آن سوی مرزهاست.


یک سال برای ماندن جشنواره
سال ۹۱ بعد از برگزاری دوازدهمین دوره اعلام شد جشنواره فیلم مقاومت از این به بعد به صورت سالانه برگزار خواهد شد؛ اتفاقی مهم و نقطه عطفی در طول حیات جشنواره فیلم مقاومت که پیش از آن به صورت دوسالانه و با مرور آثار تولید و اکران شده سینمای ایران و برخی از کشورهای مستقل برگزار می‌شد. سال بعد دوره سیزدهم جشنواره برگزار شد. سینمای مقاومت نشان داد توانایی برگزاری سالانه جشنواره را دارد، اما یک وقفه همه چیز را دوباره به نقطه شروع برگرداند.

محمد خزاعی دبیر جشنواره مقاومت در خرداد ۹۴ علت برگزار نشدن سالانه جشنواره را عدم تولید فیلم‌های مرتبط عنوان کرد. خزاعی تأکید کرد: «جشنواره فیلم مقاومت زمانی می‌تواند به صورت سالانه برگزار شود که بودجه‌ای مجزا برای تولید فیلم‌های شاخص در زمینه مقاومت و دفاع مقدس در نظر گرفته شده باشد.» وی ادامه داد: «ما از نظر فیلم‌های مستند، کوتاه یا انیمیشن هیچ گونه مشکلی در سینمای استراتژیک و مقاومت نداریم، اما در بحث تولیدات آثار سینمایی بلند همیشه با کمبود و مشکلات جدی روبه‌رو هستیم چراکه توان تولید ما در این زمینه بالا نیست و بودجه قابل قبولی برای تولید فیلم‌های سینمایی در این زمینه در نظر گرفته نشده است.»


بازتاب بین‌المللی مناسب جشنواره
دست‌اندرکاران جشنواره فیلم مقاومت یک سال برای ترغیب فیلمسازان ایرانی برای تولید آثاری در فضای مقاومت فرصت دارند. بخش عمده‌ای از آثار سینمای فاخر در ایران با حمایت نهادها و ارگان‌ها ساخته می‌شود. این نهادها که بعضاً ارتباط مستقیمی با شعار محوری مقاومت دارند در طول سال به طور مستقیم اقدام به تولید فیلم سینمایی می‌کنند یا در قالب مشارکت، نقش مهمی در ساخت فیلم‌های سینمایی ایفا می‌کنند. از سوی دیگر در دیگر نقاط جهان، علاوه بر کشورهای محور مقاومت، فیلمسازان مستقل بسیاری وجود دارند که آثارشان نسبت مستقیمی با موضوع جشنواره مقاومت دارد. بخش بین‌الملل جشنواره همیشه مورد توجه رسانه‌های بین‌المللی بوده است. از انتشار خبر حضور آثار خارجی گرفته تا تهدید فیلمسازان مستقل و ابراز نگرانی از حضور آثار ضد صهیونیستی، تنها بخشی از بازتاب‌های خارجی جشنواره مقاومت را تشکیل می‌داده است. این جشنواره یک سال فرصت دارد تا همان طور که وعده داده بود به پاتوق فیلمسازان مستقل جهان تبدیل شود، به شرط آنکه مسئولان جشنواره مقاومت به جای اینکه درگیر کاغذبازی شوند، خود را برای یک جنگ تمام عیار با سیستم بوروکراسی سینمای ایران و رسانه‌های معاند خارجی مهیا کنند.

*روزنامه جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.