چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۴

علی عسکری:

هدف رسانه های نظام سلطه تخریب اخلاق و فریبکاری است/شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی نشود اعتماد مردم به رسانه از دست می‌رود

عبدالعلی علی عسکری رییس رسانه ملی در نخستین همایش علمی پژوهشی اخلاق و رسانه

سینماپرس: رئیس سازمان صداوسیما در نخستین همایش علمی پژوهشی اخلاق و رسانه با اشاره به اهمیت راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، گفت: اگر به این امر توجه نشود مردم اعتمادشان را به رسانه ها از دست می‌دهند همانطور که مردم آمریکا نسبت به گذشته به رسانه‌هایشان بسیار بی‌اعتماد شده‌اند.

به گزارش سینماپرس، عبدالعلی علی عسکری رئیس سازمان صداوسیما در این همایش با اشاره به تأکید دین اسلام بر اخلاق و بعثت پیامبر اکرم (ص) به منظور مکارم اخلاقی از اهمیت اخلاق در جوامع پیچیده امروزی سخن گفت و تصریح کرد: در طول تاریخ هرچه روابط انسان‌ها پیچیده‌تر شده اهمیت اخلاق فزونی یافته و قانون به تنهایی نمی‌تواند حلال مسائل باشد و باید پشتوانه اخلاق را با خود ببینید.

رئیس رسانه ملی پرداختن به ماهیت رسانه‌ها و چگونگی مدیریت بر رسانه ها را دو زمینه قابل بررسی در اخلاق رسانه دانست و گفت: مدیریت بر رسانه‌ها در دو بخش مدیریت راهبردی و مدیریت بر رسانه به انجام می‌رسد که در جوامع غربی مدیریت راهبردی در رسانه ها بر مبنای مفهوم تجاری و صنعتی شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به مطالعاتی که پیش‌تر در این زمینه در دانشگاه صداوسیما به انجام رسیده است گفت: در مدیریت راهبردی دو جنبه ضروری دیگر یکی تکامل اجتماعی و جنبه هدایت انسانی مورد توجه قرار گرفته است.

علی عسکری افزود: در هر دو زمینه ذکر شده عنصر انسان به عنوان عنصری بسیار با اهمیت است و بر اینکه رسانه پدیده‌ای کاملا انسانی و انسان واره است تأکید دارد.

رئیس رسانه ملی با بیان اینکه دیدگاه انسان مدار بر خلاف دیدگاه تجاری و صنعتی دارای جهان‌بینی است و بدون انسان قابل تصور نیست گفت: بر این مبنا رسانه دارای ایدئولوژی و زیرساخت فکری است و با دیدگاه رسانه‌ای غرب تفاوتی ماهوی دارد.

وی با بیان اینکه با دیدگاه انسان مدار موضوع اخلاق به رسانه مرتبط می‌شود گفت: هم از مطالعاتی که در این زمینه شد و هم از آنچه در طول تاریخ گذشته است می‌توان به انسان مدار بودن رسانه پی برد چراکه از همان آغاز هر انسان یک رسانه بود و از حضرت آدم(س) تا همه پیامبران هر کدام یک رسانه  حامل پیامی بودند که باید به مردم می‌رسید که موید نگاهی انسان گونه به رسانه است که در محیط رسانه زیست می‌کند.

علی عسکری چنین دیدگاهی را لازمه موضوعیت یافتن علم اخلاق در رسانه دانست وگفت: خاصیت دیگری که این دیدگاه دارد اینست که رسانه را به گنجینه بی‌منتهای اخلاق اسلامی که در سالهای متمادی توسط علمای اسلام و اندیشمندان شکل گرفته متصل می‌کند که می‌توان از آن بهره برد.

رئیس سازمان صداو سیما اخلاق در رسانه را دارای دو ساحت اخلاق درونی و اخلاق برونی یا کارکردی دانست و گفت: رسانه در بعد درونی همانند یک انسان که باید خودسازی کند باید خودسازی درونی داشته باشد.

وی افزود: اگر رسانه‌ای بخواهد اخلاقی عمل کند باید در بدو امر درونش را پاک کند و مکارم اخلاقی درونش شکل بگیرد. یعنی تمام آحاد آن رسانه و عواملی که در خلق یک پیام در رسانه موثرند از نویسندگان هنرمندان و برنامه‌سازان تا مدیران آن باید اخلاق رسانه‌ای درونشان نهادینه شود.

علی عسکری ساحت دیگر اخلاق در رسانه را بعد بیرونی و اخلاق کارکردی در مقابل مخاطبان توصیف کرد و آن را متکی به اخلاق درون رسانه‌ای دانست و افزود: رابطه بین اخلاق درونی و اخلاق کارکردی رابطه بسیار با اهمیتی است که اگر ذات رسانه فاقد اخلاق باشد نمی‌تواند در بعد بیرونی رسانه اخلاق را پیگیری کند.

وی رسانه های نظام سلطه و غرب را نمونه بارز عدم خودسازی اخلاقی این رسانه‌ها دانست و گفت: هدف این رسانه ها تخریب اخلاق و فریبکاری است.

رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به تملک آمریکا بر پدیده فراگیری چون اینترنت که امروز هویت اخلاقی همه جوامع را نشانه گرفته است گفت: آمریکا حجم بالایی از محتوای سخیف و مستهجن را در فضای اینترنت منتشر می‌کند که اگر این محتوا را از این فضا حذف کنند دیگر خریداری نخواهد داشت و بقای تجاری و اقتصادی مالکانش به پایان خواهد رسید.

رئیس سازمان صداوسیما با بیان اهمیت راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در کشور صیانت از اخلاق را مهمترین علت توجه به این امر دانست و با تأکید بر آنکه فطرت انسان‌ها کمال جو است گفت: اگر به این امر توجه نشود مردم اعتمادشان را به رسانه‌ها از دست می‌دهند همانطور که مردم آمریکا نسبت به گذشته به رسانه هایشان بسیار بی اعتماد شده‌اند.

وی سپس با اشاره به اقدامات صداوسیما در حوزه تنظیم مقررات انتشار صوت و تصویر در فضای مجازی گفت: سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی به فرموده رهبر معظم انقلاب برای اصلاح فرآیند محتوای صوتی و تصویری در فضای مجازی تشکیل شده است تا بتوان مصرف داخلی مردم در بهره مندی از این فضا را بالا برد و آن را رشد داد.

علی عسکری از تلاش رسانه ملی برای تحکیم اخلاق فاضله در درون این سازمان سخن گفت و افزود: اخلاق امروز مهمترین و بزرگترین محور منشور رسانه ملی است و این رسانه خود را در مقابل تمام توانمندی‌ها و اقتدار مردم ایران متعهد می‌داند و برای عظمت مردم ایران تلاش می‌کند.

سیدرضی: باید جهش بزرگی در زمینه ادبیات و اخلاق در رسانه داشته باشیم

حسین سیدرضی معاون پژوهشی، برنامه ریزی و نظارت سازمان صدا و سیما نیز در این همایش پرداختن به مباحث علمی، آسیب شناسی مباحث رسانه و بررسی آن‌ها از منظر چارچوب‌های اخلاقی به ویژه اخلاق اسلامی رسانه را از موضوع‌های این همایش برشمرد.

معاون پژوهش و نظارت سازمان صدا و سیما با بیان اینکه همه رسانه‌ها در چارچوب کار خود ملزم به رعایت اخلاق هستند گفت: در ضرورت وجود این همایش همین نکته کافی است که دین مبین اسلام برای تبیین اخلاق و رسول گرامی اسلام هم به عنوان شاخص‌ترین چهره این عرصه در جهان شناخته می‌شوند.

وی افزود: ما به غیر از آسیب شناسی نیازمند تولید دانش نظری هستیم، جنبه‌های کار کردی و تأثیر عملی اخلاق در رسانه هم از رویکردهای ما است.

سیدرضی با بیان اینکه فصل مشترک اخلاق و رسانه فصل جدیدی است که فعالیت‌هایی در آن شروع شده است تأکید کرد: باید جهش بزرگی در زمینه ادبیات و اخلاق در رسانه داشته باشیم.

وی ابراز امیدواری کرد: مقالات و اقدامات این همایش سر منشاء ایجاد تحول در اخلاق رسانه باشد و در این بخش باب رسانه‌ای را بگشاییم، به طور مثال اخلاق پزشکی به یک منشور تبدیل شده است و باید در رسانه هم با توجه به فرهنگ خود چنین چیزی تهیه کنیم.

 معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نظارت سازمان صدا و سیما گفت: از ابتدای سال مطالعات گسترده‌ای در بخش اخلاق و رسانه صورت گرفت، ما در بخش اخلاق رسانه به لحاظ دانش نظری در ابتدای راه هستیم و یکی از اهداف این همایش بهبود همین مسأله بوده است.

آیت‌الله اعرافی: رسانه اسلامی راهی متعالی برای دست یافتن به تمدن نوین اسلامی

آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور در این همایش با بیان اینکه امروز شاهد جمع شدن سه ضلع رسانه، حوزه و دانشگاه برای تبیین جایگاه اخلاق در جامعه هستیم، گفت: بحث اخلاق در اسلام به اندازه‌ای مورد توجه قرار دارد که بخش مهمی از رسالت پیامبر گرامی اسلام به این موضوع اختصاص داده شد.

وی افزود: اهمیت بحث اخلاق در جوامع بشری به اندازه‌ای نمود پیدا کرده است که بسیاری از کشورهای پیشرفته در جهان هم به سراغ آن رفته‌اند و هزینه‌های بسیاری برای ترویج اخلاق در جامعه خود می‌پردازند.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه مردم دنیا از طبقه عوام تا نخبگان از برنامه های رسانه ملی به عنوان رسانه اخلاقی استقبال می کنند گفت: امپراتوری رسانه ای غرب در برابر رسانه ملی که با کمترین امکانات کار می‌کند کم می‌آورد و اگر ما بتوانیم شبکه از انسان‌های رسانه‌ای هوشمند آگاه و با روح مجاهدت در جهان تشکیل دهیم این سیطره ظالمانه رسانه های استکبار به پایان خواهد رسید.

وی رسانه اسلامی را راهی متعالی برای دست یافتن به تمدن نوین اسلامی دانست و گفت: رسانه‌های جمعی از جمله صدا و سیما نقش پررنگی در شکل دهی اخلاق در میان مردم دارند. مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه همانطور که امروز به کمک معاونت پژوهشی و اسلامی سازمان صدا و سیما شاهد توجه به این موضوع هستیم، همه‌ دستگاه‌های کشور باید در این زمینه تلاش کنندگفت: نگاه جمهوری اسلامی به اخلاق مشابه احکام الهی در این زمینه است و جامع ایرانی اسلامی باید در زمینه اخلاق پیشتاز جهان باشد.

رئیس حوزه‌های علمیه کشور همچنین اظهار داشت: نکته قابل توجهی که می‌توان به آن اشاره کرد این است که برای ترویج اخلاق و نکات اخلاقی باید به گنجینه‌های عظیم دینی رجوع کرد؛ زیرا ریشه همه امور به انسان و برنامه زندگی وحی شده از جانب پروردگار باز می‌گردد. این به این معناست که تقلید کورکورانه از غرب نمی‌تواند باعث رشد کشور چه در زمینه اخلاقی و چه در زمینه‌های دیگر شود.

وی در پایان با اشاره به تولیدات رسانه ملی در زمینه برنامه‌های اخلاقی و معارفی تصریح کرد: خوشبختانه صدا و سیما تلاش‌های قابل توجهی در این زمینه انجام داده است، اما همه‌ی دستگاه‌های کشور موظف هستند تا در زمینه فرهنگ و اخلاق کشور کارهای خداپسندانه و با خلوص نیت انجام دهند.

امضای تفاهم نامه همکاری با حوزه‌های علمیه

رئیس سازمان صداوسیما در حاشیه نخستین همایش علمی پژوهشی اخلاق و رسانه تفاهم نامه ای را برای همکاری با حوزه‌های علمیه امضا کرد. این تفاهم نامه در زمینه  تشکیل شوراهای مشترک، گروه‌های اندیشه‌ورز، طراحی و ساماندهی نهادها و سازمان‌های مشترک، تولید محتوا، آثار دینی و موضوعات آموزشی –تربیتی و فعایت های پژوهشی میان سازمان صداوسیما و حوزه‌های علمیه به امضا رسید.

ظریفیان دبیر علمی نخستین همایش علمی پژوهشی اخلاق و رسانه نیز گفت: فراخوان مقالات این همایش تیرماه امسال منتشر شد و آثار در دو بخش رسانه اخلاقی و اخلاق رسانه‌ای قرار داده شدند؛ ۳۰ موضوع مشخص شد و ۳۵۲ چکیده مقاله دریافت کردیم که در نهایت، ۱۵۰ مقاله به مرحله داوری راه یافت.

گفتنی است، در این مراسم از ۶ اثر ارزشمند در زمینه اخلاق و رسانه رونمایی و از مقالات برتر همایش قدردانی شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.