چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۹

نظر عماد افروغ درباره جایزه پژوهش سال سینمای ایران

عماد افروغ

سینماپرس: عماد افروغ معتقد است که اگر جایزه برای جایزه، همایش برای همایش و پژوهش برای پژوهش باشد، راه به جایی نمی‌بریم، کَما اینکه تاکنون نبرده‌ایم.

به گزارش سینماپرس، عضو شورای سیاستگذاری جایزه پژوهش سینمایی گفت: پژوهشگر سینمایی باید در وهله اول فهم کند که اهالی سینما در عمل و در فرآیند بازتاب دهی به مشکلات، با چه مصائب و موانعی روبروهستند و متعاقباً به شرح بهتر و بیشتر و تحلیل و تبیین آنها بپردازند و در حد امکان راه حلی برای آن ارائه دهند. لذا در ضرورت برگزاری جایزه پژوهش سینمای سال به شرط مساله مندی و مساله محوری آن تردیدی نیست.

عماد افروغ ادامه داد: در برپایی میزگردهای به روز، تخصصی، انتقادی، محتوایی، مضمونی و مرتبط با دیالکتیک سینما و جامعه، دوشادوش مقالات و آثار پژوهشی نیز تردیدی نیست و چه بسا جاذب تر و نافع تر هم باشد. حسب آنکه در جلسات شورای سیاستگذاری جایزه پژوهش سینمایی شرکت کرده ام می توانم بگویم که حرکت در این مسیر است. اما اگر جایزه برای جایزه، همایش برای همایش و پژوهش برای پژوهش باشد، راه به جایی نمی بریم، کما اینکه تاکنون نبرده ایم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تصور می کنم موضوعاتی که امسال در فراخوان و در میزگردها مطرح شده اند، مسائل روز و مبتلابه سینمای ماست. در کل اگر نگاه مساله محور به عرصه های پژوهشی داشته باشیم مطمئنا سال بعد با استقبال بیشتری روبرو می شویم. چیزی که معمولاً باعث شده اقبالی صورت نگیرد برخورد شکل گرایانه است؛ یعنی برخوردی از سر تفنن و رفع تکلیف و اضافه کردن آیتمی به بیلان کار خود و رزومه کاری دست اندرکاران برپایی همایش. اگر به جد مسائل حوزه سینما را به شکل شفاف مطرح کنیم مطمئن باشید که دیر یا زود اگر نگویم تمام مشکلات برطرف خواهد شد، تعدیل خواهد یافت و بستر ساز مواجهه های انتقادی بعدی خواهد شد.

این جامعه شناس ادامه داد: کاری که امسال در شورای سیاستگذاری انجام دادیم این بود که نباید یکبار و برای همیشه آیین نامه ای برای شورای سیاستگذاری بنویسیم. اهداف و وظایف شورای سیاستگذاری باید هر سال به روز شود، اگر قرار است مساله مند تعریف شود باید نگاهی انضمامی و به روز بر آن حاکم باشد و به مسائلی مانند نسبت سینما و جامعه، نسبت سینما با اخلاق حرفه ای و عمومی، موانع پیش روی سینمای ملی و حوزه نظریه پردازی سینمای ملی و ایرانی توجه داشته باشیم.

افروغ همچنین گفت: کلید واژه اساسی در پژوهش های سینمایی مورد نظر سینمای ملی و محلی است که امر مبارکی است زیرا باعث دیده شدن مسائل مبتلابه جامعه می شود ضمن اینکه مسائل مربوط به سینمای ایرانی نیز به بحث و فحض کشیده می شود.

وی با اشاره به جوایز این رویداد فرهنگی گفت: من معتقدم این جایزه امری صوری است باید به این پژوهش ها نگاه محتوایی داشت. بنده پیشنهاد دادم که صرفاً به مقالاتی که در مجلات علمی پژوهشی دانشگاه ها چاپ شده اند گرایش نداشته باشیم باید به کل مقالات چاپ شده توجه کنیم؛ چه مقالاتی  که در مجلات علمی- پژوهشی چاپ شده باشند و چه در مجلات به اصطلاح غیر علمی – پژوهشی. بنابراین محتوای آثار مهم هستند، نه نام مجله و امتیاز تعریف شده آن.

افروغ با بیان اینکه باید کاری کنیم که مجموعه مقالات برگزیده به چاپ برسند، گفت: خوب است متولی اصلی جایزه پژوهش سینمایی آنها را چاپ کند زیرا این انگیزه و محرک خوبی برای حضور فعال پژوهشگران در فراخوان عمومی است. باید توجه داشت علاوه بر جایزه نقدی آنچه نویسنده را خوشحال می کند چاپ مقالات آنهاست.

مراسم اختتامیه دومین دوره جایزه پژوهش سینمایی سال به دبیری احمد ضابطی جهرمی سه شنبه ۲۷ آذر ساعت ۱۴ در فرهنگستان هنر برگزار می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.