سه‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۸

مستند «دماوند، گنبد گیتی» محمد بزرگ‌نیا روی آنتن

مستند «دماوند، گنبد گیتی» محمد بزرگ‌نیا

سینماپرس: مستند «دماوند، گنبد گیتی» به کارگردانی محمد بزرگ‌نیا چهارشنبه (۲۱ آذر ماه) از شبکه مستند پخش می شود.

به گزارش سینماپرس، حنیف شهپرراد _ تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی «گنجینه» _ ضمن اعلام این خبر، اظهار کرد: «دماوند، گنبد گیتی»، «تفتان» و «علم‌کوه» سه فیلمی هستند که در اوایل دهه شصت درباره صعود به کوه‌های ایران ساخته‌شده‌اند.

او با اشاره گروه تولید مستند «دماوند، گنبد گیتی»، ادامه داد: محمد بزرگ‌نیا (کارگردان)، رضا جلالی (فیلمبردار)، حسن زاهدی (صدابردار) و حسن بشکوفه (تهیه‌کننده) از جمله کسانی هستند که در گروه تولید این فیلم‌ مستند حضور داشته‌اند. همچنین محمود مشرف آزاد ملقب به «م.آزاد» نیز نگارش متن گفتار «دماوند، گنبد گیتی» را برعهده داشته که با صدای پرویز بهرام در فیلم شنیده می‌شود.

شهپرراد گفت: مستند «دماوند، گنبد گیتی» همانند دیگر آثار محمد بزرگ‌نیا اهمیت فراوانی به تاریخ می‌دهد و تلاش می‌کند بیشتر دماوند را از جنبه‌ رابطه‌ انسان‌ها با آن مورد بررسی قرار دهد. یکی از لحظات به‌یادماندنی فیلم زمانی است که از نقش برجسته‌ی شاهان قاجار در دامنه‌های کوه گفته می‌شود. به عنوان مثال نقش برجسته‌ی «شکل شاه» که در  زمان ناصرالدین‌شاه قاجار روی دامنه کوه کنده‌ شده است.

تهیه‌کننده برنامه «گنجینه» یادآور شد: مستند «دماوند، گنبد گیتی» کامل‌ترین اثر درباره دماوند نیست اما در عین حال اولین و یکی از مهم‌ترین آثار درباره این نماد ملی کشورمان محسوب می‌شود که سفری را از دامنه تا قله دماوند روایت می‌کند.

شهپرراد همچنین درباره سابقه حرفه‌ای محمد بزرگ‌نیا، اظهار کرد: محمد بزرگ‌نیا، بیشتر با فیلم‌های داستانی دریانوردی‌اش مشهور است. او پیش از ساخت فیلم‌های «جنگ نفت‌کش‌ها» و «کشتی آنجلیکا» به مدت ۲۵ سال برای تلویزیون مستند ساخت. مستند این هفته برنامه «گنجینه» نیز با نام «دماوند، گنبد گیتی» در سال ۱۳۶۵ از تلویزیون پخش شد.

برنامه «گنجینه» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی حنیف شهپرراد چهارشنبه‌ها حدود ساعت ۲۱ از شبکه مستند پخش و پنجشنبه‌ها ساعت ۹ بازپخش می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.